Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 20929 ggr
Nareg80
0

Tips på hur man kräks

Vet inte vart jag skulle fråga detta så jag gör det här. Vet ni något sätt som man kan göra så man kräks? Anledningen till att jag vill kräkas är att jag mår väldigt illa och har jätteont i huvudet och det går alltid över när jag har kräktes. Så jag vill absolut inte kräkas för att jag har ätstörningar, utan för att må lite bättre nu. Har ni några tips? Mår väldigt dåligt just nu. Snälla hjälp! Får alltid panik när jag mår såhär

Sjöstjärna
0

Det låter som om du kan ha migrän, har detta hänt förr så boka tid på vårdcentralen och prata med en läkare om det. Behöver du kräkas för att må bättre så stoppa fingrarna i halsen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

OlgaMaria
0

Fingrarna i halsen? Antingen kommer det upp lätt, men om inte så lägg dig på sängen och försök bara ta det så lugnt du kan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aristarcos
5

Hitta grundorsaken och behandla den, inte bra att börja kräkas för att slippa huvudvärk..

[TanatosNyx]
3

Du skadar vävnader etc av att framkalla kräkningar! Stoppa absolut inte fingrarna i halsen! Sök hjälp i stället för att ta till rena dumheter.

Sjöstjärna
4

Det finns ingen anledning att skrämmas, det är absolut inte farligt att vid enstaka tillfälle stoppa fingrarna i halsen för att få upp något ur magen. Om man däremot sätter det i system att kräka upp vad man ätit är det självklart en annan femma, men nu var TS tydlig med att så inte var fallet.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[TanatosNyx]
1

Farligt har väl ingen påstått heller, men att vävnad tar skada är ett faktum. Det är väl bara dumt att skada kroppen i stället för att söka hjälp.. eller har jag fel?

OlgaMaria
4

Kroppen tar skada av att ta en alvedon också. Ibland får man jämföra skada med eventuell vinst. Kroppen har ju förmågan att kräkas av en anledning - att det ibland är nödvändigt och hjälpsamt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aristarcos
0

Men att tvinga kroppen att kräkas är helt fel, behandla problemet. Börjar man framtvinga det är det lätt till att man fortsätter med det.

Maria
1

Mår man så fruktansvärt illa så räcker det oftast att man böjer sig framåt över toaletten. Du kanske inte ens hinner stoppa fingrarna i halsen.😉

/Maria

pernillaa
1

Jag brukar typ "räcka ut tungan" som man automatiskt gör litegrann när man kräks(iaf jag).  Och så föreställer jag mig att jag kräks. Det brukar hjälpa när man liksom ligger och väger på kanten där och mår hemskt illa men koppen inte riktigt kommer till skott.
Brukar du ha migrän ofta? har du någon medicin mot det?

Ha en bra dag! // Pernilla

Nareg80
0

Tack för,svaren! Det är absolut inte så att jag kommer börja kräkas närsomhelst med jag mådde verkligen så fruktansvärt dåligt och mådde jättelika, men kunde inte kräkas. Så jag tänkte att det kunde vara den ända lösningen där. Det är inget jag kommer börja göra när jag mår lite illa eller har ont i huvudet ibland, utan det var just för denna gången, när verkligen inget annat hjälper.

Ladydragon
0

#11 försök istället få i dig smärtstillande….