Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 4171 ggr
Fridaaaa
2014-12-08 11:57
0

Förkylning

Vaknade i morse dunderförkyld, kli i halsen och snörvlig. 
Någon som har bra tips mot förkylning?  (ej ingefära hehe)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

botakt
2014-12-08 12:11
1

Citronvatten, honungsvatten, apelsiner :)

Fridaaaa
2014-12-08 12:13
0

#1 Ingen citron hemma 😕 Inte apelsiner heller.
Honung har jag men får bli honungsmjölk i så fall 🙂

Lia
2014-12-08 12:19
1

Förutom varm mjölk med honung vet jag inga bra tips mer än sömn och sånt från apoteket ^^ Krya på dig!

Fridaaaa
2014-12-08 12:25
0

#3 Ska iväg nu vid 14 tiden (ett måste) så tänkte om det fanns något man kunde äta/dricka hemma innan som kanske lindrade lite :/

Lia
2014-12-08 12:26
1

#4 Ja, sånt med mjölk tror jag är det enda som hjälper för mig :) Varm choklad! Som inte är så stark såklart.

OlgaMaria
2014-12-09 21:56
0

Mjölk är ju slembildande så det kanske inte är det bästa i samband med förkylning.

Jag har många tips. :-) För det första - vatten hjälper. För att göra det extra bra drick: (eller gurgla) saltat vatten, hett vatten, örtteer som t ex kamomill, citronvatten, vatten med äppelcidervinäger. Drick ofta och mycket. Det är svårt för viruset att överleva i all hetta och vätska.

En bra honung på sked. Ska inte upphettas.

Vitlök, ingefära (ville du inte höra men kan ju nämnas ändå), gurkmeja, mejram, mynta, oregano, timjan, cayennepeppar. Du kan ta de kryddor du har hemma och låta koka upp med vatten och drick. Sila vid behov. Inte så gott men gör nytta. Du kan också krydda maten rejält. T ex köttfärssås kan man hiva ner massa kryddor i utan att det blir så tokigt. Vitlöken gör bäst nytta rå, men de andra gör bäst nytta upphettade. Ta inte tio kryddor i små doser samtidigt utan bättre att tjoffa på rejält med ett par stycken. 

C-vitamin. D-vitamin.

Koka upp en skivad gul lök och andas in ångorna.

Drick ett glas vatten med lite bikarbonat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Portie
2014-12-09 21:59
0

För mig hjälper det att duscha på högsta värmen, är så skönt att andas in ångorna så luftvägarna rensas.

Flöffo
2014-12-09 23:06
0

Jag brukar dricka te, äta honung och citronklyftor.

//Flöffo

Fridaaaa
2014-12-10 10:24
0

#6 Hostar inte eller så 🙂 Så blir inget slem här, hade jag haft hosta hade jag däremot undvikt mjölk, är snörvlig, ont i skallen, tung i kroppen och ont i halsen med nu.

Vitlök, ingefära , gurkmeja, mejram, mynta, oregano, timjan, cayennepeppar: Gillar ej, jo mynta men använder jag aldrig så har ej hemma 😛 Det andra har jag inte heller hemma.
Gillar inte kryddig/stark mat tyvärr.Gillar inte lök heller.  (kan inte äta/dricka någon som jag absolut inte gillar för då mår jag illa och det vill jag inte, har spyfobi).

Men te har jag druckit mycket av, de få sorter jag gillar. 2 koppar igår och en idag än så länge 🙂

C-vitamin är bra tips, åt kiwi igår och ska ta idag med är nog det bästa jag har hemma just nu med c-vitamin (förutom grönkål och broccoli men det äter jag inte).

Men tack för tipsen 🙂

Fridaaaa
2014-12-10 10:26
0

Gick inte att hantera suck.

#8 Honung har jag rotat fram ur skåpet 👍

#7 Varm dusch blir det idag 👍 Synd att man inte har badkar xD

[TanatosNyx]
2014-12-10 11:56
0

#6 förlåt, men vet du att viruset sitter i nässlemhinnan? Det överlever prima. Det du tipsar om är symptomlindrande endast. (bra tips annars).

OlgaMaria
2014-12-10 13:26
0

#11 Jag håller inte med.

tlover
2014-12-11 08:02
2

#11 Alla tips mot förkylning är ju symptomlindrande, det finns inget botemedel mot förkylning däremot kan man höja försvaret i kroppen för att tex hindra att man blir förkyld eller minska besvären.

l'm back

[TanatosNyx]
2014-12-11 10:32
0

#13 Det är det jag syftar på. Jag reagerade på att "viruset får svårt att överleva", tyvärr är det inte sant. Det är slemhinnan som reagerar på ångor och känns bättre en stund.

[Blue_Lugia]
2014-12-11 10:45
0

Är det så att så länge man hostar slem har man virus kvar i kroppen även om man känner sig pigg? Lite sugen på att börja motinera igen, men vet inte om jag vågar…

OlgaMaria
2014-12-11 11:07
0

#15 Så länge man har bekymmer i lungorna och halsen ska man ta det lugnt med träning. Det brukar bli värre om man anstränger sig.

OlgaMaria
2014-12-11 11:19
0

#14 Virus är värmekänsligt, så jo, värme hjälper till i tillfriskningen. De andra sakerna jag nämnt har också andra egenskaper som hjälper att bekämpa virus och öka kroppens försvar. Det jag sa om att andas in ångorna handlade framför allt om lökens positiva egenskaper. Den är slemlösande, antiinflammatorisk och har effekt mot virus och bakterier.