Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1499 ggr
H-lena
0

Vinterkräksjuka smitta!

Hej!

Jag har en fråga angående vinterkräksjukan som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att besvara. Det är så att min pappa i söndags natt blev sjuk, feber, matthet huvudvärk, magont och diarré. Det höll på fram tills i i onsdags morse och enligt mamma så var det troligen vinterkräksjukan. Jag vet att det är ett virus som smittar genom t.ex. handkontakt men också via handtag och mat och sånt. Vi andra i familjen har som tur är sluppit detta, men jag är ändå rädd fortfarande att få det! Jag vet att själva personen slutar smitta efter 24-48 timmar efter tillfrisknandet, så han har slutat smitta nu, men frågan är kan man fortfarande bli smittat via saker han har tagit på? 

Kan tillägga att jag är hypokondriker och det här har varit otroligt påfrestande för mig. Har försökt hålla mig borta från hemmet så mycket som möjligt samt inte tagit direkt på någonting utan handskar eller hushållspapper samt undvikit toaletten fram tills i torsdags. Och än är jag frisk. Hur länge behöver jag oroa mig? 

Tacksam för svar!

Geru
0

Hej.

Nej, smittan överlever inte länge nog i miljön runt för att fortfarande smitta efter två dagar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

H-lena
0

Är du helt hundra på det? Har är mig att jag läste någonstans att den kan överleva i typ 60 dagar eller nåt och att man kan smitta om sig med samma virus om man inte städar ordentligt. Blev lite lätt livrädd kan kag säga.

Maria
1

#2 Då skulle du knappast ens kunna gå ut. Hur många tror du undviker folk i två månader?😉

Det kan vara annan magsjuka också och det man kan göra är att tvätta händerna ordentligt och följa de allmänna råden som finns.

Har din pappa varit "frisk" i två dygn så ska det inte vara någon fara längre.

/Maria

H-lena
0

Sant. Ja jag antar det. Kommer nog ändå inte våga äta ordentligt förrän på söndag.

neasfotografier
1

Det är ingen fara. Du hade säkerligen redan blivit sjuk vid det här laget isåfall :)
Förstår hur du känner som hypokondriker. Själv har jag haft extrem fobi för magsjukor av olika slag + kräkningar, kommit över det nu dock. Inte fullt ut men fått bort i stort sett all rädsla för det.

Och det sättet som man kan skydda sig från magsjuka är god handhygien. Tvätta händerna med tvål i 10 sek skölj sedan av i 10 sek. Var noga med att tvåla in båda tummarna och mellan fingrarna och hela händerna. Vissa missar det :)
Har man varit i kontakt med avföring/kräkning som är från en smittad så kan man behöva tvätta händerna så 2 gånger :)
Handsprit hjälper inte!

Ett tips bara :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Geru
0

#2 Japp, helt hundra!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

H-lena
0

Åh tack så mycket för tipset! Vad skönt att du kommit över det nästan helt. Ja det är så sjukt jobbigt. Det här var den värsta veckan på väldigt länge måste jag säga.. Men ska fortsätta med att tvätta händerna noggrant även i fortsättningen!

[TanatosNyx]
0

All mat som värms till 70 grader är säker att äta. Alla ytor som skuras med klorin blir smittfria. Sprit fungerar ej på calicivirus, däremot tvål och vatten är väldigt effektivt för att hålla smittan borta från händerna. Din far smittar i ca 2 dygn efter han blivit helt symtomfri, vill man vara helt säker så lägg till någon dag extra.

Calicivirus går för närvarande inte att odla i lab, så något svar på hur länge det överlever utanför kroppen finns inte. Det enda som finns dokumenterat är att det överlever i några veckor.

Så vältillagad mat och en hink med klorin borde fixa biffen 😉

H-lena
0

Tack fina du! Jag är frisk ännu så jag hoppas det håller i sig! 😃

Sjöstjärna
0

Nja, caliciviruset (och många andra) är tyvärr väldigt livskraftigt och kan överleva i flera veckor utanför kroppen. Därför är det viktigt att städa noggrannt om någon i familjen är eller har varit sjuk för att få bort så mycket som möjligt av smittan. Å andra sidan låter det väldigt otroligt att ingen annan i familjen skulle ha blivit smittad om det verkligen hade varit calici (vinterkräksjukan) eftersom det är väldigt smittsamt, så jag tror snarare att din pappa råkat på en matförgiftning.

Det finns människor som inte är mottagliga för vinterkrärksjukan, om du vill ta reda på om du är en av de lyckligt lottade så går det att testa hos läkare. Men som sagt, städning är a och o för att undvika att andra smittas och naturligtvis också god hygien, inte minst handhygien.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

JohannaEkroth
0

Om det finns kvar kräkningar och diarréer smittar de i upp till 3 veckor efter. Men är det städat och så, är det ingen fara.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else