Trycksår
Låg medvetslös på hårt golv mellan 28-29/11 och har pga fått trycksår på flera ställen. Det är svullet, ömt och på vissa ställen alldeles avdomnat (tex ända från knäet ner till foten), det geggar även på ett par ställen. Det kollades upp när jag låg inne och det skulle inte vara någon fara men det är väldigt irriterande när det gör ont och smärtan hämmar väldigt mycket så vet någon hur lång tid det kan ta innan det går över?

Kolla det med din behandlande läkare. Det är väldigt svårt att gissa sig till hur allvarliga dina trycksår är. Du kanske skulle låta vårdpersonalen titta på dem igen?
Förstår att det inte går att veta hur allvarligt det är över internet men eftersom jag inte kan hitta hur lång tid som är normal läketid så tänkte jag om någon visste. Tex om det brukar handla om ett par veckor eller om man kan behöva dras med det ett par månader eller kanske till och med ännu längre?
Har ingen behandlande läkare just nu och hatar att gå till doktorn så slipper gärna det om jag kan undvika
Trycksår är otroligt individuellt och läketiden beror på personens sjukdomshistoria och vilken typ av trycksår det är. Som sjuksköterska (får min leg om en månad) så rekommenderar jag dig att söka vård för detta. Säger du att det geggar och är ömt och svullet kan det vara ett tecken på infektion och i så fall kan odling av såret vara aktuellt, samt att du kanske behöver antibiotika.
// Sofia
Hej Lyan,
Ta hand om dig ! Så att du får må bra. Även om du inte tycker om vården, så kan vården hjälpa !
Kram !
Infekterat är jag så gott som helt säker på att det inte är. Alla sår och skador som jag får brukar läka extremt fort (även om det blir infekterat och jag inte tar antibiotika). Tex så har jag flera djupa skärsår från samma tillfälle som är i princip helt läkta men med trycksåren händer knappt någonting :-/ Eller jo, de två som varit hål och geggar blir bättre sårmässigt och det ena hade nog varit nästan läkt om jag inte hade pillat på det hela tiden (hårbottnen). Det andra som geggar sitter på insidan av knäet och det är det som är avdomnat och rätt rejält svullet även om såret läker. De andra som inte geggar sitter på andra knäet, höften, axeln och tårna. Höften och axeln är svullna och gör ont "under" såren.
Får väl ta och masa mig iväg till doktorn :-/
Bra det Lyan ! Det låter som att det är dags att gå till VC. I värsta fall kan så obetydliga sår, om man går för länge bli blodförgiftning !

Kanske inte så aptitligt, men den här sortens sår brukar faktiskt behandlas med fluglarver. De äter bort den döda vävnaden.
Och jag tycker fortfarande att du ska ta kontakt med vården och ställa dina frågor. Det kräver både erfarenhet och att de får titta på såren för att kunna bedöma dem. Det kan också tänkas att du faktiskt kan ha nytta av någon slags behandling.
#7 Hehe nja, är inte direkt något man gör i första hand ;P Däremot används det ibland på nekrotiska sår som är riktigt riktigt svårläkta. Uppmanar TS att söka vård. Omöjligt att genom ett forum få korrekt info, bättre att du söker vård och se till att de lägger upp en plan på hur ni ska gå tillväga med sårläkningen.
// Sofia
Jag tycker också att TS ska söka vård för sina sår.
Det positiva är ju att TS verkar "uppegående" nu och då ökar cirkulationen i områdena som utsatts för tryck och det läker snabbare.
Jag har också varit med om fluglarver i sår på patienter men men det är oftast behandling som sätts in när inget annat hjälper.
/Maria