Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 6370 ggr
jmkforlajjf
0

Snälla hjälp..utslag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har fått det här utslaget för några dagar sen. Det började som några upphöjda prickar som kliade. Dagen efter såg de ut såhär, och idag är det väldigt mörk lila med fler "prickar" på. Rodnaden har även spridit sig och foten är svullen och gör lite ont. Ska ringa till VC imorgon, men tänkte kolla om någon här vet vad de skulle kunna vara? Är så jäkla nojig och har världens ångest.

Ria74
0

Du har inte träffat på någon som har vattenkoppor eller bältros? Ser nästan ut som bältros nämligen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jmkforlajjf
0

Alltså inte vad jag vet.. och jag har bara just ett märke på foten.. jag började få som utslag på handleden också men det försvann :S

Ria74
0

Det kan ju vara något annat också, en allergisk reaktion. Tänkte bara när du sa att det blivit lila och att det ser ut som små blåsor. Googla bilder på bältros så kan du jämföra.

jmkforlajjf
0

Jag kollade upp de på google, men jag blir helt sinnessjuk av att kolla på sånt. Då känns de som jag har typ allt :P men jag ska ringa VC imorrn så får dom kika på saken..

[Thiah]
0

Har du t.ex hanterat nått frätande? Jag har en blomma vars mjölk ger frätskador om man inte tvättar bort det.

jmkforlajjf
0

#5 nae, inget sånt :/ jag har dock för en vecka sen ätit medicin mot mask i magen och det uppkom i samband med de.. men låter samtidigt konstigt att de skulle ha något med saken o göra, och varför skulle de sätta sig på foten liksom? 🤔 konstigt äre..

Ria74
0

Du får höra på VC vad dom säger. Kan ju vara något allergiskt och då är det nästan omöjligt att gissa sig till mot vad.

jmkforlajjf
0

#7 ja absolut ska göra de. Dock hade dom inga tider idag så jag får åka till närakuten vid 17-tiden.

jmkforlajjf
0

Alltså nu behöver jag hjälp igen.. jag blir helt knäpp påre här! Det jag har på foten är tydligen herpes?!?! Fick reda på de efter att ha varit hos en läkare på närakuten som konstaterade de. Nu till frågan, nu ikväll har jag upptäckt massa prickar på pannan på min 2-åriga dotter, och hennes kinder ser även lite rödflammiga ut. Någon prick på låret också kanske. Alltså kan herpesvirus göra så att någon drabbas av vattkoppor?! fattar nada här hemma. Orkar inte med alla prickar längre jämnt o ständigt 😭

Lia
1

#9 Hon kanske också fått herpes? Ta henne till läkaren.

Maria
0

#9 Herpesvirus kan inte orsaka vattenkoppor men du bör ta din dotter till läkare.

/Maria

jmkforlajjf
0

Men grejen är den att jag kan inte springa till läkarna var och varannan dag. Ibland får hon andra prickar från ingenstans som sedan försvinner efter någon dag. Blir de många prickar kommer jag absolut kontakta läkare, om dom exempelvis blivit fler imorgon. Men fram tills dess får dom va. 👍

Maria
0

#12 Brukar du springa till läkaren med din dotter?

Det är ju inte konstigt om du gör ett besök då det just konstaterats att du har herpes.

/Maria

jmkforlajjf
0

#13 ja den senaste tiden har de känts som de i varje fall. Om inte annat har jag ringt 1177 ett flertal gånger om hennes prickar. Men hennes prickar ser inte alls ut som mina gjorde, så förmodligen är det något annat.

Maria
0

Eftersom du precis har fått konstaterat att du har herpes så tycker jag absolut att du ska åtminstone ringa igen.

/Maria

jmkforlajjf
0

I en stor % av fallen kan ingen läkare säga vad det är för prickar. Tror heller inte för den delen att hon skulle bli smittad från min fot. Jag avvaktar och ser helt enkelt. Tack.

Maria
3

Jag förstår inte riktigt. Du blir helt nojig när det gäller dig själv men avvaktar när det gäller din dotter.

Du kan väl åtminstone ringa sjukvårdsupplysningen när det gäller din dotter.

Denna gången har du ju en ordentlig misstanke i och med din egen Herpes.

/Maria

jmkforlajjf
0

Tro mig, jag nojar jämnt och ständigt över min dotter också. Jag ringer ofta sjukvårdsupplysningen gällande henne. Ringer jag dit kommer dom 100% säkert också att säga åt mig att avvakta. Det har dom gjort varje gång jag ringt och sagt att hon har prickar. Förmodligen är det virusprickar, och det är förmodligen de hon har haft innan också. Så just nu är jag inte orolig över att hon har blivit smittad, men som sagt, eskalerar de och blir fler prickar, blir värre eller har dom flera dagar, så absolut kommer jag kontakta VC.

Ria74
0

Vad skönt att du fick veta vad det var på foten.

jmkforlajjf
0

#19 ja verkligen! dock väldigt skumt haha. Hade ingen aning om att sånt kunde sätta sig där :P

Lia
0

#18 Ja, fast jag har svårt att tro att de kommer be dig avvakta om det misstänks herpes. Men du gör som du vill. Hoppas att det inte är något :)