Ner i vikt!
Hej! Jag har bestämt mig för att gå ner i vikt. Jag vill gå ner ca 5 kg inom 3 veckor ungefär. Om inte lite längre. Men det är mitt mål. 3-4 veckor. Idag har jag klarat mig på ca 361 kcal ( lunch och frukost). Ska äta en liten mer kcal rik middag. Men problemet är att jag blir lite hängig och trött ( såklart) och behöver tips då jag tränar intensiva pass minst 4 ggr i veckan. Jag behöver energin men samtidigt vill jag inte äta mer än 700 kcal per dag. Eller i alla fall så lite som behövs för att jag ska gå ner dessa 5 kg och nå mitt mål. Vad ska jag få i mig? Frukost? Lunch? Och middag? Om jag inte ska överstiga mitt mål och behålla energin uppe? Tacksam för svar och inga onödiga kommentarer!
Ät minst 1300 kcal per dag. 700 kcal är svält i princip är därför du är trött och hängig också. Ät! Man går ner ändå. Jag äter ca 1500 kcal/dag och promenerar, gick ner ca 7 kg på ca 4-5 månader. Lagom viktminskning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo, men 5 månader är för mycket! Jag vill ha detta mål. Eller vill gå ner 5 kg i alla fall till Januari. Vore toppen om jag fick svar på dessa frågor ang maten speciellt :)
#2 Skrev att JAG gick ner så, men 0,5-1kg/vecka är rimligt så ja 5-6 veckor skulle du kunna klara det på. MEN du måste äta mer än 700kcal/dag för att din kropp ska må bra. Kalorier ut kalorier in. Man förbränner en hel del bara genom att "vara" också.
Frukost: Mannagynsgröt, havregrynsgröt, fil t.ex
Middag: Kyckling, kotletter, olika slags sallader, gratänger ja man kan variera massor
Okej tack! Men hur mycket ska jag äta då t.ex för att gå ner 1 kg per vecka. Hur mycket gröt till frukost? Och hur mycket kyckling till kvällsmat? :) och till lunch
#4 Beror helt på hur mycket du förbränner på en dag. Det är olika från person till person. Jag använder mig av appen lifesum, den är toppen.
Okej toppen. Då får jag kolla runt.
#4 Hur mycket du behöver äta beror på hur mycket du väger, hur mycket du rör dig till vardags och hur mycket du tränar (vad, hur intensivt och hur länge).
Till och med om man är man el kvinna, om man ammar etc påverkar och träning etc kan variera mycket mellan person till person (tex så upplever ju folk olika när det gäller hur intensivt man tränar).
Men man bör ligga ca 1000kcal under per dag vad man har för basalförbränning och träning om man vill gå ner 1 kilo i veckan.
l'm back
Okej! Jag ska äta 1 ägg som innehåller ca 85 Kcal nu. Sedan har jag laddat ner appen Lifesum. 1 dl havregrynsgröt borde vara 37 gram. Så nu har jag gjort det. Lifesum appen säger att det är 25 kcal. Kan de stämma?
Det är också viktigt att du gör detta på ett sätt som känns bra och fungerar för dej. Känner du stress så fungerar det inte kan jag säga. Har själv känt mej enormt stressad när jag försökt med LCHF och andra metoder.
Nu går jag ner ca 1-3 kilo per månad. Det funkar för mej och jag känner mej inte ett dugg stressad.
Så gör på ditt egna sätt som känns bra. Synd du har lite ont om tid bara..annars kunde du testat dej fram lite.
🌺
#8 En liten portion är ca 75 kcal och är väl vad man minst bör äta om man äter havregrynsgröt, är inte så mycket.
Men appen säger att 1dl= 37 gram och ska vara 25kcal? Kan de stämma?
Är det så? Behöver svar snabbt (: sedan säger appen att jag borde gå ner 0,5 i veckan om jag äter 669 kcal? Men det kan väll ändå inte vara sant
#12 Det finns ingen som kan svara på hur mycket du kommer att gå ner. Inga appar i världen kan veta det😉
Det är precis som #7 skriver att det beror på en massa omständigheter.
/Maria
#12 Det är typ svältläge, då är det inte inställt "rätt".
#13 De kan ge en hum om hur mycket man "borde" äta när man ställer in vikt, längd, ålder, träning mm. Den appen stämmer för mig och flera andra
Okej men ni svarade inte på min andra fårga som jag ställt 2 ggr. Sedan vill jag behålla mina muskler såklart!
#15 Du behåller inte muskler om du äter väldigt lite.
Ser ingen fråga som är obesvarad i tråden?
#15 Vill du behålla dina muskler ska du nog inte ligga på 1000kcal minus utan max 500kcal minus och lägga till styrketräning (gärna tung) och absolut inte ligga under 1300 kcal/dag.
Du kommer att förlora muskler ändå men mindre (plus du stimulerar dina muskler till att återuppbyggas också).
Om din andra fråga är hur mycket du kan äta så beror det på det jag tagit upp i #7 och vad du äter annars så vi kan inte svara din fråga.
l'm back
Förstår inte vad som menas med 1000 kcal minus. Det borde väll vara bättre? Eftersom det är mer? 500 kcal minus kan ju inte vara bra.
#18 Alltså menas inte att du ska äta 500 kcal för att man ligger 500 kcal minus.
Om du t.ex bör äta 2000 kcal/dag för att hålla vikten, så äter du 1500 kcal för att tappa i vikt.
Rekommenderar i alla fall att du äter minst 1300 kcal/dag och sedan rör på dig t.ex promenader, cykling, simning.
Okej! Då bör jag gå ner 5 kg på 5 veckor ungefär?
#20 Det går inte att svara på hur mycket du kommer att gå ner.
/Maria
#20 Omöjligt att svara på, kan gå kan även gå saktare. Men äter du bra (inte för lite samt någelunda bra kost) samt motion/träning så kan det gå.
Okej. Har bestämt för 1000 kcal? Kan detta vara bra? :) är det bra att äta frukt och sådär?
#23 Menar du att du äter 1000 kcal eller att du lägger dig 1000kcal under?
Om det är bra kan vi som sagt inte säga (hänvisar till mitt inlägg i #7) men du bör inte (som frida påpekat) ligga under 1300 kcal/dag. Då är det bättre att träna mer om man vill gå ned snabbt (fast det bästa för kroppen är ju att gå ner i lagom takt du gick antagligen inte upp 5 kilo på 5 veckor utan det gick antagligen långsammare).
Frukt är bra men vissa är känsliga för socker och då bör man inte äta för mycket, andra (tex min man) blir dålig i magen av fruktos och då bör man inte heller äta för mycket.
Överdrivna mängder ska man väl däremot inte äta av något.
l'm back
#23 Att bara äta 1000kcal per dag skulle jag säga är för lite. Minst 1300 kcal per dag bör du ligga på. Att ligga alldeles för lågt är inte bra för kroppen samt brukar sällan gynna viktminskning. Du kan dessutom inte bygga muskler så bra om du äter för dåligt.
Okej men jag borde gå ner i vikt om jag äter 1300 per dag? Har faktist redan gått ner 0,5 kg. Helt sjukt. Vet inte vad som har hänt. Haha.
#26 Är inte omöjligt nej, men beror som sagt på flera faktorer som tagits upp i tråden.
#26 Jo du borde gå ner i vikt om du ligger på 1300/dag (om inte du är jättekort och redan ganska smal, har nån metabolisk sjukdom, sitter i rullstol eller liknande) men det är omöjligt för oss att säga hur mycket.
l'm back
Känner att det går bra och jag har flyt i min viktminskning nu. Men jag är hembjuden till en släkting. Hon kommer bjuda på pizza tror jag. Kan jag äta det? Bara idag? Eller kommer jag gå upp igen bara för jag äter denna pizza? Har ätit 70 kcal idag fram till nu. Vad tror ni? Han inte äta en ordentlig frukost. Ska äta lite mer till lunch! Jag kan inte tacka nej till middagen
#29 Jag unnar mig pizza och liknande men inga större mängder. Men är olika hur pass "känslig" man är. Du kan inte välja något annat? Eller om ni gör hemmagjord?
#29 Jag brukar unna mig att äta "onyttigt" ibland även om jag försöker att gå ner i vikt och med bara 70 kcal hittills så borde det helt klart funka.
Jag vet inte om det är en myt men många säger att det bara hjälper att få i sig lite olika kcal mässigt olika dagar. Om inte annat så kanske det hjälper dig från att falla in i en "moffa i sig allt man ser" situation.
Se det bara som att det är inplanerat annars kan det hända att du släpper ännu mer bara för att "dagen ändå är förstörd".
l'm back
Jo, de klart! Jag har redan bestämt detta. Antar att han ska beställa pizza och kan inte äta något annat. Men jag borde kunna äta 2-3 pizza bitar? Ska träna två dagar efter det.
#32 2-3 pizzabitar säger inte så mycket, kan skilja sig mycket i storlek.
Men Ja några bitar kan du äta.
Träna regelbundet istället 🙂 Jag räknar ungefär kalorier in och ut för den dagen jag äter och tränar så att säga. Men när jag äter pizza äter jag inte så många bitar. En pizza (lite mindre än "normalstor" pizza) räcker 2-3 middagar till mig.
Sedan beror det på vad man har på pizzan också.
En fråga jag behöver ha svar på snabbt! Hur mycket kcal kan det vara i en bit fläskytterfilé? En normalstor bit. Eller hur mycket gram kan det vara? Har tyvärr ingen våg.
Skulle va toppen om någon kunde svara nu!:)
Det går ju inte att svara på då "normalstor" kan variera. Den kan vara tjockare eller tunnare.
Sedan beror det ju på vad du ska göra med den. Grilla eller ha i gryta eller steka i fett.
/Maria
Steka och den är ca 5-7 mm bred.
Jätte gulligt om ni kunde svara :)