Bortdomnad stortå
Har i 3 dagar nu gått med en stortå som domnat bort. Jag gick i torsdags med något för smala promenadskor, inte så att det direkt gjorde ont men jag kände att det var tryck på knölen bredvid stortån. Tån är bortdomnad, stickig känsla när jag petar på den. Leden är lite stel och känslan av att ha ett bandage runt fast jag är barfota. Nån som vet vad jag råkat ut för?
MVH Erika :)
Det enda jag kan komma på är att det är skorna som lyckats klämma åt en nerv. Använder du dom fortfarande? Om du gör det så lägg undan dom och använd ett par vettiga skor (för trånga skor Kan även orsaka nageltrång som inte heller är så trevligt) och se om det hjälper.
I somras gick jag i sandaler, och eftersom mina fötter sväller upp hit och dit så klämdes stortårna lite i kanten av skorna. Så jag förlorade känsel i delar av båda tårna i juli, och det är fortfarande likadant.
Låter som Mortons sjukdom länk
mitt råd är att du genast slutar använda dom skorna och använder rymligare skor istället….är det en nerv som är i kläm så kommer det bli värre med felaktiga skor och det kan göra riktigt jätteont 😕
har själv Mortons sjukdom och periodvis så har jag riktigt jätteont trots skobyte och pelott under framfoten
när det gör som mest ont så kan det funka att man tejpar ihop dom 2 tårna som ligger närmast stortån
brukar funka rätt oki för min del och det lättar även på bortdomningen av framfoten