Att jobba skift
Att jobba skift sliter på kroppen, det är nog alla överens om.
Några här som jobbar skift? Hur gör ni med mat/sömn/vila?
Jag har oregelbundna arbetstider och jobbar inte i block som många, så jag kan mycket väl jobba ganska olika. Har ett 6-veckorsschema jag går runt på. Jobbigaste snurran tycker jag själv är:
Dag 1 06.45-16.30
Dag 2 13.00-22.30
Dag 3 22.00-07.00
Dag 4 22.00-07.00
Dag 5 16.00-22.30 (dag 4 där jag slutar kl 07 alltså).
På mina nattpass äter jag endast en tallrik fil eller yoggi, vid enstaka tillfällen blir det något mer matigt, och jag äter vid 02-03.30 ungefär. Äter frukost när jag kommer hem på morgonen innan jag lägger mig, försöker alltså att hålla de normala mattiderna någorlunda.
I övrigt äter jag regelbundet under dagen, oavsett om jag jobbar dag eller kväll.
Jag har tur, för jag har lätt för att sova. Efter ett nattpass sover jag ofta fram till ca 14.30-15.00 (lägger mig vid ca 08), och sedan om jag skall jobba natt igen så blir det ca en timme, ibland upp till ca 90 minuter runt 18-19 snåret och framåt. Försöker även att träna innan nattpassen, för att få igång kroppen lite. Rätt skönt faktiskt.
Andra som har ideér för hur man skall få kroppen (och knoppen) att hålla sålänge som möjligt?
mvh Martin
Ja, jag har ju (ännu) inga erfarenheter av att jobba skift, men jag började fundera lite..
Det som man kan göra är väl som du gör egentligen, du motionerar och äter regelbundet. Men det är ju viktigt att äta rätt också. Att man har en jämn fördelning i kosten, tallriksmodellen tycker jag är jättebra ;)
Att dricka mycket vatten är också super, det rensar ur kroppen och, jag tycker iaf att, man orkar mer. ^^
Tyvärr blir det väl att dyngsrytmen rubbas, även om du har lätt för att sova tror jag inte att kroppen blir lika utvilad som om du hade sovit ungefär lika varje natt, men jag antar att det är individuellt :)
Helt klart är att man blir inte lika utvilad som om man sovit regelbundet så att säga.
Dessutom är jag ju sådan att efter sista nattpasset, när man slutar 7, så vill jag vända tillbaka dygnet så snabbt som möjligt och inte ligga och sova till 15-16 osv, så då stället jag ofta klockan på 12-13 så blir det ca 5 timmars sömn den natten, och det tar ju också lite på kroppen.
Framförallt tror jag att det hade varit bättre att jobba i block, 3 dagpass, 3 kvällspass, 3 nattpass, och inte som ovan att man på 5 dagar gör alla möjliga sorters pass.
Angående vatten, så har jag alltid vatten med mig när jag jobbar, och ofta lite "nyttigt" snacks också, lite russin, nötter och ibland en chokladkaka. Man vet inte när man behöver en liten kick :o)
Jo, helt klart är ju även att äta rätt viktigt, och det försöker jag bli bättre på :o)
mvh Martin