Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1964 ggr
IceTee
1

Tandläkare?

För ett tag sen (några veckor) var jag hos tandläkaren och fick lagat ett hål, och nämnde att det isade i tänderna på andra sidan, så de skickade med en tandkräm mot ilningar att prova. Så i ungefär en månad har jag varit noga med att ta tandtråd varje dag, borsta morgon och kväll och försöker komma ihåg att ta flourskölj mitt på dagen. Men jag har börjat få ont i den lagade tanden, och ilningarna har fotrsatt (även om de lugnade sig ett tag), ska jag fortsätta att sköta det som jag gör eller borde jag ringa tandläkaren och be dem ta en extra koll? Sist undersökte han mig två gånger och tog extra bilder för att inte missa något, så det känns ju ologiskt att han ska missat ett hål, men man blir ju lite nojjig ändå… och grejen är att jag måste börja betala efter nyår, så då vill man ju att tänderna är tipp-topp! 

F.ö. så lider jag av muntorrhet pga mediciner, vilket gör att jag får skära ner på socker rejält (äter knappt frukt för det är så dåligt för tänderna, och jucie kan jag glömma… läsk och godis händer BARA på helger, knappt det…)

Medarbetare på Skor iFokus

[rumelle]
0

Problem med isningar kan ofta höra ihop med belastning, att man gnisslar/pressar tänder nattetid. Ibland hjälper det med extra fluor och en bra tandkräm mot isningar, men inte alltid. Om isningarna beror på belastning kan det vara en bettskena du behöver. Din tandläkare borde kunna se eventuellt slitage på dina tänder och de kan palpera dina tuggmuskler för att se om de verkar överansträngda.

Är det värk du har i tanden du lagade? Om man har ett djupt hål kan man få en inflammation i tanden som inte går över av sig själv. Då kan man senare få värk och man kan behöva rotfylla tanden. 

Tycker att du ska ringa din tandläkare och fråga om råd.

OlgaMaria
0

Fluor är inte särskilt hälsosamt även om det är effektivt mot just karies. 

Jag rekommenderar oil pulling som hjälper mot alla olika problem i munnen. Det kan nog vara ett bra komplement till det andra du gör, och du kunde kanske sluta med flourskölj och göra oil pulling istället.

Man tar en olja, t ex kokosolja eller sesamolja, ungefär 1 tsk och sköljer runt i munnen 15 minuter (du kan göra annat under tiden), spotta ut, skölj med varmt vatten, borsta eventuellt tänderna. Jag brukar göra detta när jag tittar på tv på kvällen och sen borsta tänderna efteråt. Orkar man inte göra det varje dag så är det ändå bra om man får det gjort t ex en gång i veckan eller så. Du kan göra det när som helst på dagen, när det passar dig bäst. Det hävdas att man får bäst resultat om man gör det direkt på morgonen innan man äter.

Hjälper mot bakterier, karies, inflammation, tandsten, ilningar m.m.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
1

#1 bettskena har jag, dock har jag blivit dålig på att använda den… Men hur skulle den kunna påverka att det isar i tänderna? För jag gnisslar inte tänder när jag sover nämligen, utan trycker bara ihop dem, vilket ger huvudvärk! #2 att ha fullt att olja i munnen skulle jag aldrig klara av! Jag får kväljningar av nästan allt som det är! Och jag vill inte sluta med något tandläkaren har rått mig till, det kan bli riktigt dyrt i längden

OlgaMaria
0

#3 Det känns lite oljigt precis i början men efter en liten stund känns det som vatten. Och det är inte mycket som behövs heller.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[rumelle]
1

#3 Det blir en belastning på tänderna om man pressar när man sover. Och det kan ge lite olika symptom, huvudvärk, isningar, problem med käkleder, ont i tuggmuskler. Så det vore nog bra att försöka komma igång med att använda bettskenan igen.

Om du är muntorr och din tandläkare har rekommenderat att du sköljer med fluor så är det nog bra att fortsätta med det. Det är såpass lite fluor man får i sig så det är ingen fara för hälsan.

IceTee
1

#5 tänkte att jag kan ge det en vecka (innan jag avgör, ska fortsätta med den för alltid för att det är bra) och har det inte blivit det minsta bättre så ringer jag och rådfrågar! Och ja, flouret kommer jag inte sluta med, känns rätt kontraproduktivt att inte göra som min tandläkare säger, dessutom sväljer man ju inte flouret