Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 1141 ggr
Soleii
0

Kraftig värk men ingen hjälp

Jag vet snart inte vad jag ska göra. Jag har varit i så mycket kontakt med vårdcentralen, men eftersom jag tidigare lidit av stressrelaterade åkommor avfärdas allt som just stress. Jag blev återremitterad till min KBT-terapeut, som tom hon säger nu att jag verkar må bra psykiskt och hanterar stress bra, och hon tyckte att mina besvär verkar nonchaleras alltför mycket av VC. Anyway. Det blir värre för varje vecka som går nu. Från stark smärta i bröstkorgen som gjort det svårt att andas ordentligt, så vsknar jag nu på mornarna med en oerhörd smärta i hela kroppen när jag vaknar, och det känns liksom som att mina muskler inte tillåter andningsreflexen fungera som den ska, som att kroppen håller på att sluta fungera. Vad tusan kan det vara? Och vart tusan ska jag vända mig när ingen lyssnar?

Marinas Mix
2

ring 1177 och berätta om dina problem.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
0

Ja, ring igen eller gör ett nytt besök där du berättar att du känner dig  bra psykiskt och att detta oroar dig. Skriv ner alla symtom på en lapp för det är så lätt att glömma när man väl ska prata.

/Maria

Soleii
0

Tack! Följde ditt råd direkt #1 och ringde 1177, som tyckte att jag skulle ringa direkt. Dröjde dock tills nyss innan de hörde av sig… Sjukvården i Malmö är inget att hänga i granen. Men nu fick jag tid om en månad. Skrev upp symtomen i kalendern jämte tiden, ska försöka hålla dagbok över dem. Har också haft en hosta i över två månader som bara blir värre så börjar bli rätt orolig :)

Marinas Mix
1

Tyvärr måste man vara riktigt frisk för att orka vara sjuk. 😕
Hoppas nu att det går bra för dig. Blir det värre innan din bokade tid, så är det bara att ringa 1177 igen.

_

[Daisy-Moa-Elsa]
0

För några år sen släpade jag på en segdragen förkylning och med den hostan från helv¤%¤% en vinter, vilket resulterade i att jag hade grymma smärtor i sidan av bröstkorgen efter ett tag och enligt läkaren berodde det  p.g.a att jag hade hostat "sönder" muskulaturen på sidan.

Soleii
0

#5 usch ja, jag har hört man kan hosta sönder revbenen tom! En sak som jag är jätteorolig för är att det ska vara något fel på levern, eftersom jag har så ont på höger sida bröstkorg och skulderblad, eller att det ska vara något med lungan eftersom jag också känner mig "andefattig" :(

Marinas Mix
0

Tycker inte du ska behöva vänta i en hel månad för att få kollat upp det där. Ring 1177 igen och förklara vad som hänt efter senaste samtalet med dem.
Att behöva gå och vänta och oroa sig en hel månad gör knappast att besvären minskar, tvärtom.

_

[Wraith]
0

Det kan inte vara gallan som spökar, typisk smärta på höger sida och upp mot axeln, kan dock vara väldigt diffus samtidigt. Hosta ingår dock inte, men hostan behöver ju inte vara relaterad.

Om du har så ont som du beskriver så hade jag sökt akut!

Soleii
0

#7 nej och stt de gav mig en akuttid (sa de) om en månad även när kag bad om en ordentlig läkartid. #8 kanske :) just nu är jag orolug för lungor lever. Ja, kanske ska söka akut… Tycker bara att det tar så lång tid, sällan en har en dag till det. Men kan jag nog försöka få in, vore ju värt! Undrar också om en har rätt att kräva att få röntgas?

Marinas Mix
0

Akuttid om en MÅNAD?? Akuttid för mig, betyder SAMMA DAG!
Vad är viktigast för dig? Visst kan det ta en god stund om du åker in på akuten, men de har fler möjligheter än vårdcentralen, exempelvis med röntgen.
Ring 1177 och fråga igen, det är mitt råd.
Om du frågar dem, så förvarnar de akuten om att du är på väg, om de nu tycker att du ska åka in omgående. Så fungerar det i alla fall här.

_

Maria
0

Känner du dig så dålig så ska du åka akut. 

Däremot så har de flesta akuter någon form av priotering och beroende på var i listan man hamnar och på hur många andra patienter som inkommer så kan väntetiden bli lång.

Jag har varit med om att bli omhändertagen akut med en gång flera gånger och sist  var jag inne med en akutremiss till magnetröntgen från husläkaren och fick då vänta 11 timmar. Det var jag beredd på för mitt fall var inte så akut att det behövdes göra omgående.

/Maria

Soleii
0

#10 hälsan är såklart viktigast, även om jag tycker att vårdcentralen borde hjälpa mig snabbt. Ja, det där med tiden var så märkligt… Ska försöka ta mig till akuten en dag i nästa vecka, kände faktiskt nu idag när jag vaknade att det inte håller att jämnt ha ont i bröstkorgen när jag anda…

Maria
0

#12 Men känner du dig så dålig så får du väl åka idag.

/Maria

[Wraith]
0

Om du har sådana smärtor som du beskriver så förstår jag inte varför du väntar med akuten? Jag hade inte tvekat utan sökt akut redan igår.

Man måste inte vara döende för att söka akut.

Soleii
0

Sant :) sist jag var på akuten så hänvisade de tillbaka till vc, är väl lite det jag är rädd för. Men ni har helt rätt!

[Wraith]
0

Ja om de hänvisar till HC så ska du ha adekvat smärtlindring fram tills dess! Akuten har begränsade resurser, de är bara riktigt akuta åkommor som de hanterar på plats. Lättare åkommor får man leta sig till HC, men som sagt så ska man må bra fram tills dess och de ska givetvis utesluta allvarligare saker som kräver omedelbar behandling. Men smärta ska man inte behöva gå och ha.