Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 17706 ggr
Blanksteg
5

Revaxör - skölja med vatten efteråt?

Hej!

Jag har fått en stor vaxpropp i ena örat (och håller på att få det i det andra också). Var hos läkaren som bekräftade det. Har inte haft vaxpropp förut. Kunde knappt höra något i ena örat igår och idag, men nu så hör jag normalt igen i båda öronen.

Hursomhelst, jag ska nu använda Revaxör i 2-3 dagar och sedan boka tid hos distriktssköterskan så att hon kan spola/skölja öronen.

Jag undrar bara, ska jag bara ha i Revaxör-droppar utan att skölja öronen med vatten efteråt eftersom jag ska skölja dem hos distriktssköterskan?

Inkanyezi
0

Du ska skölja ur Revaxör, för om du inte gör det är det stor risk att du får det i ögat när du sover… (been there, done that)

Om du har en öronspruta, är det normalt sett ganska lätt att skölja ur örat med ljummet vatten.

Men - en envis propp som sitter fast kan vara besvärlig. Jag har lyckats mjuka upp med sesamolja. Det går säkert med annan olja om du är allergisk mot sesam. Jag kommer aldrig att använda Revaxör igen.

Blanksteg
1

Ok, men behöver jag då ändå gå till distriktssköterskan sedan efter 2-3 dagar?

Det står i bruksanvisningarna att man inte bör skölja örat hemma om det är första gången man gör det, utan man bör gå till vårdcentralen och göra det.

Inkanyezi
0

Om du får ut vaxproppen ser jag ingen orsak att gå till vårdcentralen, men om den är kvar, kan det ju vara läge att gå dit. Men som sagt, det brukar funka med bara ljummet vatten.

Blanksteg
0

Ok, jag blev bara lite förvirrad… läkaren på vårdcentralen sa att jag skulle använda revaxör i 2-3 dagar och sedan ringa distriktssköterskan och boka tid för sköljning.

Men jag får väl testa själv då att skölja öronen.

Blanksteg
7

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade. Och de sa att jag inte ska skölja direkt efteråt, utan efter att jag har haft i revaxör så ska vaxet lösa upp sig och rinna ut ur örat, och om det inte gör det, efter 2-3 dagar så ska jag gå till vårdcentralen och skölja örat.

Men i bruksanvisningen till Revaxör så står det att öronen måste sköljas efter användning. Men - menar anvisningarna kanske "användning" som i en behandling (2-3 dagar)? Eller efter varje tillfälle som man har i revaxör i örat?

Inkanyezi
6

Man låter det ligga i någon timme, medan man är vaken, så att man kan torka av det som rinner ut, men innan man går och lägger sig, så sköljer man ur örat.