Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2401 ggr
LillaMu
1

Ont i axlarna

Hej!

Jag har diskbråck och har nu legat på mage i över tre månader,  detta har lett till att jag nu även har förbaskat ont i axlarna, då jag stöder mig på armbågarna. Har även gjort McKenzie ryggövningen under hela denna tid. Så vad tusan gör jag nu? Åter smärtstillande och värkmediciner och andra liggställningar fungerar inte pga av rygg- och lårsmärtan. Några goda råd?

Maria
2

Det bästa är ju att röra på sig men man måste ju sova också😉

Jag gissar att du har kontakt med någon sjukgymnast och jag undrar lite vad de säger?

Diskbråck kan ju ta tid på sig att läka ut men blir du inte bättre så sök vård igen.

/Maria

[Wraith]
1

Kan du använda något stöd under bröstkorgen, så att du inte lägger vikten på armarna tänkte jag?

mongu
1

Har du varit hos sjukgymnast och fått hjälp med övningar  som lindrar? Om inte så skulle i alla fall jag kontakta en sjukgymnast.

Rörelse är A och O vid ryggvärk.

Är det bästa ställningen för ryggen att ligga på mage och stödja sig på armbågarna? Blir inte belastningen fel på ryggen då?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LillaMu
0

Tack för alla goda råd :-). Ligga på mage är den enda ställning som inte gör ont, det blir som en Mc Kenzie övning hela tiden typ… Har varit hos sjukgymnast, gör övningar, promenerar med stavar. Har provat med kudde på alla möjliga och omöjliga ställen :-). Igår fick jag akupunktur med el på ryggen/skinkan så nu hoppas jag på den behandlingen.

fruktgumman
0

Jag vet hur du har det. Jag hade väldiga smärtor med mina diskbråck i två år och kunde inte sitta alls. Jag låg också ofta på mage men att ligga på rygg funkade också om jag la flera kuddar under benen så jag kunde lägga upp benen i 90 grader. Promenader funkade bra för mig. Gjorde jätteont i början men jag tog smärtstillande för att kunna vara ute och gå så mycket som möjligt.