sjuk, hela tiden.
För två veckor sen blev jag frisk efter att ha varit förkyld/haft halsfluss i 5 veckor.
och igår blev jag sjuk igen. feber, täppt näsa, halsont, och fruktansvärd slemhosta.
Jag börjar bli riktigt trött på detta nu… Vårdcentralen vägrar ta emot mig trots jag behöver ny inhalator och har svårt att andas..
Ska jag typ begära att de gör andra tester på mig? För jag orkar inte mer sjukdomar i så lång tid.
Ditt immunförsvar är troligen försvagat nu eftersom du varit sjuk så länge, så det är inte konstigt att du drar på dig nya förkylningar. Speciellt inte under den här årstiden då mycket går runt (vilket förmodligen beror på att man är inomhus mer).
I förebyggande syfte bör du se till att få i dig mycket c-vitamin. Frossa i citrus-frukter, och/eller ta rejält med vitamintillskott. C-vitamin stärker immunförsvaret!
Sömn är också viktigt när man är/har varit sjuk, så att kroppen hinner återhämta sig. Så försök att få ordentligt av den varan.
Gå inte till jobbet/ skolan när du känner att du mår dåligt, om det är möjligt. Jag tror att många människor inte riktigt tar sjukdomar på allvar, man pushar sig själv att jobba fastän man inte borde. Då kommer man istället hem med feber på kvällen och måste ändå vara hemma nästa dag..
Däremot tycker jag det är konstigt att du inte kan få en ny inhalator utskriven. Du kan ju alltid testa att vända dig till en annan vårdcentral.
Googlade och hittade tips om vilka matvaror och vitaminer som är immunförstärkande ( http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=1059&tem=2&und=0) :
Tips på immunförsvarsstärkande mat
En hälsosam kost är växtbaserad och innehåller minst tio portioner frukt och grönsaker om dagen. Det kan till exempel vara GI/GB-kost, stenålderskost, medelhavskost eller vegetarisk kost. Spetsa din hälsosamma kosthållning med tio nedan immunstärkande ingredienser.
1. Vitlök
Suverän mat, krydda och medicin för immunförsvaret. Vitlök dödar alla mikrober, bakterier, virus, svamp och parasiter.
2. Lök
Quercitin- och svavelrik grönsak som bör intas dagligen. Variera mellan stekt, ugnsbakad eller rå.
3. Blåbär
Lättillgängligt hälsobär som är perfekt i en antioxidantrik smoothie eller på gröten.
4. Kokosfett
Krutpaket med det starkt virusdödande ämnet laurinsyra. Bra vid matlagning, som pålägg eller i smoothie. Använd endast ekologiskt kallpressat kokosfett utan tillsatser.
5. Shiitakesvamp
En japansk svampsort som odlas i Sverige och är utmärkt för immunförsvaret, främst p g a att den innehåller, lentinen, ett starkt virusdödande ämne.
6. Surkål
Naturens antibiotika. Surkål ökar antal goda bakterier i tarmen.
7. Yoghurt/Hälsofil/Proviva/Sojayoghurt med innehåll av probiotika som stärker immunförsvaret och magfunktionen. Välj sylt- och sockerfritt!
8. Broccoli
Suverän för detox, immunförsvaret och mycket, mycket mer.
9. Yamsrot/Sötpotatis/Morötter
En koncentrerad källa av karotenoider. Utmärkt för lungorna och immunförsvaret. Ät någon av dessa varje dag.
10. Rent vatten
Underskattad och underanvänd hälsodryck. Många sjukdomar inkl immunförsvarsproblem förbättras av att man dricker mer vatten. Livsviktigt för kroppens reningssystem. Drick 6–10 glas om dagen. Tillsätt gärna citron eller äppelcidervinäger två gånger varje dag, till exempel före mat.
Dessa kosttillskott kan användas i förebyggande syfte eller som extra förstärkning vid smitta, symtom eller sjukdom. Förebyggande dos intas dagligen under flera månader och benämns med (f) och akutdos med (a), vilken intas under 1–2 veckor vid sjukdomssymtom.
1. D-vitamin
Mängder vetenskapliga studier det sista decenniet har visat D vitaminets suveränitet för att reglera immunfunktionerna. Det är en av de viktigaste skydden mot infektioner och är speciellt viktigt för nordbor som får lite sol under vinterhalvåret. Över 80 % av Sveriges befolkning får för lite D-vitamin för ett adekvat immunskydd. 50–100 μg (f). 150–300 μg (a)
2. C-vitamin
En välbeprövad immunkämpe som ökar aktiviteten och antalet hos kroppens försvarsceller. 1 000–3000 mg (f). 10 000 –20 000 mg (a).
3. B-komplex
Folsyra, B5 och B6 är alla viktiga för immunförsvaret. B-komplexet motarbetar också stress som är nedsättande för immunförsvaret. En optimal B-komplex kombination tillsammans med en multivitamin ska innehålla sammanlagt: minst 600 μg folsyra, 50 mg B6 och 200 mg B5 (f).
4. Zink
Ett mycket viktigt mineral för immunförsvaret. Stimulerar immunförsvaret och motarbetar tungmetallsförgiftning och kopparförgiftning. Zinktillskott tillsammans med en daglig multivitamin ska ge: 40–60 mg (f). 60–100 mg (a). Multivitaminen bör innehålla minst 1 mg koppar vid större månadsdosering av zink. En hårmineralanalys kan visa zink/kopparförhållandet som är viktigt för immunförsvaret.
5. Selen
Selen är ett starkt virusdödande mineral. Ju högre intag av selen, desto bättre skydd mot virus och tungmetaller. 200–300 μg (f). 300–600 μg (a)
6. ”Greensdryck”/klorella
Klorofyll, enzymer och spårämnen i spannmålsgräs ( t ex korngräs, vetegräs, rajgräs) och klorella skyddar mot infektioner. Klorella, spannmålsgräs eller en kombination av båda: 5–10 g (f) 10–30 g (a)
7. Probiotika
Det är svårt att få i sig tillräckligt stora mängder goda bakterier genom intag av fil. Probiotikatillskott innehåller mer kraftfulla och koncentrerade mängder. 500–1 000 miljoner bakterier (f). 60–180 miljarder (a).
8. Immunadaptogener
Till exempel rysk rot, rosenrot: Se kartongen eller rådfråga hälsobutikspersonalen för förebyggande dos. Oftast är det dagsdosen eller den dubbla dagsdosen som står på kartongen.
9. Akuta immunörter
Till exempel Echinacea, Kan Yang, fläder, lakritsrot, vitlök: Ta 2–4 ggr den minimala dosen som står på kartongen första tre till sju dagarna eller rådfråga hälsobutikspersonal, naturläkare eller örtterapeut. Vid akut virusangrepp är det mycket viktigt att inta en stark och verksam dos. Risken för underdosering är större än överdosering.
10. Propolis
Ett kraftfullt näringskoncentrat från bin som skyddar från infektioner. Propolis kan intas i förebyggande syfte och vid akuta tillstånd. 50–500 mg (f), 800–2 000 mg (a).
Jag har varit sjukskriven sedan Juni och nu fram till början av december. Pga psykisk ohälsa. Så har ingen skola eller jobb.Jag försöker sova mycket. Men de är inte så lätt när jag knappt får luft. Jag kan heller inte sitta stilla varje dag. Har en hund som måste ut. Och jag tycker de är så ttråkigt att gå här där jag bor nu så måste åka till byn eller klubben för att de ska bli roligt.
Under förra perioden jag var sjuk så drack jag mycket apelsinjuice och tog C-vitamin brustablett. Apelisiner alltså såna man skalar själv och äter, får jag typ små sår runt munnen av. Jag bor hemma frf och ingen här hemma äter clementiner fören runt jul. Men får be dem köpa hem nu..
Men de är väl så att jag får köpa mer vitaminer.. Då jag heller inte äter alla grönsaker där de flesta vitaminerna finns.
Tack för svar :)
Vi flyttta för ett år sen. Så jag ringde denna vårdcentralen här där vi bor nu, de vägra ta emot mig. Och sen ringde jag den där jag bodde innan. De vägra ochså ta emot mig. För de bara är en vanlig förkylning, de går över. Ja jag kan knappt andas, heller inte sova. trots att jag tar insomningsmedicin.
Innan när jag varit förkyld har jag fått gå ner där och andas en stund. I en sån maskin.
Har du någon diagnos, på astma/förkylningsastma? Eller är det för att du har slem i halsen?
#5 Har inte vårdcentralen någon tid per dag till akutmottagning?
HAr du ringt sjukvårdsupplysningen?
/Maria
Japp, jag ringde sjukvårdsupplysningen förra gången de sa jag skulle gå till vårdcentralen. Men de vägrar ta emot mig.
Har de inte någon tid i veckan som är drop-in så att säga?
/Maria
För stora halsmandlar? Jag var ständigt sjuk då jag hade dem kvar. Halsfluss 4-8 ggr/år, de årliga influensorna osv. Efter har jag visserligen haft lunginflammation, men för övrigt bara förkylning m feber 2-4 ggr/år.
Jag har förkylningsastma.. Jo. Men tänker inte åka dit som tar en timme, och sitte där hur länge som helst bland sjuklingar. De köarar jag inte..
Alltså jag har ju slem i halsen ochså..

Men om du inte mår bra och inte får nån tid på annat sätt så kanske det är enda sättet att komma till läkare. Du är sjukskriven så vad gör det om du väntar på en dropin-mottagning?
Du får sätta din hälsa i första hand tycker jag. Så sök för att få hjälp.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!