Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 2844 ggr
[sanna70]
0

Sjukgymnast, bot på allt?

Har funderat lite på det där med smärta och sjukgymnast, det känns som att man får samma svar oavsett vad man har för problem. ." Ta panodil och gå till sjukgymnast." 

Jag har haft problem med min rygg i flera år. Minns första gången ryggen kraschade ( kunde inte gå,ligga, sitta. . ) Ringer vårdcentralen och där får jag till svar du måste träffa sjukgymnast först. Två veckor senare (utan något som helst hjälp) var det dags för första möte med sjukgymnast, tills dess har ryggen blivit lite bättre. .  Jag fick övningar och kämpade på, återbesök - ingen märkbar skillnad. Nya övningar (åt andra hållet) - återbesök, ingen märkbar skillnad. Efter ett par månader fick jag nog för det kändes som att hon experimenterade med mig och inget av hennes tränings förslag hjälpte.  Tvärtom, efter någon månad så hände samma sak med ryggen och då hade jag turen att faktiskt få träffa en läkare. Var vist något med mina nerver i ländryggen. Jag hade spasmiska ryckningar som orsakade extrem smärta. När jag rörde mig så kändes det som att jag fick el stöt med jämna mellanrum.  Har haft återkommande problem med detta. .  

Så, ibland kan det faktiskt vara så att Två panodil och sjukgymnast inte är det rätta botemedel. .

Maria
0

Vad gjordes åt dina spastiska ryckningar? Jag blir lite nyfiken på orsaken och vad du fick för behandling/diagnos?

Ryggsmärta är ofta något som är väldigt svårt att komma tillrätta med orsaken.

/Maria

TjockaBerta
1

Jag har aldrig blivit hjälpt av någon sjukgymnast. Däremot har de lyckats förvärra mina problem flera gånger. Oftast lyssnar de inte alls på mig utan det verkar som om de bara bestämmer sig för att jag har det eller det problemet. Senast hade jag en fraktur i benet men sjukgymnasten trodde mig inte när jag berättade det.

>>>Malum domesticum<<<

kanina90
0

Sjukgymnaster kan vara bra om man bara har något "lättare" fel. Men dom gör ju aldrig några behandlingar när man är där. (inte på mig iaf) Det är ju bara allmänna råd om bra hållning och liknande + egenövningar att göra hemma. Vilket kan vara bra om man har just det felet som dom gissar att man har. För det är just vad många av dom gör. Gissar!

När jag var till sjukgymnast för ryggont skulle jag inte ens ta av mig tröjan och än mindre lägga mig på någon brits. Jag skulle bara stå ett par meter från honom och böja mig åt olika håll. och sedan gå hem och göra övningar och komma tillbaka 14 dagar senare- "Behandlingen" tog max 10 minuter. Lättförtjänta pengar för honom och jag gick aldrig mera dit. Gå till kiropraktor istället. Dom tittar och känner ju åtminstone på ryggen.

Maria
1

#3 Fast ofta kommer man till en sjukgymnast efter remiss eller rekommendation av en läkare och då kan ju knappast sjukgymnasten gissa sig till problemet.

/Maria

[sanna70]
0

#1 Nu är det som så att min doktor är från Amerika och han är lika "bra" på Svenska som jag är på Amerikanska. .  Det jag förstod är att det var svullet i området och därför reagerade nerverna, fick liksom inte tillräckligt med utrymme. Vid ansträngning som tunga lyft så förvärras det hela och smärtan strålade ut i höger ben och ljumske.  Behandling nr ett fick jag smärtstillande tabletter och paraflex.

Behandling nr två skedde i utlandet, ryggen kraschade igen och då fick jag en spruta, minns inte innehållet men det var två verksamma ämne i den och så smärtstillande tabletter.  Sprutans effekt var relativt snabb ( vilket jag är tacksam för ) hade nämligen en bil resa på ca 200 mil framför mig men jag lyckades köra hem med hjälp av värktabletter, städbälte och liniment.

Intehärutandär
2

För mig var det bot. Har varit hos 13 olika doktorer på tre år, utan resultat. Ett besök hos sjukgymnast och en hos arbetsterapeut och nästan alla pusselbitar föll på plats. Tid och värk jag kanske kunde sluppit så länge.

[sanna70]
1

Jag tror att sjukgymnast kan hjälpa i vissa fall men det är viktigt att ta reda på orsaken till smärtan innan dem börjar dra och slita i en. Ibland kan skadan förvärras och det medför onödigt lidande.

[TanatosNyx]
1

det viktiga är väl att läkare utreder först så det inte ligger någon allvarlig skada/sjukdom bakom innan en sjukgymnast får börja försöka hjälpa en. Annars kan det ju sluta väldigt illa!

[Wraith]
1

#8 Tyvärr är det inte så i verkligheten, läkarna skyller på att sjukgymnasten kan leder/muskler bättre iaf när det kommer till smärta. De vill oftast att man söker sjukgymnast först innan de börjar utreda en. MEN en duktig sjukgymnast kan även han/hon ge ett bra resultat. De kan oftast kolla om man har något allvarligt tex cancer/diskbråck osv, de får dock aldrig ge diagnosen, men om de misstänker något sådant så ska de skicka en vidare till läkare som utreder.

De är ju inte så att en sjukgymnast bara ger en övningar och kollar hur rörlig man är iaf inte om sjukgymnasten är bra.

Tyvärr upplever jag dock att om en sjukgymnast inte kan hitta något som kräver läkare så tappar läkaren intresset att utreda. Man får fortsätta traggla på med sina problem, eller som en sjukgymnast sa till mig för min ryggskada "lär dig leva med det" 🤪 Har aldrig fått diagnos, inga övningar hjälper, i h*lvete heller att jag tänker acceptera detta, inte utan diagnos. Har bara fått höra att det inte är något allvarligt *suck* Hade dock en bra läkare som säkert hade velat utreda, men han slutade innan dess :( Inte för att jag är så begränsad i mitt liv pga min rygg men nog hade jag velat slippa ryggsmärtan.

mongu
0

Sjukgymnasterna är duktiga på att se vad det är för fel. De är utbildade i detta och kan många gånger hjälpa till att hitta lösningen till varför man har ont. Inte bara i "lätta" fall utan även vid svårare skada.

De får inte behandla om de anser att det skulle förvärra skadan utan då råder de patienten att söka läkare.

Många gånger är rörelse det som är bäst när man har ont.

Så rådet att söka sjukgymnast först är bra tycker jag. Här har vi dropin hos sjukgymnaster och arbetsterapeuter varje eftermiddag så man behöver inte beställa tid och vänta länge på en bedömning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!