Stel?
Hej! La in den under hälsa då jag inte hittade mer passande ämne för frågan. För minst ett år sedan började jag få ont i "rygg"/skulderblad/nacke/axlar men tänkte att detta skulle gå över.. Det blev allt värre och värre, idag sitter jag och nästan gråter av smärta, och svaret man får från vårdcentralen är att avvakta eller om det blir akut vända sig till sjukgymnast. Jag anser sällan saker som akuta och har därför inte riktigt tagit upp det med sjukgymnasten. Sedan avskyr jag verkligen läkare av alla sorter. Jag kan liksom inte sitta helt rak i ryggen heller med avslappnade axlar då det tar emot och gör ont så in i helvete. Detta är störande på alla möjliga sätt i min vardag. Kan inte andas ordentligt när jag sjunger, kan inte sitta under ett långt prov i skolan, svårt att somna, svårt att utföra praktiska uppgifter osv.. Hur viktigt bör det vara att kolla upp med sjukgymnast? Eller finns det något man kan göra själv? Har provat tigerbalsam, voltaren, spikmatta & värktabletter. Jag tänker att en vanlig muskelinflammation inte sitter i ett år? Eller har jag fel? Hade blivit otroligt tacksam över alla tankar och funderingar!
Men inte behöver du vänta tills det är akut för att gå till en sjukgymnast. Ring på måndag och boka en tid. Alternativt till kiropraktor eller naprapat.

Naprapat, kiropraktor eller mycket duktig sjukgymnast är mitt tips! Läkaren kan bara ge smärtlindring, ta röntgen, remittera till sjukgymnast/kiropraktor. Medan kiropraktor/naprapat kan kolla upp vad det är i rörelseapparaten som ger dig besvär och korrigera detta så att du slipper mediciner som bara kan lindra symtomen.
Usch, måste dit med mitt knä också.. Har väl inte så många andra alternativ.. Tack!
Du verkar gå i skolan. Kan du inte vända dig till skolsköterskan och får råd om hur du ska göra?
/Maria

Inflammation och stelhet är inget man kan vila bort. Det kan behövas inflammationshämmande medicin (Ibumetin eller Ipren). Ändå viktigare är att ta hjälp av sjukgymnast för att komma igång med rätt träning, så att muskler och senor mjukas upp och rörligheten kommer tillbaka. Då avtar också smärtorna.
Var beredd på att det kan ta tid att bli helt besvärsfri.
Lycka till!
Även om du ogillar läkare så är det alltid värt att kolla upp sina besvär, speciellt om man har haft dom under en längre tid. För annat så kan det sluta med att det blir ännu värre. Man har bara en kropp så gäller att ta hand om den i och med att man inte kan köpa en ny
Klart du ska gå till sjukgymnast.
Sedan kan jag tips om att löpning hjälper mig med axlar och nacke. Det mest som man rör sig på ger ju bättre blodcirkulation vilket kan hjälpa att ta bort både svullnad, inflammation och stelhet.
Jag säger gå till en bra kiropraktor har något hoppat lite snett så brukar musklerna stelna till runt det området ifall man inte rättar till det. Första gången nått hoppat snett hos mig var när jag gick i gymnasiet och jag gick till sjukgymnast i runt 1år som bara sa att jag skulle strecha och dyl och försökte mjuka upp musklerna, jag hade fruktansvärt ont i ett år, tills mina föräldrar bokade tid till mig hos en kiropraktor. Jag blev helt bra efter det besöket och all smärta försvann. Sitter nått snett i ryggen/nacke så blir allt fel i musklerna runtomkring som krampar, stelnar och gör ont + man kan få inflammation bara av att de ligger fel. Kiropraktorer kan det där med ryggar och nackar bättre än de flesta sjukgymnaster.