Smärta i revbenen på vänster sida vid hosta
Är fortfarande småförkyld, men har haft feber med en topp på 40 grader i två dagar och 38 grader den tredje dagen.
Har fått Cocillana Etyfin utskrivet men tycker det hjälper föga.
Jag har hostat väldigt hårt i 4-5 dagar nånting. Hostat så hårt så jag har träningsvärk i magmusklerna. Har hostat så hårt så att jag fick näsblod.
När jag hostar så bränner det till på vänster sida längst ned av revbenen utåt mot sidan av kroppen sett. Kan även göra ont om jag ligger på den sidan.
Har försökt googla lite men får svaren att det kan vara spricka i revben, lungsäcksinflammation eller blodproppar i lunga. Gallsten tror jag inte på då det inte bli nån märkbar skillnad efter intag av föda.
Vad tror du?
Jag tror du har spräckt ett eller ett par revben genom hostandet, det är inte alls ovanligt och läker av sig själv.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Jo det kanske kan vara så, men varför allt hostande och varför går det inte över trots Etylmorfin?
Jag tycker också det låter som att revbenen fått sig en knäck av hostandet.
Febern verkar ju vara på väg nedåt men har du fått någon annan medicin som antibiotika?
Hosta efter en förkylning kan vara väldigt drygt och hålla på länge men är du orolig ska du givetvis höra av dig till din läkare igen.
/Maria
Nej ingen antibiotika. Försöker undvika akuten då det är helg, därav tråden. Tog dock idag Pronaxen. Har även tagit Alvedon samt Panodil tidigare dagar utan positivt resultat.
#4 Tog du det för smärtan eller febern?
Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen till att börja med.
/Maria
Både ock. Glömde säga att jag svettas konstant. Inte så hemskt mycket just nu, men konstant.
Jo jag får nog ringa lite senare kanske.
Tack för svar.
Svettas brukar man göra ordentligt när febern är på väg ner. Då ska ju all värmen ur kroppen så att säga.
/Maria
Jo jag vet, men detta har pågått i dagar. 🤔
Dags att ringa då.
/Maria
Jo det är nog sant.
Jag hade ganska kraftig smärta bakom vänster revben vilket visade sig bero på reflux. Men då hade jag ju inga andra symtom såsom hosta eller feber.
Jag har ringt 1177 nu och de tror det kan vara en kombination av förkylningen, virus och muskelinflammation. Blir jag sämre idag så skall jag ringa tillbaka så skulle de fixa en jourhavande läkare för undersökning mm.
Låter bra.
/Maria
👍