Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1288 ggr
Mimmulih
0

semester, vaccin?

Jag och min pojkvän är just nu på våran semesters första dag i Bulgarien, det är egentligen våran första riktiga utomlandsresa och vi har inte förräns nu insett att vi kanske borde vaccinerat oss, vad är risken för tex hepatit A och vad skall vi göra åt saken ?

VildaVittra
0

Ät inget färskt utan allt ska vara väl tillagat och sörj för enormt noggrann handhygien efter toalettbesök.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

Ni kan också vaccinera er på plats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mimmulih
0

Tack!! Skall se om det går att ordnas! :)

Maria
0

Undvik glass eller dryck med isbitar. Gör i så fall egen is om ni har frysfack på rummet.

Färsk frukt och grönsaker kan vara lurigt.

Jag har aldrig tagit några extra vaccinationer utom de obligatoriska man måste när man reser till vissa länder.

/Maria

Mimmulih
0

Jaha, ok, du har inte fått nåt då heller? Nu har jag ju redan ätit glass och druckit alkohol med is i, får väl va slut på det då..:S ja e så paranoid nu >_

Mimmulih
0

Ush varför ska jag va så dum för..

Åsa S
0

Bulgarien är inget land man måste hålla på och vaccinera sig för, det är inte afrika du åkt till, det är ungefär lika stor risk drabbas av hepatit mm. som i sverige = i stort sett obefintlig ifall du inte är narkoman el dyl.. Och turistmage som man får av ex. dricksvatten från kran, is som inte är gjort på flaskvatten mm. finns det inga vaccinationer mot bara tabletter som stoppar upp det hela när man väl drabbats av det. Så nej du är inte dum som inte vaccinerat dig innan. Jag har åkt i hela europa och man behöver bara de vanliga skydden som man ju redan får i sverige ex. vaccination mot difteri, stelkramp mm. men de vaccinationerna får man när man växer upp ifall man inte tillhör nån slags vaccinationsmotståndare.

Mimmulih
0

#7 åh ok nu är jag lugnare, men jag har ätit lite mjölksyrebakterier för tarmfloran nog, så man inte får dålig mage av den annorlunda maten eller så. Är allting ok då? *phew* vi bor dessutom all inclusive med buffé så ja kan undvika frukt och grönsaker osv, om det ändå är en bra idé?

Åsa S
0

Tycker inte riskerna brukar vara så stora på hotell men blir du lugnare kan du ju undvika grönsaker och frukter alt. tvätta med flaskvatten eller skala. Själv åker jag till grekland om några dagar i 2v och tänker inte skippa grönsakerna de fräsha salladerna mm. är ju det bästa med den grekiska maten. Min man har varit i grekland ca 17 somrar och det enda han blivit magsjuk av under de åren var en moussaka som han åt på en restaurang  som ju inte var rå eller sköljd i kranvatten.

Tror faktiskt det psykiska är det som är farligare för dig än grönsakerna, är man orolig så får man lätt stressmage och det kan vara lika illa som att äta dålig mat. Så försök njuta av semestern istället för att fundera över sånt som kan göra dig sjuk ev. undvik sånt som du blir för orolig av att äta ifall det känns lugnast även om riskerna är minimala.