Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2403 ggr
Halvdansken
2014-08-27 19:41
0

Kristallsjuka

Vaknade fredag morron och hela världen snurrade. Kunde inte fokusera ögonen, inte gå utan stöd och det kändes som om jag skulle spy hela tiden. Som sjösjuka eller en dålig fylla. När jag inte blev bättre tog vi till Glostrups Hospital, där man efter en massa undersökningar konstaterade Kristallsjuka. Helt ofarligt, ytterst obehagligt. Små kristaller i balansbågarna som ställer till det. Har fått speciella vridövningar man ska göra med huvudet för att få ordning på det. Jag har legat i sängen i 5 dagar nu, och kan gå någorlunda rakt utan stöd. Tiden från det att jag rör mig och jag blir yr - tills yrseln lägger sig är nere på 2-3 sekunder nu, så jag förmodar att det går på rätt håll. Men fy vad det är obehagligt. Nån här inne som har erfarenhet med det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-08-27 19:49
0

När jag jobbade med hälsokontroller så försökte vi "framkalla" kristallsjuka genom att patienten fick hastigt slänga sig på britsen åt både vänster och höger sida. Vi kollade bland annat om patienten fick nystagmus och om det snurrade, i så fall hur länge.

Många sjukgymnaster har utbildning i just att göra övningar som återställer kristallerna i rätt läge så att säga. Hur de gör har jag däremot ingen aning om.

Det lär vara mycket obehagligt men går oftast att rätta till. Hoppas du snart blir kvitt detta.

/Maria

andersson..
2014-08-28 15:13
0

har haft kristallsjuka ett antal gånger men aldrig haft så mycket problem när jag är uppe och går. För mig är det värst att ligga ner och varje gång jag vrider huvudet i liggande ställning så snurrar allt i ca 5 sekunder. Men stiger jag upp så lättar yrseln.

Halvdansken
2014-08-28 16:45
1

Efter en grundläggande genomgång av en öra-näsa-hals läkare, så visade det sig att det är en virus på balansnerven. Skönt faktiskt. Har fått binjurebarkhormon som aka hjälpa till lite.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-08-28 17:31
0

#3 Skönt att veta vad det är du råkat ut för i alla fall. Obehagligt vilket som.

Det kommer säkert ta sin lilla tid innan allt blir normalt igen men det ska säkert gå bra🙂

/Maria

[Mia-45]
2014-08-30 10:06
0

Jag har erfarenheter av detta. Det är mycket otrevligt. Första gången så sa de att jag hade virus på balansnerven. Jag vart yr i flera veckor och kunde inte ens titta på tv. 

Efter några år så kom de fram till att det även var Kristallsjukan…men nu är jag diagnostiserad för Menieres sjukdom. 
Det kommer i skov och det känns som om det slår lock för ena örat. Man tappar även hörsel och kan behöva hörapparat. 

Jag har lärt mej att leva med detta. Och precis som en del säger här så är det värst när man ligger ner. När jag ska sova så kan det snurra till i huvet ett par sekunder. 

Jag känner det när det är på gång och går då och sover. Då brukar det släppa. Men det är inte alltid man kan gå och lägga sej direkt. Det brukar komma på natten men det har hänt att det även kommit på dagen.

Karmatarerskanise
2014-08-30 13:20
0

Tyckte väl det lät som virus på balansnerven.en nära släkting fick det i våras. Hon spydde så fort hon rörde på huvudet och blev hämtad med ambulans. 

Minst sex månader har gått men hon lider fortfarande av yrsel. Trots sjukgymnastik.