Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3123 ggr
Linnsett
0

Klåda på benen

Jag har en sån hemsk klåda på benen och undrar vad det kan bero på. Värst är det när jag duschat. Sen börjar det värsta avta nån timme senare men helt bra blir det inte. Det kan börja klia jättemycket precis när som helst, mitt i natten så jag blir helt galen men som sagt allra värst efter dusch.

Jag har inte badat en enda gång i sommar pga detta. Egentligen har jag haft problem flera år men sedan i våras är det helt outhärligt. Det går inte att låta bli att klia.

Det jag tycker är konstigt är att min hud inte alls ser torr ut, inga konstiga utslag, ingen torr fjällande hud. Det ser helt normalt ut.

Jag har varit på apoteket, köpt milda parfymfria  duschkrämer och salvor att smörja in benen ofta men det hjälper inte alls. Jag visade upp benen för en läkare på vc men jag fick inga speciella råd alls. Han tyckte bara att huden såg bra ut, inte torr.

Men varför kliar det så? Är det nån som haft såhär? Det låter kanske som ett simpelt problem men det är jättejobbigt!

AnnaFagerell
0

Har du provat att ta någon allergitablett vid tillfället?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnsett
0

#1 Nej det har jag inte. Jag trodde man fick utslag och andra symtom vid allergi?

Maria
0

Det låter nästan som om du kanske har Restless legs. Den klådan syns heller inte utanpå utan känns mer inne i benen.

Om du googlar på det så finns det massor att läsa så får du se om du känner igen dig.

/Maria

tlover
0

Skulle det kunna vara tvålen du inte tål?

Min man har väldigt känslig hud och har problem med kliande ben utan utslag el liknande han har märkt att han knappt tål tvål alls, vi har apotekets (parfymfria) duscholja som tvål till kroppen och barntvål till händerna. och han har (hemmagjord) salva som han smörjer in bena med (varje dag minst på vintern då det är värre), den salvan är baserad på vegetabiliska oljor vilket är mycket bättre för huden (mineraloljor gör huden beroende av kräm men vegetabiliska oljor hjälper huden att bli frisk istället).

l'm back

AnnaFagerell
0

Restless legs gör ont… man kan ha klåda utan att det syns. Jag skulle provat en allergitablett. Fungerar det skulle jag bytt en sak i taget och börjat med tvättmedlet som ofta är en bov i dramat

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Maria
0

#5 Restless legs behöver inte göra ont. Det kan variera stort från person till person.

/Maria

Linnsett
0

Hm jag läste om restless legs nu men det står inget alls om klåda bara myrkrypningar men det vet jag inte om jag tycker det känns som riktigt men kanske kan variera det med. Och så stod det att besvären försvinner när man rör på benen men det gör det inte för mig.

Det enda som känns bra är att helt enkelt klia på benen. Men så fort jag slutar kommer klådan tillbaka. Och det kan börja klia när jag är på promenad, när jag är på jobbet osv osv så jag tycker inte allrergi stämmer så bra då eftersom jag är i olika miljöer när jag får problem. Men efter jag varit i vatten är ändå värst fast duscha måste man ju göra även om jag ibland drar ut på det till var 3e dag :/

Ary
0

Allergi behöver inte direkt synas. Jag skulle byta ut tvättmedel, sköljmedel och tvål - en åt gången och se om någon av dem kan vara boven.

Jag kliade mig igenom en hel vinter tills jag kom på att mitt tvättmedel hade fått "en ny och bättre formula."

Karmatarerskanise
0

#5 Ont? Det är obehagligt.

Ts låter som någon reaktion.  Tesra om antihistaminer hjälper.  Gör dom det så kontakta läkare igen.

[rumelle]
0

Låter ju som att det skulle kunna vara en reaktion mot något. Prova att bara använda parfymfria produkter en tid för att se om det blir bättre. Det är inte alls ovanligt att vara överkänslig mot parfymer.

Karmatarerskanise
0

Ts äter du någon medicin?

[TanatosNyx]
0

Vissa textilfärger kan också påverka, t.ex. svarta jeans är hemska!
Prova att skippa sköljmedlet helt några tvättar. Även parfymfria lämnar rester.