Svullen överläpp vid måltid
Jag var nyss på en restaurang och åt en tonfisksallad. Efter att jag ätit kanske en fjärdedel av maträtten så märkte jag att mina läppar kändes jättekonstiga, och det visade sig att min överläpp blev ganska så svullen. Jag märkte med en gång när jag började äta salladen att tonfisken var väldigt salt, nästan som att det inte gick att äta. En ur personalen sa att de inte haft något salt på dock. När jag ätit tonfisk hemma (konserverad i vatten) så har det inte alls smakat så salt. Hursomhelst, mina läppar är väldigt torra ofta och jag har inte lyckats hitta ett bra läppbalsam än som håller läpparna fuktiga i minst en timme. Så läpparna sved när jag åt tonfisken, som de brukar göra när jag har lite munsår och får salt på dem. Men tänkte inte mer på det förrän läpparna började kännas sådär konstiga och svullna.
Vad kan svullnaden bero på? Av salladen åt jag bara ägg, avokado, salladsblad och tonfisk. Och det var nyligen jag åt tonfisksallad hemma, så jag är antagligen inte allergisk mot tonfisk, och jag äter redan 2 ägg om dagen så det är jag heller inte allergisk mot.
Kan lägga till att svullnaden började minska efter en kort stund, och den har nästan försvunnit helt nu efter ca 1,5-2 timmar.
Googlade lite mer, och tror jag kan konstatera att det var tonfisken det var fel på. Läste om symptom som kan uppkomma när det bildats en bakterie i tonfisken när den förvarats i öppnad förpackning i ett par dagar på felaktigt sätt. Vid förtäring så kan det märkas direkt att det är något fel, att det bränner i munnen. Jag tyckte ju att det smakade väldigt mycket salt, som personalen hävdade att de inte alls hade haft i. Och läste att symptomen (bl.a. svullnad) kan uppkomma direkt, vilket de gjorde på mig. Fick svullen överläpp. Och så stod det att symptomen försvinner ofta efter ett par få timmar, vilket de gjorde för mig.
Så jag lär aldrig mer äta på den restaurangen.
#2 Det var nytt för mig. Jag hade kontaktat restaurangen om det.