Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 873 ggr
isblixt
0

Öppet varigt sår

Jag blev stucken/biten av nån typ av insekt för lite mer än 3 veckor sedan. Det gjorde riktigt ont och bildades små varbubblor som senare sprack och blev till en "grop". Det har varit jätterött och svullet men det har gått ner nu. Nu är det bara såret som inte riktigt vill läka och det kommer gul gegga… Jag var på vårdcentralen och de menade att jag skulle tvätta rent med alsollösning och täcka såret med "sterilt snabbförband". Detta gör jag men idag lossnade den sårskorpa som bildats över såret så nu är det helt öppet och äckligt igen. 

Ska jag fortsätta tvätta och täcka över såret med en kompress eller låta det lufttorka så mycket som möjligt? Det blir ju varmt och äckligt även om det där snabbförbandet är en typ av förband som ska vara luftigt.

Huygens
0

Jag skulle klämt ut varet, tvättat försiktigt och låtit lufttorka.

Karmatarerskanise
1

Jag hade kontaktat läkare igen.  Ibland behövs riktig behandling när sår inte läker. Det kan annars bli allvarligt med blodförgiftning.

isblixt
0

Fast det går inte att klämma ut varet :/ det är typ 1½ cm i diameter. Jag har tvättat rent det nu och låter det lufttorka. Men är fortfarande undrande över om jag verkligen ska låta det lufttorka eller om jag ska sätta på kompress…  Sköterskan på vårdcentralen sa att det skulle täckas över.

[JeanetteK]
2

Jag hade gjort som Hera säger och kontaktat läkare igen. Man ska vara försiktig nu i värmen.

[TanatosNyx]
0

Kliar det nåt? Växer såret?

Inkanyezi
1

Sår läker ofta fortare om de inte är övertäckta.

När jag har ett sådant sår, vilket har hänt ett par gånger, lägger jag på propolis. Jag har en propolis-lösning i sprit som jag helt enkelt tar en droppe av. Det bildar en hinna som skyddar såret mot bakterier utifrån, men som inte hindrar att huden andas.

Utan propolis, skulle jag bara tvätta av det och kanske skölja med saltlösning. 

Men det beror ju också lite på var såret sitter. Nyligen råkade jag skära av en fingertopp på en mandolin när jag skivade kokbanan för att göra chips, och det var jag ju tvungen att skydda, eftersom fingertoppen är ett väldigt utsatt läge.

Så sköt om ditt sår. Se till att det är rent. Om du täcker över, så använd gärna bara gasväv som du tejpar i kanterna, men som ligger luftigt över såret. Kolla dagligen och tvätta av igen om det behövs.

Maria
2

Ytliga sår läker ofta fort och bra om de får luftas och vara ifred men djupare sår och sår som är infekterade kan behöva täckas och läkas så att säga inifrån så det beror alldeles på.

Jag hade nog ringt och frågat. För de på vårdcentralen har ju sett ditt sår och kan råda dig bättre.

/Maria

Pialinn
1

Använder man inte jod längre i Sverige?

På alla sår jag får att kattklor och annat, droppar jag på jod. Visserligen blir det brunt överallt men jag slipper var, som jag lätt fick innan jag köpte en flaska jod. (Bor i Portugal)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Inkanyezi
0

Jo, jod finns fortfarande på apoteket, och enda skälet som det inte används i större utsträckning är antagligen kosmetiskt. Jag föredrar propolis, eftersom det bildar en skyddande hinna, som ändå låter såret torka.

Jod finns i exempelvis Jodopax, som används ganska mycket på djur. 

För sår på fötterna hos diabetiker har jod ofta använts, även om det är mer vanligt att enbart tvätta med saltlösning. 

En orsak till den minskande användningen av jod är att de konkurrerande  mindre synliga desinfektionsmedlen ofta är tillräckligt bra.