Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 3016 ggr
Acclaim
0

Ordentlig smäll i huvud

Hej, Igår slog jag i huvudet något så fruktansvärt, det bara small till och de blev grått suddigt några sekunder. Det var mitt uppepå huvudet. Jag undrar, behöver jag vara orolig för någonting? Känner mig lite orolig för att någon har hänt/ kommer hända!

Karmatarerskanise
1

Börjar du må illa eller spyr kan du ringa sjukvårdsupplysningen. Annars är det bara att hålla koll så du inte börjar må illa eller spyr.

Maria
0

Du har ju smällt i huvudet förut så alla råd du fick då gäller även nu😉

/Maria

Zepp
0

Du kommer att få en bula och det kommer att göra ont/ömma ett tag!

Så länge du inte börjar må illa på andra sätt så är det sällan några problem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Acclaim
0

#2 Men det här var den värsta smällen jag varit med om, mycket hårdare än förra gången.

Karmatarerskanise
0

Det är fortfarande en smäll mot huvudet det och samma saker gäller.

Acclaim
0

Men de måste ju vara skillnad på hur hård smällen är?

Zepp
0

Ja hade du legat avsvimmad en längre tid hade det varit anledning att låta göra en undersökning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Acclaim
0

Känns ju som att en sådan hård smäll inte kan gå obemärkt förbi…

Maria
3

#9 Du sitter ju här och skriver.

Får du andra symtom så kan du ringa sjukvårdsupplysningen men är du inte mer än öm i skallen så är det knappast någon fara.

/Maria

Acclaim
0

Knappast????

Maria
1

#11 Mår du illa? Är du yr? Är du allmänpåverkad?

Nu är det ju dessutom två dagar sedan.😉

/Maria

Acclaim
0

Det ända "symtomet" är att det ilar till ordentligt inuti huvudet nån gång.

Karmatarerskanise
2

#13 Men du. Om du nu är så fruktansvärt rädd för att något är fel så ring till läkaren. Ingen här kan göra något åt din övdrdrivna rädsla för olika saker. 

Att sitta och ifrågasätta svaren du får här ger inget.

Acclaim
0

Men när jag till ex. Ropar till helt plötsligt eller reser mig hastigt eller vrider huvet plötsligt så kan de strama till.

Maria
0

#15 Det kan det göra även om man inte smällt i skallen.

Åk till vårdcentralen om du är orolig eller ring sjukvårdsupplysningen.

/Maria

Acclaim
0

Men de kom ju nu efter i samband med smällen

Karmatarerskanise
0

#17 Men sluta nu. Nu tror jag bara du gör dig.  Hade du oroat dig på allvar hade du uppsökt läkare.

Acclaim
0

Vet dock inte riktigt vad jag skulle säga till dom isåfall..,

Maria
0

Du säger precis vad du sagt här givetvis.

/Maria

Rumblebee
0

Nu har det ju gått några dagar men att det strama till när du vrider huvudt eller är höga ljud låter bara som en ordentlig huvudvärk. På samma sätt som att vilken annan kroppsdel som helst kan kännas konstig om man fått en ordentlig smäll. Slår man i huvudet så är det vara att ta det lugnt såvida man inte är allmänpåverkad eller har några symptom (förutom smärta, för klart det gör ont när man slår sig). Hade du haft hjärnskakning så hade du haft fler symtom. Har själv haft en mindre hjärnskakning efter att jag som liten cyklade in i en pelare av betong, så den känslan är inget man lätt kan ignorera. Och om du hade slagit i dig så pass hårt så att du fått en spricka i kraniet så hade du säkert även fått en hjärnskakning. Och det enda läkarna skulle kunna rekommendera är vila för jag tror inte man gipsar huvudet så Ida det inte är en rejäl skada.

[Bananpudding]
3

Du får väl helt enkelt sluta slå i huvudet.

Acclaim
0

Jag cyklar… Är de farligt, Sen idag slog jag i huvudet igen dock inte så hårt som förra gången men endå…

Maria
3

Nu får du väl ändå ge dig…jag tror du driver med oss.

Jag hoppas för din egen skull att du har hjälm. Helst MC-hjälm😉

/Maria

Karmatarerskanise
0

#23 Ja det är farligt när man som i ditt fall slår huvudet gång på gång. Lär dig cykla, eller sluta cykla.

[Bananpudding]
0
Maria
0

#26 En sådan var ju ett jättebra förslag😃

/Maria

Acclaim
0

Alltså det är inte när jag cyklar som jag slår i huvudet nen ni sa att man ska ta de lungt, jag cyklar.

Maria
0

Man kan ju cykla lugnt också. Du behöver ju inte trampa på i de värsta uppförsbackarna.

Nu har du förmodligen ingen skallskada😉 så cykla du på som du brukar.

/Maria

Acclaim
0

Okej så här är det, jag slog i huvudet så in i bomben i fredags, har tagit det hyggligt lungt tills i går då jag cyklade, i dag har det kännts en aning bättre, men då slog jag i det igen, inte alls lika hårt, men endå relativt hårt. Efter det har jag cyklat relativt hårt.

Karmatarerskanise
0

#30 och du dog inte. Problemet ur världen. 

Men du borde nog söka hjälp. Att slå huvudet hela tiden är inte riktigt normalt.

Maria
1

Klarar du av att cykla så är det inga problem. Hade du fått en hjärnskakning eller skallskada så hade du inte cyklat. Jag lovar dig.

/Maria

Acclaim
0

Det är pga. Min längd samt trånga miljöer att detta inträffar. Det jag är mest rädd för är att man kommer tapp minnet/har. Samt om detta kan påverka något i framtiden.

Maria
1

NEJ, det kan det inte.

/Maria

Karmatarerskanise
1

#33 Nu avslutar vi det här. Om du är orolig just nu så ring till läkare. Händer det igen ringer du till läkare. 

Du får inga andra svar här inne. Två trådar räcker.

Acclaim
0

Bör jag vara orolig?

Maria
1

Nu får du ta och lyssna på alla svaren i dina två trådar om smällar mot huvudet.

Jag gillar inte att låsa trådar men kommer att göra det om du inte kan ta till dig svar eller råd eller ringer vården, exempelvis sjukvårdsupplysningen.

/Maria

Acclaim
0

Ja men som en sista fråga undrar jag om jag behöver vara orolig efter alla frågor, det har ju kommit frAm nya grejrr efter några svar!!

Maria
0

Kommit vad då?

/Maria

Acclaim
0

Nya frågor från mig, och med en sammanställning av allt/sammanfattning, (syIHop säcken) behöver jag vara orolig?

Maria
4

NEJ, du behöver inte vara orolig och därmed låser jag tråden.

/Maria

Inlägget är låst för nya kommentarer