Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1814 ggr
Dvärgis1234
0

MRSA?

Hejsan min bästa kompis jobbar på ett äldreboende.och har fått MRSA smittan. Jag sitter nu barnvakt och hundvakt åt.hennes barn i 5-6dagar jag har lite småsår på knät och på foten, sovit i hennes säng osv kommer jag få det isf? :(

YtterligareEnMedlem
1

Jag hade tagit kontakt med sjukvårdsupplysningen. Om det behövs sätta in beandling är det bra om det görs i ett väldigt tidigt skede då den är resistent som bara attan. Också för att inte andra i din omgivning ska kunna smittas om du nu skulle vara smittad.. Dock tror jag att du kan vara lugn.

Någon måste ha förtalat Josef K.

RobinEH
0

"Har man inga riskfaktorer som kroniska sår eller eksem blir man vanligtvis bara tillfällig bärare av MRSA och gör sig av med bakterien. "

"MRSA sprids genom kontaktsmitta."

"En infektion eller ett bärarskap av MRSA skall enligt smittskyddslagen anmälas till smittskyddsläkaren i landstinget och Folkhälsomyndigheten."

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/meticillinresistenta-gula-stafylokocker-mrsa/

MRSA kan smittas via direkt och indirekt kontakt. Så det finns risk att du blivit "smittad" av MRSA. Men som ovanstående påpekade så föreslår jag först kontakt med sjukvårdsupplysningen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Dvärgis1234
0

Personen har alltså inte varit nära mig men sovit i samma säng osv. Är lite utan en hypokondriker och blir orolig över minsta lilla. Såren jag har är knappt.öppna mest små skorpor. Hur sjuk kan man bli? Hur märker man om man är sjuk?

YtterligareEnMedlem
1

Alltså faran med den här infektionsjukdomen är att det inte finns någon antibiotika som biter. Därför är det alltid extra farligt. Men du gör enklast i att ringa sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen i morgon bittii och återger vad du sagt här, sedan får  du en mer adekvat bedöming om vad du ska göra. Antagligen får du lugnande besked.

Om det nu skulle vara så att du blivit smittat är det också bra att du i så tidigt skede som möjligt meddelar detta så att du kan komma under behandling så snart som möjligt, och för att möjliggöra en viss prevention mot människor i din omgivning.

Någon måste ha förtalat Josef K.

Maria
1

Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig.

Risken att du ska ha smittats är försvinnande liten men alltid bra att ta det säkra före det osäkra.

Jag har jobbat med MRSA-patienter i flera år och verkligen varit i närheten av smitta såsom sår och kroppssekret men aldrig själv blivit smittad.

/Maria