Svårt att slappna av
Jag är så spänd jämt på alla möjliga ställen och har svårt att slappna av.
Jag kommer på mig själv i alla möjliga sammanhang att jag spänner nacke, axlar, bröstkorg, ja vart som helst och närsomhelst.
Tex om jag sitter bekvämt i soffan och ser på TV så kan jag komma på mig själv att sitta och dra upp axlarna. Inte jättemycket upp till öronen men en lätt spänning. Jag måste tänka hela tiden "nu ska jag slappna av och sänka axlarna"
10 minuter senare kommer jag på mig själv att sitta och spänna igen och jag måste tänka på att jag ska slappna av.
När jag tex står och diskar så kan jag komma på mig själv att jag står och håller andan och spänner bröstkorgen. Det där att jag håller andan kan jag också komma på mig själv att göra när som helst utan att jag tänkt på det.
Til loch med när jag ligger ner har jag dessa problem. Jag brukar lyssna på avslappningsskivor. Och där kan dom tex säga att man ska slappna av i olika kroppsdelar och andas lugnt. Men bara minuter efter att dom sagt att jag ska slappna av i axlar så kommer jag på mig själv att ligga och spänna axlarna ändå.
Jag har varit till en sjukgymnast och sagt allt detta men han fick jag inte direkt någon hjälp av. Han kollade mest rörligheten i rygg och nacke och konstaterade att jag hade ganska bra rörlighet. Sen fick jag bara allmänna råd om att tänka på hållningen och sådant.
Men jag är ju lika spänd ändå.
för mig tog det många år av "övning" innan det gav med sig till slut. Trägen vinner antar jag. Dock händer det fortfarande nån gång då och då att jag kommer på mig själv med att spänna mig.
Jag skulle nog säga samma sak som #1.
Träning och åter träning. Skönt att du hade bra rörlighet i alla fall.
/Maria
Samma här, man får nästan ta i för att komma ner på kudden. Jag har börjat äta Saroten för att förbättra min sömn. De har faktiskt hjälpt till massor med stelheten och spänningarna också. Jag kunde knappt bita av en smörgås för jag hade så ont i käkarna, men det är borta nu.