Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2025 ggr
Castiel.
0

Hålla rummet svalt

Nu under sommaren så vill man ju ha det svalt i rummet, men frågan är HUR man håller rummet svalt. Jag har en bordsfläkt som står på 24/7 för att hålla rummet svalt men det räcker ändå inte. Jag kan inte ha fönstret öppet för det gör ingen skillnad alls. Jag har inte råd med någon AC. Tips?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

VildaVittra
1

Jag öppnar alla fönster i hela huset under natten, då kyls väggar och tak ner som annars fungerar som en värmereserv. Sedan stänger jag hela huset på morgonen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stallmima
1

Ha persienner fördragna dagtid så inte rummet blir väldigt uppvärmt

[Tuulikki]
1

Öppna upp så det blåser igenom. Dra för persienner/gardiner så solen inte kan lysa in och värma upp rummet. Häng ut täcket i fönstret eller på balkongen så är det svalt och skönt när man ska sova sen :)

[peter54]
2

Vi har myggfönster i alla rum på övervåningen där sovrummen finns, så det blir ganska behagligt nattetid. Om det ändå är för varmt på natten har vi en fembladig takfläkt i vårt sovrum. När den är på full fart blir det svalt.

Castiel.
0

Jag har mitt fönster heltäckt med hjälp av ett ex antal filtar och påslakan eftersom jag inte kan sova när det är ljust i rummet (jag har persienner men det är för ljust för att jag ska kunna sova) och jag drar undan en del av täckningen för att öppna fönstret på morgonen, men jag ska nog sluta göra det eftersom det blir för varmt i rummet. Jag ska testa att sova med öppet fönster inatt, är fruktansvärt rädd för spindlar och vill helst inte ha dom inne i mitt rum.

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Ladydragon
2

#5 köp istället mörkläggningsgardiner 

tror oxå du behöver ha öppet fönstret speciellt på kvällen då det är svalare för att vädra ut den varma luften…fläkt gör ju tyvärr bara att den varma luften vispas runt i rummet

Castiel.
0

Jag ska nog be min styvfar att införskaffa en mörkläggningsgardin, jag tror att vi har försökt att sätta upp en förut men att det inte gick.

[peter54]
1

#6 Nja det där att fläkten bara gör att den varma luften vispas runt i rummet är en sanning med modifikation. Om det vore en absolut sanning skulle inte kyleffekt av vinden existera. En kraftig fläkt med hög rotationshastighet har nog så stor kyleffekt.

Rullgardiner typ mörkläggning för det dåliga med sig att de hindrar luftgenomströmning och om man har svårt att sova på grund av ljuset får man lov att gå upp och dra för mörkläggningsgardinerna först när de ljusnar och luften förhoppningsvis redan kylts av.

Rumblebee
2

Har du provat att ställa två vattenflaskor med fryst vatten framför fläkten?

Castiel.
0

#9 nej det har jag faktiskt inte, låter intressant så måste testa det! 

Har diskuterat det här angående att hålla rummet svalt och han sa att det är svårt att få ett rum svalt när man har tvådubblade fönster (alltså fönster med två glas).