Lätt för illamående
Fler som har det? Är superjobbigt och påverkar ju vardagen också.
Tips hur man ska kunna underlätta i vardagen? Redan uteslutet saker i kosten jag är känslig mot.
Jag har spyfobi också, tror det påverkar mycket också.
Några huskurer eller annat mot illamående?
Idag är det varmt igår med, men har druckit vatten bra idag samt ätit 2 mackor idag men mår ändå illa :/
(nej är inte gravid, haft lätt för illamående ja många år, men känns som det blivit värre i perioder). Delvis sitter det nog i huvudet. Försöker tänka på annat men inte alltid det hjälper eller går :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
kan du ha magkatarr? det behöver inte ge mer symptom än obehag/illamående.
Alternativt kan det kanske vara stressrelaterat då detta vållar obehag och oro hos dig (rädsla för att spy)?
#1 Inte en aning. I så fall skulle jag haft det i många år, är inte mer än 23 år.
Kommer även när jag inte är stressad. Ja jag blir orolig när jag börjar må illa och då blir det ju värre, men inte orolig för det mesta innan det börjar, utan kan komma plötsligt.
jag menar inte vanlig stress, utan något som ligger undermedveter och maler "i bakhuvudet" på dig, som får dig att hajja till så fort det känns konstigt i magen typ. Sådär så man blir på helspänn och börjar tänka oh nej, är det illamående på g nu? magsjuka? etc. Typ lite samma effekt som förväntansångest.
#3 Ja det är inte omöjligt. Tycker det blivit mer sedan jag började högskola för 2 år sedan, speciellt sista året.
Men ibland känner jag inte av alls att det ska komma, bara kommer, lite jobbigt
ja magen kan vara en riktigt jobbig rackare!
#5 Ja min mage har varit knas många år men kontrollerbart och inte så pass med illamåendet. Men kan ju fått magkatarr pga allt i skolan, inte omöjligt.
Jag äter ju nästan bara glutenfritt & laktosfritt för magen (inte testat mig men märker att det gör skillnad) och uteslutit kaffe och ja nästinpå all koffein,
ojdå, ja då kan det säkert vara magkatarr som spökar. Det finns receptfri medicin på apoteket att prova, typ omeprazol, losec mm
#7 Grejen är att jag är supersvårt att svälja tabletter 😕 Så beror helt på hur pass stora dem är tabletterna. Eller finns det annat med?
omeprazol är en kapsel med kulor i, vänta så ska jag kolla (har dem hemma) om man får ta dem utan själva kapseln.. återkommer
enligt bipacksedeln kan patienter med sväljsvårigheter öppna kapseln och ta innehållet med ett halvt glas vatten.
#10 Ok låter ju perfekt, ska kolla upp det, tack 👍
Och man måste inte gå till läkare för att kolla först? (går ogärna till läkare hehe)
så lite så 🙂
nej det är receptfritt.
Jag har också svårt för kräks, i alla fall vad gäller om andra gör det 🤪 För ett par år sedan var det så illa så jag gick och oroade mig hela tiden "hon där ser illamående ut" och varje gång jag tänkte så mådde jag sämre själv, såklart. Det illamående jag har nu, emellanåt, som kommer i olika perioder, har inte med tankar på kräks att göra, utan vad jag äter (eller inte äter). Jag har satt kaffe, mitt snusande och godis i samband med det (ändå slutar jag inte med skiten, haha). Och om det bli för illa, så där "åksjuke-må illa" dricker jag kolsyrat vatten, det hjälper mig.
Det du beskriver låter som "tyst" magkatarr". När det är riktigt illa så svider det och ömmar i magmunnen, men illamåendet är ett förstadie.
Mina tips till dig är att; varje gång tanken på kräks dyker upp så kan du dels tänka på vatten, typ en ljuvligt vattenfall, med klarblått vatten - men också tänka att "ja ja, då får väl jag eller någon annan kräkas då, för vad kan hända liksom"?. Det andra tipset är att dricka kolsyrat vatten och börja dagen med mjuka saker för magen. Smörgåsar är bara hårdsmält.
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag mår också illa mkt ofta, räcker jag tänker på en karusell så mår jag illa. Kan inte åka tåg och sådana saker heller.
Man ska inte bolla med läkemedel. Bättre du går till doktorn innan du provar saker.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#13 Kolsyrat skulle bara göra det värre.
Har glutenfritt bröd men kanske inte gör någon skillnad? Vet inte annars vad jag skulle ha till frukost, då fil/yoggi inte håller mig mätt särskilt länge. Förslag? Måste vara laktosfritt eller glutenfritt.
#14 Går till läkare så lite som möjligt, då jag är väldigt nålrädd ifall de ska ta blodprov eller liknande. Litar inte riktigt på läkare heller så undviker det tills det verkligen är nödvändigt.
Men receptfria är ju för att man ska kunna köpa och testa om det hjälper utan doktorer också?
Visst ska man inte laborera själv hemma, om man nu faktiskt har allvarliga symptom på någon sjukdom. "Lätt illamående" hör inte in i den kategorin, och omeprazol är inget som kan ställa till med något bara sådär hips vips heller 😉 Hade det rört sig om svåra magplågor, blodig avföring/blodiga kräkningar eller liknande så hade det varit en annan femma.
Jag kan bli väldigt illamående och fort går det. Dock händer ingen mer än illamåendet, inga kräkningar eller liknande.
Jag brukar äta en klyfta citron eller lime när illamåendet kommer och då försvinner det snabbt för mig. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#17 Jag har inte kräkts heller, varit nära enstaka gånger, men blev bättre när jag slutade med koffein.
*rysning* med citron eller lime så hehe. Svårt att ha tillgång till när man är iväg ller när jag är på jobbet med 😕
#18 När jag hade en period med mycket illamående, så skar jag upp några citronklyftor och hade med mig. Finns ju tabletter mot illamående också, men jag föredrar citronen. :)
#19 Jag har svårt att svälja tabletter så 😕
Blir inte citroner fort "gamla" nu när det är varmt? Tänker om man inte kan ha dem i kylskåpet när de är uppskurna?
Visst kan man ha de i kylen :) Tänkte bara om man måste ge sig ut och känner sig lite illamående så går det ju att ta med sig. :)
#21 Jag skrev inte att man inte kunde ha det xD Läs igen vad jag skrev 😉
Jag har läst vad du skrev men missuppfattade dig. Läskunnig är jag, men man kan väl få missförstå?
#23 Ja jag har inte påstått något annat heller. Så varför tar du allting på så himla fel sätt? När jag inte ens antytt till sånt :/
Därför bad jag dig läsa igen, då det är lätt att läsa för snabbt eller liknande, hänt mig själv några gånger.
Hur som, mitt tips är citron, funkar kanon för mig. :)
Du får väl testa om de blir dåligt i värmen när du har det med dig.
Jag tar alltid, vid alla typer av magåkommor 10-15 hela vitpepparkorn som jag sköljer ner med vatten.
Har förut haft problem, typ alltid, med magkatarr, magsår, illamående mm.
Omeprazol har jag testat men tyckte biverkningarna blev för jobbiga ( huvudvärk)
Har även märkt att jag inte kan äta fet mat på kvällen eller mycket sött . Tror egentligen att sockret är det som påverkar mest.
Nåväl, detta är ju min situation men jag tycker ändå att du ska testa vitpeppar om du klarar att svälja dom, men dom är ju väldigt små och om du inte blir hjälpt så gör dom ändå ingen skada.
Vet att många tar vitpeppar vid maginfluensa o dy…
#26 och tyvärr så har vitpepparkorn ingen som helst effekt på magsjuka…..
Tvätta händerna ordentligt med tvål o vatten och avsluta med handsprit speciellt efter toalettbesök och innan man äter har mer effekt
#26 Vitpepparkorn kommer jag aldrig svälja som sagt och jag tror inte att det fungerar heller.
#27 Ja tvätta händarna efter toabesök är jag nog med, dock inte handsprit var gång då det är uttorkande och inte så bra att överkonsumera det. Men använder det när jag städat till djuren och så också.
#28 Det finns handsprit som inte torkar ut huden, de har vi på jobbet och jag (som jobbar inom vården) spritar händer som en galning och inte alls torr om händerna.
#29 Ja sån med återfuktande gel, vi har sån här hemma men hjälper inte så bra på mina händer om jag använder handsprit mycket (blir lätt torr)🙂 Sedan tror jag personligen att handsprit överanvänds och att det inte är bra att använda för mycket.
#30 Jag förstår. jobbigt.
Det kan jag hålla med dig om, tror inte heller att man ska använda den för mycket. Jag använder det nästan endast i jobbet och när jag är utomlands. Man kommer väldigt långt med vanligt handtvättning.
har du testat med citron ännu? Har det fungerat för dig?
#31 Ja visst gör man det.
Testat det bara en gång än så länge men fungerade inget vidare och vågar itne ha i väskan eftersom det är rötmånad 😕
Trist att det inte funkade.
Fick ett annat tips när jag senast var i etiopien, vid illamående ska man dricka, kolsyrat vattnen med lite honung och lime. Funkade bra för både mig och de jag var där med. Men tänker att det kanske är limen som är "det som hjälper" och då kanske det inte funkar bättre för dig än citronen?
#33 Kolsyrat vatten hjälper inte på mig, mår bara mer illa av kolsyrat vatten :/ Alltså druckit rent kolsyrat vatten eller till exempel loka med smak.
Och gillar dessvärre inte honungsvatten så 😕
Inte lätt det här inte. 🤔 Ska fundera lite till om jag kan komma på något mer.. 🙂
#35 Hehe nej inte lätt 😛
Frisk luft och bara lugn & ro hjälper ibland men inte lätt på jobbet om det startar där :/