Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 5684 ggr
Blanksteg
0

Hemmagjort myggmedel

Tips på hemmagjorda myggmedel: http://levalivet.nu/2013/06/27/192-att-gora-eget-myggmedel/

Några här som har fler tips? :)

Blanksteg
0

Tyvärr så finns de oljor som nämns i recepten inte i min mataffär…

tarotlasse
0

Jag fick tips av en hästägare av en egen hembrygd som fungerar mot knott, mygg och även fästingar. 

Hästar och djur har även dom stora problem med dessa otäcka kryp.

Det är inte alltid så lätt att smörja in dem med oljor.  

Det använder sig av Rosmarin som de kokar upp med vatten och silar av och sprayar djuren med en vatten flaska så de ska få vara i fred från framförallt från knotten som kan vara riktigt jävliga mot hästarna när de går ute på ängarna. 

Receptet jag fick var att koka upp 1 liter vatten med en halv kryddburk Rosmarin . 

Låt det svalna och  sedan sila av kryddan.

För att få en lite längre hållbarhet så att vätskan inte ska börja mögla så tillsätt  en skvätt ca 1 matsked ättiksprit.  

Eftersom  jag läste i en artikel att man i Norrköping för några år sedan provade att ge parkarbetarna vitlöks kapslar. 

För att parkarbetarna hade fruktansvärda problem med fästingbett och att man hört att vitlöks intag skulle vara impopulärt hos fästingar. 

Testet med vitlöks kapslar fungerade  mycket bra och parkarbetarna drabbades med minimalt av fästingbett efter intaget av vitlöks kapslar. 

Så har jag själv förutom Rosmarin tillsatt 5 vitlöksklyftor vid uppkoket. 

Det är ju inte så lätt att stoppa i djur vitlökskapslar och hundar ska absolut inte äta vitlök de kan bli livshotande sjuka av  att äta lök.  

Men jag har nu använt denna brygd i flera  år framförallt  när vi varit i vår sommarstuga där det är enormt mycket mygg och fästingar. 

Vi har sprayat både oss själva och vår hund med detta hopkok. 

Det har varit hur effektivt som helst både mot myggen och framförallt mot fästingarna. 

Hunden plockade vi ett tiotal fästingar om dagen när vi var i stugan efter vi började spraya med detta hopkok så plockade vi bara bort ett par enstaka fästingar under efterkommande vecka. 

Vi drabbades inte heller så jäkligt av knotten och myggen när vi sprayades oss med detta. 

Var betydligt effektivare en de myggedel som finns på marknaden får jag säga. 

Det luktar ju rätt så starkt av Rosmarin o vitlök och kanske inte den godaste lukten. 

Men myggoljorna luktar ju inte heller speciellt gott. 

Plus att det är både lätt att göra och blir mycket billigare en att köpa myggmedel i affären. 

Lasse

Maria
0

Förr sa man också att man skulle äta öljästtabletter på sommaren. Det skulle hjälpa mot myggbett.

/Maria

tarotlasse
0

Ja du under sommaren har jag druckit många kalla öl men inte har det hjälpt mot mygg inte. 

Så jag är tveksam att öljäst tabletter skulle hjälpa men det är kanske skillnad mot  öljäst i tablett form en mot öljästen i den  flytande formen. 

Lasse

Halvdansken
1

Rosmarin o vitlök - du luktar ju som en lammstek, Lasse! Mums.

Hatar cancer och älskar vårlökar.