Sömnproblem rycker/slåss/skriker
Hej!
Har alltid rört på mig och pratat/hummat i sömnen, inget konstigt. Men för några månader sedan började jag även rycka våldsamt många gånger per natt (sover med min sambo som har berättat detta, inget jag vaknar av). Jag rycker till och andas in häftigt som om någon skrämt mig. Ofta kombineras detta med oroliga drömmar, hjärtklappning, har vaknat av att jag hyperventilerar. Men jag vaknar som sagt inte av själva ryckningarna 99 % av gångerna. Min sambo har knappt sovit mer än 1 timme i sträck på flera månader då han vaknar och blir skiträdd när jag gör så. Sedan började jag prata mer distinkta ord och ibland "gnälla". Boxar till väggen, knäar min sambo och är allmänt våldsam i sömnen. råkade armbåga honom på näsbenet och har dunkat in huvudet i sänggaveln "med flit" i sömnen. Ligger och biter ihop hela nätterna, gnisslar tänder osv. Min tandläkare har konstaterat att jag har väldigt spända muskler inne i munnen (mina "gap-muskler). Har varje dag huvud och nackvärk. Börjar nu även få kramper i musklerna i nacken. Igår natt var dock värst. Han fick inte sova alls, inte ens 10 minuter. Ryckte som besatt men blev lugn av att han låg och klappade på mig och pratade lugnande. Sen när han äntligen nästan lyckas somna börjar jag skrika i sömnen. Så högt att hans kompis som sov över på andra sidan lägenheten i vardagsrummet vaknade och kom och undrade vad som händer. Känns skitjobbigt. Min sömn är bra (är oftast utvilad men psykiskt trött av detta). Har senaste veckorna känt mig tidvis yr, haft dimsyn och känt som jag är i en "drömvärld".
Har historik av depression & ångestproblematik och har sen ca. 6 månader tillbaka problem med ekonomin (min sambo är arbetslös), bilen trasig, problem på jobbet, allmänt jobbigt med oro hit och dit.
Kan detta vara stressrelaterat? Ångestrelaterat? Tar mediciner för depression och har inte dagligen problem med ångest längre (tar en lätt lugnande tablett någon gång i veckan om jag känner att oron tar över).
Vad skall jag göra?
Gå till läkare det kan ju vara risk för din hälsa i längden, störd sömn kan leda till många sjukdomar.
Man kan få remiss till en klinik specialicerad på sömnstörningar där de kan studera vad som sker när du sover. Och sedan diskutera olika åtgärder mot de problem du har.
Har en bekant som helt plötsligt slutade sova helt, hon kan vara upp jämnt utan att känna trötthet, det är nått som blivit fel i hjärnan. Hon fick hjälp av en sån klinik med mediciner så hon kan sova åtminstone några timmar per natt för de sa även om man inte känner sig trött måste hjärnan och kroppen få vila för annars kan man få sjukdomar på sikt.
Ingen mer som har tips? :(

När du skriver "Har senaste veckorna känt mig tidvis yr, haft dimsyn och känt som jag är i en drömvärld", tycker jag att det verkar som om din sömn är dålig. Även tandläkarens observation av spända muskler, tandgnissling m m tyder på det.
Alla problem du nämnde kan mycket väl bidra till mardrömmar och störd sömn. Eftersom du blir så våldsam att du kan skada både dig själv och din sambo, är det hög tid att söka läkare för detta.

TS Jag tycker du ska kolla upp detta. Det finns vissa likheter med epilepsianfall när du berättar.
Så boka tid och få det kollat är mitt råd. Som ni har det nu kan ni inte ha. Din sambo behöver sova och du behöver få reda på vad detta är.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag kanner igen mig dar ocksa. Ar inte "valdsam" I somnen, men tydligen valdigt aktiv. Kanner mig aldrig utvilad, vaknar flera ganger om natten och ar sa spand I kakmusklerna, nacken och axlarna att jag har konstant huvudvark och en brannande kansla I musklerna. Har de senaste veckorna gnisslat tander sa mycket att jag knappt kan oppna munnen langre for det gor sa ont! Ska boka lakartid imorrn och hoppas pa att jag kan fa svar pa vad det ar!
Skriv gärna här och berätta hur det gick!
Har varit hos lakaren och aven tagit upp det med min terapist, me inget har forbattras! Hall koll pa bra somn hygiene ar det enda de sager… Men det har jag ju! Blir ingen skillnad med somntabletter heller raporterar pojkvannen. Fortfarande lika "vild"!
Kan vara Magnesium brist 😴
Vilka är då symtomen vid Magnesium brist?
Symtomen kan vara många, bland annat dålig aptit, allmän svaghet, sömnbesvär, utmattning, lättretlighet, darrningar, svårighet att svälja, hörselstörningar, ljuskänslighet, yrsel, förvirring, depression, inlärningssvårigheter, rikliga svettningar, stark kroppslukt, snabb puls, urinvägsinfektioner, menskramper, allergi och överkänslighet.
Det finns kost tillskott av Magnesium att köpa på hälsokost affären.
Det finns många skäl till att säkerställa att vi tillför kroppen tillräckliga mängder magnesium.
Följande livsmedel bör ingå i kosthållningen för att undvika brist:
- Vetekli
- Sötmandlar, Hassel- och cashewnötter
- Sojabönor
- Bovete
- Råris
- Hirs
- Räkor
- Banan
- Ostron
- Potatis
- Vitkål
- Råg och grahamsmjöl

Ryckningarna kan vara någon form av restless legs. Testa kosttillskott i form av magnesium och se om det hjälper. Välj gärna en lite dyrare sort, som bl a innehåller magnesiumcitrat, från hälsokosten, eftersom dessa tas upp bättre av kroppen.
#0,
Att ta mediciner för depression betyder inte att orsaken försvinner, det betyder bara att symptomen dövas. Därför ligger orsaken alltid latent i bakgrunden och väntar på att triggas igång under "rätt" förhållanden. För att permanent komma tillrätta med problemet behöver orsaken adresseras och lyftas fram så att du medvetet kan se varför detta scenario upprepas gång på gång. När du vet varför det inträffar kan du ersätta tankesättet med ett nytt som inte ger dig dessa symptom.
Ungefär så där hade min sambo det om natten för något år sedan, han rörde sig som en galning, stressade upp sig och kunde ibland, skräckslagen, resa sig upp för att "rädda mig". Det kunde vara riktigt obehagligt för han var inte medveten om det. Jag fick lugna ner honom och till slut vaknade han. Ingen av oss sov särskilt bra under dessa perioder.
Vi försökte ta reda på orsaken och det enda vi kom fram till var stress. Han hade mycket runt sig och detta resulterade i livliga och oroliga drömmar. Han fick också kraftiga utslag med klåda på händer och fötter. Det är mycket bättre nu, både med händer och drömmar. Det han gjorde var faktiskt att lära sig slappna av genom att lyssna på musik, ligga ner och bara vara. Han gick också igenom alla "måsten" och vad han kunde göra något åt nu, eller som kunde vänta - och med det fanns det ingen anledning att tänka på- eller oroa sig för sådant som han kunde ta tag i senare.
Sajtvärd på Övernaturligt