Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8420 ggr
Romancelove
2014-06-06 20:23
0

Blindtarmen?

Hejsan.. Jag har varit orolig nu i några dagar över att det är min blindtarm som spökar. Det gjorde ont i det området en hel promenad på kanske typ 10 min. Och jag känner en dov svag smärta där ibland, men sen går det över. Men jag tror eller trodde att jag hade/har magkatarr för det sved i bröstkorgen och jag är hungrig hela tiden. Vi har medicin mot det här hemma men nu känner jag mig inte hungrig och det svider inte.. Men nu är det en dov mörk känsla där nere och jag vet vart blindtarmen sitter för min bror fick blindtarmsinflammation någon månad sen. Sen kan jag ju nämna att jag också är en aning förstoppad.. Och jag hoppas att det är det som gör ont. Jag kan hoppa på högra benet och sträcka benet mot magen utan att det gör ont, men det finns ju folk som ändå har blindtarmsinflammation även fast dom inte har så ont. Våran situation är ganska jobbig i huset just nu för hunden har också fått lite magproblem och min mamma vill inte lämna hunden ur sikt men hon vill ju samtidigt följa med mig, för att jag kan inte gå in i akuten själv för jag är bara 17 år, och jag vill verkligen inte gå in där själv. Så.. Hur länge kan man vänta tills den spricker? Vill verkligen inte att det ska hända.. Har känt en smärta som har gott från vänster sida till höger sida och nu är det som det är. Vet inte hur den smärtan ska vara. Ska den vara skarp? För för mig känns det som mensvärk, något som drar.. Är så himla rädd över att det är blindtarmen

M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen

Romancelove
2014-06-06 20:31
0

Och jag har testat att trycka på stället där det är dovt men det gör inte ont medans eller efter allts.

Maria
2014-06-06 21:30
1

Jag opererade blindtarmen för 3 år sedan och jag lovar dig att den smärtan var olidlig. Jag kaskadkräktes och kunde inte klara mig själv in till akuten.

Det var lång väntetid och jag skulle opereras akut men det dröjde och då var den gangränös vilket betyder ungefär sprickfärdig.

Visst kan man ha olika symtom på blindtarmen och det är svårt att svara på så här vad det kan vara. 

Jag tycker du ska ringa skukvårdupplysningen innan du åker in akut. De brukar kunna ge bra råd.

/Maria

[TanatosNyx]
2014-06-06 21:34
0

När blindtarmen spökar brukar man bli mycket sjuk, få väldigt ont och feber. Ofta ligger man dubbelvikt, dock inte alltid.

Men jag skulle nog gissa på tarmsmärtor faktiskt, försök få igång magen så ska du se att det blir bättre (obs, kan bli rejält smärtsamt innan det släpper!). Drick mycket vatten, massera magen, ät något milt laxerande t.ex. katrinplommon.

Det låter även som att du stressar och oroar dig över magbesvären, vilket trist nog kan göra dem värre om det är t.ex. magkatarr med i bilden också. När jag får liknande besvär kan jag få så ont att jag kallsvettas och blir yr/svimfärdig och får halvpanik innan det släpper, och då får jag ofta kraftig diarré i stället. Jag har dragits med en riktig krångelmage i många år, och har många gånger filurat över blindtarmen också, i synnerhet när jag har haft vrålont.

Den molande dragande känslan du beskriver pekar ju mot att tarmarna jobbar. Om du lägger dig på rygg på ett plant underlag och känner längsmed tjocktarmen (i en fyrkant i yttersidorna av magen typ), kan du känna att det är hårt, ömt och svullet då, så har du svaret där. Är smärtan väldigt lokal däremot så får du vara uppmärksam på om det blir värre.

Observera att jag bara talar utefter egna erfarenheter, utan utbildning. Är du orolig så kan du även ringa sjukvårdsrådgivningen (1177).

Romancelove
2014-06-07 00:48
0

Tanatos, allt du skriver stämmer väldigt bra. Jag är ganska stressad och och jag äter nog inte så himla bra mat egentligen. Jag kände mig lite vimsig imorse över att jag hade magkatarr.. Men det är över. Jag dricker mycket vatten och jag äter faktiskt katrinplommon varje dag, en liten mängd, typ 6-10 st.. Beror på hur min mage är. Sen så masserar jag ibland på stället. Så vi tänker åtminstone vänta tills imorgon :)

Ladydragon
2014-06-07 04:29
0

Det kan oxå vara ägglossningssmärta eller cystor eller menssmärta om mensen är på gång….

blir det inte värre så avvakta lite och se hur det går men ökar smärtan och du även får feber så borde du söka vård

[Sisa]
2014-06-07 14:47
0

Jag opererade bort blindtarmen för några månader sen. Hade lite ont på höger sida och gjorde lite ont då jag klämde där. Annars mådde jag rätt bra. Blev ändå orolig och ringde rådgivning. Uppmanades att åka in direkt och blev opererad akut! Man måste inte ha jätteont då blindtarmen spökar. Jag tycker du ska ringa rådgivningen genast!

Rumblebee
2014-06-08 19:17
0

För några år sedan så hade jag rejäl magsmärta, var för det mesta stillasittande eller låg ned och når jag väl gick omkring så kunde jag inte gå rakt då det gjorde ont så jag gick lite böjt. Det höll i sig i två dagar innan det lugnade det ned sig lite och jag tänkte att jag kanske ätit något dåligt, så det gick ytterligare sju dagar.. Under denna tid så kundjag knappt få i mig fast mat, utan det blev bara ett par tuggor vid varje måltid. Inte heller kände jag mig mer hungrig fastän jag knappt åt. I stora drag så levde jag på lite soppa samt mjölk och filmjölk. Vid sjätte - sjunde dagen så var jag lätt frusen och om jag "pälsade" på mig så blev jag lätt varm .. Under den veckan så hade jag inte speciellt mycket värk alls, speciellt inte om jag höll nig stilla. Mamma och jag bestämde oss för att åka till akuten efter att ha ringt vårdcentralen som inte gav Mycket till råd (förutom att åka in till akuten om vi var oroliga vilket jag var då det helt enkelt bara kändes fel ich allvarligt fastän smärtan hade dämpat sig. Mamma tyckte dock att jag såg för kry ut för akuten). Vi åkte hursomhelst dit, fick vänta lite och när dom väl kollade min temperatur sp visade den på 40 grader samt efter lite andra tester så ville dom ta en bild på mina tarmar varav det visade sig att min blindtarm hade spruckit, men som tur var så hade allt kapslat in sig som i en slemboll typ… Jag blv lite förvånad när dom sa att det var min blindtarm i och med att jag alltid trott att det skulle göra otroligt ont… Du kan ju alltid ringa vårdcentralen och hörs vad dom säger. Säger dom inget lugnande så åk in till akuten. Har bi ingen som kan passa eran hund under den tiden? Men det kan ju som det sagts tidigare i tråden bara vara pga stress också. Så försök att varva ned och tänk på stt äta bättre, vet inte hur mycket du rör på dig, i och ned att stillasittande kan sakta ned tarmarna.

sosanna
2014-06-08 19:53
0

Jag har opererat blindtarmen men jga hade inte heller jätteont, och ingen feber. Jag hade haft lite ont på höger sida i någon vecka. När jag tryckte på området gjorde det dock betydligt mer ont. Jag beställde tid på vårdcentralen och när läkaren klämde på magen förstod han att det förmodligen var blindtarmen och skickade in mig direkt.

Romancelove
2014-07-06 17:47
0

förlåt för att jag inte har svarat på länge. värken gick över och jag har alltid haft problem med min mage. det var säkert något som fastnade.