Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3730 ggr
nyllet
2014-06-15 11:17
0

kärlkramp

Syns det om man har kärlkramp på ett EKG även om man inte har ont just då. Man ligger ju ner och vilar under ekg:n medan smärtan kommer vid ansträngning oftast. Men syns det ändå på vanligt ekg?

Maria
2014-06-15 11:37
0

Här kommer en bra länk🙂

/Maria

fidojunior
2014-06-15 17:08
0

Det kan synas ja men behöver inte alltid göra det. Man utför flera tester, inte bara ett vanligt viloEKG.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

nyllet
2014-06-15 17:21
0

ok, Min mamma blev plötsligt så andfådd. Inte vilande men så fort hon anstränger sig. Och det behövs inte hård träning utan räcker med att hon går ner i källaren och hämtar något så måste hon vila sen. Och "det spränger" i bröstet när hon går i trappor Helt slut blir hon. Jag sa att hon måste gå till läkare och hon åkte till vårdcentralen och fick göra ett ekg. Hon låg på en brits hela tiden. Sen sa dom att det är inget fel på hjärtat.

Men jag är så orolig för hon brukar ju inte ha det så.

fidojunior
2014-06-15 17:53
0

Okej, man brukar få göra ett arbets-EKG (på cykel) om de misstänker kärlkramp och även ultraljud kan man utföra. Det behöver inte ha att göra med hjärtat heller, kan vara lungorna, annat eller inget alls. Men hon har iallafall träffat en läkare. Om hon tycker att det bör utredas mer får man stå på sig lite och vara lite påläst på vad för undersökningar som finns att göra eller vända sig till en annan läkare.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

nyllet
2014-06-15 18:03
0

ja det är tydligen så att patienten själv måste säga till vilka undersökningar som ska göras. Men jag tycker egentligen läkarna borde kunna bedöma det.

Dom vet ju inte hur min mamma brukar vara, alert hurtig, raska promenader och nu ligger hon mest i fåtöljen för hon blir så slut på. Dom kanske tänker att hon bara är lat.

nyllet
2014-06-17 08:02
0

Kan dom göra sånt där arbets-ekg på vårdcentral? eller måste dom i sin tur skriva remiss till nånstans på sjukhuset?

(bra att veta hur det fungerar så man vet vad man ska säga)

nyllet
2014-06-17 09:45
0

det kunde dom tydligen inte. Hon har fått en tid nu på tisdag den 24e jag ringde åt henne för hon är så slut och trött på att bråka. Men jag tycker det är katastrof att dom inte kunde ta emot samma dag eller åtminstone samma vecka. Men vad sa sköterskan om det tror ni? Jo

Vi tar egentligen bara emot akuta fall så samma vecka är otänkbart.

Jag som trodde att akuta fall snarare skulle vända sig till sjukhusets akutmottagning?!

Och när jag frågade om det görs ett arbets-ekg på tisdag så sa hon att nej det görs antagligen ett vanligt vilo-ekg bara.

Men det har dom ju redan gjort. Och det är ju hur hjärtat reagerar vid ansträngning som är intressant att se!

Då sa hon att om läkaren anser det behövas arbets-ekg så skriver han remiss.

Men herregud, först vänta till tisdag, sen vänta på att eventuellt få en remiss. Och en remiss går väl inte på en dag. Kanske blir 3 veckors ytterligare väntan.

Mamma är faktiskt bara 59 år men har åldrats 20 år på 2 veckor konditionsmässigt mm.

Jag tycker dagens vård är skit! Händer det något att hon får en infarkt eller rent av dör ska jag fanimej anmäla.

Maria
2014-06-17 10:18
1

Tyvärr är det ju så att 3 veckor kanske inte ens räcker för att få tid på en remiss. När det gäller vårdgarantin så ska man ha fått en tid inom 3 månader.

Det viktiga här är att din mamma talar om hur stora besvären är och att det kommit plötsligt.

Det är bra om hon skriver ner en lapp med "allt" för det är så lätt att glömma när man väl sitter där och känner sig stressad och utlämnad.

Jobbar din mamma eller har hon blivit sjukskriven?

/Maria

nyllet
2014-06-17 10:25
0

Hon är sjukskriven den här veckan men det lät som dom skulle förlänga.

Men symtom från hjärta/andning/andfådd måste väl räknas som "akut" tycker jag. Jag tror knappast att alla inbokade tider denna vecka är mer akut än detta. Isåfall skulle dom ha hjärtinfarkt allihopa. Men då åker man ju till sjukhuset om det är så akut. Det går ju inte att vänta en vecka på att få en tid på vc då. Och för mig är det helt vrickat att vc bara tar emot akuta fall numera.

nyllet
2014-06-17 10:28
0

Tyvärr är hon dålig på att prata för sig. Hon är för försiktig och det läkaren säger törs hon inte säga emot. Jag överväger att ta ledigt på tisd för att följa. Hon suckar mest och säger att hon behöver vila och så var hon INTE för 2 veckor sen.

Maria
2014-06-17 10:29
4

#9 Det är ju väldigt svårt att bedöma vad de andra patienterna söker för så det får man nog försöka tänka bort.

Mår din mamma såpass dåligt så kanske hon får åka in till den större akutmottagningen.

Det är väldigt svårt att svara på så här i en tråd.

/Maria

nyllet
2014-06-17 10:31
0

Och om remissen så borde väl läkaren på vc kunna skynda på processen. Ringa den ansvariga på sjukhuset och säga att jag har en patient här med det och det problemet, kan hon få göra ett arbets-ekg snarast, jag faxar in en remiss.

Man ska väl inte behöva vänta 3 månader "bara för att"

nyllet
2014-06-17 10:47
1

Och många springer ju också till läkaren bara i onödan för minsta lilla småsak men jag vet ju att mamma inte är sån. Hon klagar aldrig. Och klagar hon då har hon verkligen problem också.

Hon är en sån som aldrig vill gå till läkaren utan hoppas på att allt ska bli bra av sig själv. Så när hon säger att något är fel så kan man verkligen lita på det till skillnad från vissa som klagar för nästan allt och går och känner efter.

Maria
2014-06-17 10:55
1

#12 Nej det är klart att det kan gå fortare. 

Jag själv har exempelvis fått remiss från min husläkare i handen för att åka direkt till akutintaget för att göra en magnetröntgen. Visserligen blev väntan på akuten över 10 timmar då mitt ärende hamnade ganska långt ner på priolistan.

Jag ville bara påpeka att det finns något som kallas vårdgarantin och då ska du bli kontaktad inom 3 månader.

/Maria

bohan85
2014-06-17 19:41
1

skulle ju också ev kunna vara hjärtsvikt?

har hon gått upp i vikt? blivit svullen om fötter/ben?

mongu
2014-06-18 10:20
1

# 13 Tycker du ska va lite mer försiktig i dina uttalanden om att andra går till läkaren för småsaker. Det finns så otroligt många sjukdomar och varken du eller nån annan kan säga att det inte är nåt att söka för eller att det är en småsak.

Att många Vc enbart kan ta emot akuta patienter beror oftast på att de har för dåligt bemannat med läkare så det är svårt att hjälpa alla. 

Idealet är att man ska kunna få en akut tid samma dag på Vc o mindre akuta saker ska man kunna få kontakt inom en vecka. Det kan också va lite olika beroende på var man bor.

Men att säga att alla andra inte är akuta och inte behöver läkarkontakt är att sätta sig på höga hästar.

Sen finns alltid möjligheten för din mamma att söka till en akutmottagning om eller när det blir för jobbigt så hon inte kan vänta hemma.

Sen att anmäla om din mamma skulle få en hjärtinfarkt är väl inte heller så genomtänkt. Visar inte prover på fel så vad ska läkarna göra? De kan inte skicka alla till olika undersökningar om det inte finns saker som talar för det. T.ex. ett EKG som visar att nåt kan va fel så det måste följas upp osv. 

Sen är inte allt man söker för hjärtinfarkt det finns ju oändligt många sjukdomar man behöver söka hjälp för. 

Beträffande din mamma det är inte nåt som hänt som gör att din mamma mår dåligt? Nåt som påverkar henne negativt så hon blir trött och nere av det? Hemma eller på jobbet? Sånt tar också enormt med energi och man blir supertrött.

Men kan inte din mamma vänta tills läkarbesöket på Vc så antingen ringer du och försöker få en tidigare tid eller så åker ni in till akutmottagningen. 

Det är de möjligheter som finns. 

Men jag reagerar på att du uttalar dig så om personer du inte har en aning om vad de söker för om de behöver tiderna eller inte. Det tycker jag är fult att göra så. 

Förstår att du är orolig för din mamma men den attityden hjälper varken din mamma eller dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Leffe
2014-06-25 01:51
0

Blir hon andfådd hela tiden vid lätt ansträngning och har svullna ben så kan det vara något med lungorna som gör att hjärtats högerkammare sviktar. Själv drabbades jag av något som heter PAH

Ary
2014-06-26 16:42
0

Äter din mamma blodtryckssänkande medicin? Min mamma tappade flåset totalt när hon fick för mycket blodtryckssänkande. Då misstänkte jag hjärtat vilket det visade sig att inte vara.