Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7261 ggr
Fridaaaa
0

Bota tandläkarskräck

Jag har enorm tandläkarskräck. 
Var senast hos tandläkaren för 3 år sedan, alltså sista gången det var gratis. Jag har dragit mig för att gå dit, men samtidigt vill jag inte ha kassa tänder. Mina tänder är inte dem finaste sedan innan (född med "konstiga" tänder).

Jag mår skitdåligt innan jag ska dit, bara att tänka på det får mig att må dåligt. Jag mår illa, känner mig yr och så. Jag kan inte ta röntgenbilder heller, inte ens barnbilderna går (klöks direkt, går inte alls). 

Hur botar man detta? Kan man sövas vid undersökning?
Kan tillägga att jag även har spyfobi.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sanne62
0

du kan få lugnande och avslappnande piller utskrivet av din tandläkare som du tar innan besöket.

de flesta kliniker nu för tiden har också tillgång till lustgas.

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

[Mustangcab]
0

Skaffa en tandläkare som du inte är rädd för. Min man var rädd för tandläkaren och när vi bytte tandläkare kom han ut med ett leende på sina läppar och satt det var hans livs bästa tandläkarbesök och efter det var inga problem. Hör dig för vilken tandläkare som är försiktig med dig.

[Thiah]
0

Det ska finnas speciella kliniker som är till för er med tandläkarskräck. Men vet inte hur allvarlig skräck man måste ha. 

Jag har annars gjort som #2s man. Hittat ett ställe som jag trivs med och som har tandläkare som är goa. Det har minskat mitt obehag.,

Fridaaaa
0

#1 Jag kan inte svälja piller (bara småsmå)
Och jag är inte hos samma tandläkare som innan pga flytt. Så har ingen specifik nu. Lustgas är jag lite sådär till :/

#2 Det är inte tandläkare jag är rädd för, utan själva behandlingen. Och eftersom jag inte har någon specifik nu, så vet man ju inte vilken man ska välja, då folk säger olika när jag frågat, ena är skitnöjd, andra inte alls osv 😕

#3 Har sökt på det på nätet, men inte hittat någon häromkring, bara långt bort, googlat..
Ja jag har extrem, jag mår som sagt skit bara jag vet att jag ska dit, oavsett hur positiva tankar jag försöker ha osv, är det undermedvetna 😕 Och röntgen med såna kort kommer de aldrig kunna ta, oavsett om jag går till någon som är duktig på det, då jag har hög klökreflex. Har nämligen testat med det hemma (fick hem bilder för att öva att bara ta in och ut), men gick inte ens då.

sanne62
1

då återstår psykolog med kbt.

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Fridaaaa
0

#5 Nja är sista "utvägen" i så fall. Många säger att de psykologerna i stan inte är så bra, samt att det kostar en hel del om man ska dit regelbundet, är student så har inte råd att lägga flera hundra/månad på det (plus bensin)
Sedan är jag skeptisk till sånt överlag. (pga olika anledningar).
Så vill helst lösa det på annat vis. Är inget som säger att det är det enda som återstår.

citronmelissa
2

Även om behandlingen är densamma oavsett tandläkare så är det STOR skillnad beroende på vem man går till. Känner man att personen  är lugn och lätt att prata med så känner man sig lugnare med det som måste göras i munnen.

Jag är tandsköterska hos en privattandläkare. Här har vi hemtrevligt och människor känner sig välkomna. Folktanvården har ofta ett kallt klimat som JAG upplevt men det finns förstås riktigt bra tandläkare där också. Men det känns mer sjukhuslikt och kallt på folktandvården.

Vi har tagit emot många tandläkarrädda och det har alltid löst sig.

Bor du i närheten av Örebro så kan jag prata med min kollega om vi kan titta på dina tänder

Fridaaaa
0

#7 Bor dessvärre inte i närheten.

[Mustangcab]
0

Kontakta Tandvårdskadeförbundet lokalt. De brukar ha koll på vem man gå till.

Fridaaaa
0

#9 Ska göra det och se vad de säger 🙂

Liz85
0

Vilken tandläkare gick du till först? Kan du inte fråga den om tips på bra tandläkare för dig? Han/hon vet säkert någon pålitlig kollega.

För övrigt behöver du inte byta tandläkare bara för att du flyttar, jag vägrade byta så min är kvar fast 20 mil bort. Visserligen innebär det att man få ta lite ledigt när det är dags för ett besök men jag har också förmånen att kunna göra på detta viset de få gånger det blir dags för besök.

Fridaaaa
0

#11 Nej jag vet att man inte måste det men jag vill ha en nära. Bensin mm kostar ju med. Inte lust att lägga dem pengarna till det. Måste ara sparsam. 

Nog lättare sagt än gjort att få tag på själva tandläkaren. Se vad detblir, svårt.

Intehärutandär
1

Det finns lugnande på flytande. Det fick min son. KBT gäller för all fobi. Med hjälp eller själv. En bra tandläkare som är lugn, förklarar grundligt vad som ska hända är stor hjälp. Och det finns, bara man tar steget att ringa och förklara bekymret. Tandläkar-skräck är ju väldigt vanligt. Jag tvingade mig att komma över min i 7an då jag skulle få räls och MÅNGA plågsamma besök väntade. Idag skriker plånboken mer än Jag. Andas är A och O.

Fridaaaa
0

#13 Jasså? Vad bra i så fall. 
Jo det gör ju det, men jag är skeptisk till att gå till någon och försöka prata egenom det och få bukt på det på det viset så att säga. Och tror man inte riktigt på det så tror jag inte det fungerar heller.
Men får kolla runt med folk, vilken den rekommenderar här omkring, som är lugn, kan ta allting i lugn takt och så.
Grejen är, att jag inte har råd att gå dit många gånger, alltså lite i taget, det är ju inte direkt billigt per gång :/

Fridaaaa
0

Kontaktat en tandläkarklinik nu, och de sa att de kan boka in på besök för att skicka in remiss till sjukhustandvård. 
Någon som har erfarenhet av sånt? Och ungefär priser?

Fridaaaa
0

Inte tagit mig i kragen och gå till tandläkare för koll, det går bara inte 😕 Något som tar emot, massa tankar som ploppar upp 😕

Eriikaa
0

Vad är det du är rädd för ang. tandläkaren? :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#17 Inte rädd för själva tandläkare men för besöket. Vet inte, kroppen reagerar bara så hur jag än försöker tänka om😕
Var en del hos tandläkaren som barn, för att bland annat dra ut tänder (mina tänder satt för tätt). Vet inte om det är det som satt sina spår. 
Rädd för att klökas/kräkas också (spyfobi och ganska lätt för att klökas) 😕
Sedan vet jag sedan innan att jag inte kan ta de där röntgenbilderna heller.

tarotlasse
0

Hej på dig jag har en extrem tandläkareskräck och förra året var ina tänder i så dåligt skick att jag var helt enkelt tvungen att gå dit. 

Jag har även ADHD och gick i en vuxengrupp för vuxna med ADHD.

Då kom vi in på detta med tandläkare skräck och visade sig att förutom jag var det även 3 till med tandläkare skräck. de berättade även eftersom jag hade ett registrerat funktions hinder kunde jag ansöka om ett så kallat grönt kort. Vilket innebär att tandvården ingår som läkare vård och högkostnads skyddet så besöken kostade då som ett läkare besök.

Det berättade att det ringt sjukhustandvården och de fått hjälp av dem.

De hade upplevt att personalen och tandläkarna var helt under bara på sjukhustandvården ingen stress eller några förmaningar utan allt fick ta sin tid efter hand och de hade även under lagningarna blivit remitterade  för sövning på sjukhuset i grannstaden som har en speciell sal för tandläkare vård. 

Så jag ringde dit frågade hur jag skulle hantera min tandläkare skräck och jag inte varit hos en tandläkare på 10 år på grund av min rädsla. 

De sa att det kunde boka in en tid för samtal där men att det hade lång väntetid. 

Efter 6 månader då jag inte hade hört ngt och då hade jag även ont så ringde jag igen och jag fick en tid för ett besök. 

Jag frågade då om de kunde skriva ut ngt lugnande till mig men fick då reda på att tandläkaren inte skrev ut ngt inför första besöket utan ville träffa mig innan de skrev ut ngt.  Jag frågade då om jag drack en flaska whiskey innan eller bedövade mig med andra medel hur de skulle ta emot mig då. Jo då jag var välkommen ändå bara jag kunde stå på benen och att jag inte var otrevlig så var jag välkommen.  Men att de rekommendera mig att be min läkare att skriva ut ngt lugnande och ångest dämpande åt mig första gången sedan skulle tandläkaren skriva ut ngt mer anpassat för just tandläkare skräck.  Min läkare skrev ut två Sobril innan första besöket och tog tabletterna en timme innan besöket  jag åkte dit men var vettskrämd i besöks rummet så jag gick därifrån igen. Men på väg därifrån insåg jag ju att jag måste ju ändå göra ngt åt detta och pillren skulle kanske börja verka snart. 

Men Sobril fungerade inte överhuvudtaget mot min tandläkare skräck kunde lika gärna tagit två sockerbitar för skulle nog ha exakt samma dåliga verkan mot tandläkare skräck. 

Så jag gick tillbaka igen  när tandläkaren kom ut i väntrummet och ropade upp mitt namn så började jag stortjuta i väntrummet.  Tandläkaren kom då fram till mig kramade om mig och klappade mig på kinden och sa att det räckte att vi bara pratade med varandra under dagens besök och att vi inte ens behövde gå in i tandläkare rummet utan att de hade ett speciellt besöks rum för oss med tandläkare skräck som inte påminde om tandläkare miljön överhuvudtaget  hon berättade då möjligheterna som fanns när man var så rädd som jag var. Dels så kunde man gå väldigt långsamt fram  och successivt besöka tandläkaren och så sakteliga  vänja  sig vid miljön och lära känna tandläkare rummet.  Att själv få undersöka sakerna och apparaterna i rummet och helt och hållet jag själv som avgjorde när jag ville prova att sätta mig i tandläkare stolen och då bara sitta i den utan att tandläkaren eller tandsköterskan överhuvudtaget rörde mig. 

De sa även att jag helt och hållet valde när jag ville gå in i själva tandläkare rummet hon sa att för vissa tar det två besök andra kan set ta 5 besök innan man tar steget att gå in i själva tandläkare rummet  och det var helt och hållet jag själv som bestämde när jag kände mig mogen för detta.

När det gällde den grundläggande undersökningen så skulle det gå till på det viset att det enbart skulle bli röntgen plåtar och jag själv som fick stoppa in plåtarna i munnen och helt annan teknik i dag en när jag var hos tandläkaren sist. 

Varken tandläkaren eller tandläkaren skulle under besöket röra vid min mun eller tänderna med deras otäcka mordverktyg. 

Sedan fanns det en annan metod som jag själv bestämde mig för och det var att tandläkaren skrev ut narkos medel som lugnande innan besöket. Jag fick då komma till tandläkaren en 1/2 timme innan och dricka ett halvt glas narkos medel uppblandat i vatten. Tandläkaren lovade att jag inte skulle behöva ha ngn rädsla eller ångest överhuvutaget efter jag druckit detta. Att det ville jag skulle vara där en halvtimme innan och stanna en halvtimme efter berodde att man ville ha full kontroll över mig eftersom det är riktigt  starka saker det handlade om och fick även reda på att en vanlig biverkning var att man fick en total minnes förlust under en eller ett par timmar av denna drink. Har man inte det gröna kortet kostar denna lilla drink 800 kr, 

När de sedan såg vad som behövde göras vid så ja det var ju mycket ju.  Så skulle de boka in en operations tid då jag skulle sövas och tandläkaren skulle göra vid allt arbete och alla lagniingar under samma besök under tiden jag var sövd men bara narkosen kostar 5000 kr. 

Men eftersom  jag fått det gröna kortet beviljat betalade jag bara det som ett vanligt läkare besök.  Jag fick även gå på ett par besök innan och bekanta mig med tandläkaren prata och även fylla i en del papper om min medicinering och om narkos medel mm innan det var dags för dagen då jag skulle sövas ner. Jag fick även göra ett efterbesök efter ned sövningen men  får säga  en helt underbar tandläkare som jag fick på sjukhus tandvården. 

Året därpå fick jag en ny kallelse till sjukhus tandvården men då stod det ett helt annat namn på tandläkaren och dessutom en manlig tandläkare så jag blev helt kall och blev att jag avbokade mitt tandläkare besök. Tandläkaren jag hade fått året innan var hemma och var mamma ledig roligt för henne men absolut inte för mig. 

Jag fick ytterligare en kallelse till tandläkaren efter ett tag och rimgde återigen och då förklarade jag att gå till en manlig tandläkare var totalt otänkbart för mig. Den första sadisten till tandläkare som var en riktigt grym jävel som alla var livrädda för var en manlig tandläkare som sedermera blev av med sin tandläkare legitmation.  Är ju troligtvis där min tandläkare skräck bottnar i. 

Så de ordnade så jag fick en kvinnlig tandläkare i stället nu visade det sig att mitt gröna kort gått ut och inte kunde förnyas innan mitt tqandläkare besök och detta lugnande hos tandläkaren kostar då 800 kr plus då kostnaden för undersökningen och var helt enkelt för mycket  pengar för mig vid det tillfället så jag gick til en ljusskygg person i parken och handlade ett par illigala tabletter för 150 kr. 

Som jag tog innan besöket jo jag var totalt borta även vid detta besök  men tandläkaren kunde göra sitt jobb. Hon var visserligen lite tveksam  när hon såg hur påverkad jag var men sa då att jag fått besked att det tog emot mig även om jag var kraftigt påverkad av annat bara jag inte var otrevlig men hon var fruktansvärt frågvis om vilket preparat jag tagit men sa att de har ingen betydelse för själva undersökningen och lovade att inte ta detta om det blev aktuellt med en ny sövning för att detta bara var en tillfällig lösning eftersom det var en sådan enorm pris skillnad på det legala och det illigala preparatet även om de fungerar på samma sätt. 

Efter detta besök fick jag åter det gröna kortet beviljat och nu så har jag blivit remiterad till sjukhustandvårdens KBT behandling och deras psykolog för behandling mot min tandläkare skräck.  Men det krävdes först en psykolog utredning innan jag beviljades och gå denna KBT behandling vilket jag kan tycka är konstigt när det finns så väldokumenterat om min tandläkare skräck både inom sjukhus tandvården och Landstingets tandvårdsförbund.

som har beviljat mitt gröna kort dels för mitt funktions hinder men även dels för min tandläkare skräck som betraktas som en svår fobi och som ävrn den räknas som ett funktionshinder. 

Så kontakta ditt Landstings tandvårdsförbund och kolla hur ansökan för detta kort gäller just i ditt landsting. 

Lasse

Fridaaaa
0

#19 Ja grönt kort vet jag vad det är 🙂 Och för mig som inte har funktionshinder är det svårt att få det samt lång process tyvärr.

Ja jag kan gå in till tandläkaren osv men är just när de ska börja rota i munnen osv. Röntgen är redan helt uteslutet, det fungerar inte, för jag klöks så fort jag ska få in plåtarna. Fick till & med hem plåtar för att testa och ta in och ut i lugn och ro men nix gick inte ens då, hur många gånger jag än försökte. (några år sedan nu).

Eftersom jag har spyfobi samt lätt för att klökas är det främst det som sätter stopp, spelar ingen roll hur lugnt jag andas osv är någon spärr där 😕

Sprit och sånt är redan uteslutet hehe dricker inte det i princip alls och skulle inte lugna mig heller😉 Aldrig tagit lugnande tabletter heller så vet inte hur jag reagerar på dem.

Maria
0

#20 Nu kan jag egentligen ingenting om tandläkarröntgen men i en av de forskningsstudier jag arbetade i så var tandläkare inblandad och vi i personalen fick även testa deras röntgenapparat. Det var en stor sak där man stod upp och så snurrade en maskin runt huvudet och inget hade man i munnen. Där fick man ut en helbild av hela "garnityret" så att säga. Jag vet inte om det är en vanlig apparat men den var i alla fall väldigt "användarvänlig" ;-)

/Maria

Fridaaaa
0

#21 Ja sån röntgen har jag gjort. Gjorde jag bland annat på min sista gratis där när jag fyllde 20 år. Men den är svindyr, runt 800-900 kr sedan tillkommer då undersökning 😕

Maria
0

Aj då :-(

/Maria

Fridaaaa
0

#23 För frågade nämligen då när jag var in sist. Och finns inte en chans i världen att betala det som student 😕 Annars är den toppen.

tarotlasse
0

Jo jag vet att det är rätt så  komplicerat med just grönt kort.

Man ändrade ju reglerna förra året så dels finns det i dag ett gröntkort

som då ger tandvård som läkare besök och går inom högkostnads skyddet.

Dels finns det i dag även ett blått kort som står för halva kostnaden av tandläkare besöken.

När mitt gröna kort skulle förlängas fick jag beskedet att ADHD inte längre efter de förändrade reglerna  var ett av dessa funktions hinder som berättigade till grönkort så att jag i stället skulle söka ett blått kort.

Men när jag fick träffa handläggaren som fyllde i ansökan sa hon men tandläkare skräck var en  grav fobi och enligt de nya reglerna så klassades fobi bland de med psykoser.

Vilket gjorde att jag blev godkänd för ett grönt kort ändå även om mitt funktions hinder inte längre berättigade mig till Grönt kort.

Reglerna är krångliga inte en de på tandläkare motagningen visste hur de nya reglerna fungerade.

Mina boendestödjare jobbar normalt som socialassistenet och socialsekreterare och lovade att kolla upp det år mig men inte ens de kunde få tillräcklig information för att begripa hur de nya reglerna fungerade.  

Inte heller informationen som går att söka på internet är särskilt informativ.

Så var först när jag bokade ett personligt besök hos en handläggare för dessa gröna och blåa kort på en vårdcentral som landstingets tandvårdsförbund hänvisade till.

Som då sa att min tandläkare skräck och fobier då räknades in bland diagnoserna för psykoser och då var jag ändå berättigade  till detta gröna kort och gjorde då en ansökan som sedan blev beviljad av tandvårdsförbundet i Region Skåne.

Så jag tycker det är all idé att kolla upp detta och det kostar ju  inget att ansöka om detta gröna kort men blir en avsevärd skillnad i tandläkare besöken om man ska bli sövd eller använda sig av tandläkarnas lugnande drycker inför ett besök.

Lasse

Fridaaaa
0

#25 Visst kan jag kolla upp men tror ändå att det är skillnad (jag jobbar personligen som vikarie som boendestödjare), men tja alltid värt att kolla upp.

Men är just det med tandläkarskräcken med :/

tarotlasse
0

Nej det står uttryckligen inte tandläkare skräck i reglerna utan det står att svåra Fobier igår inom kategorin psykoser när det gäller det Grönakortet.

Så lite luddigt formulerat som måna andra regler. Men som min handläggare sa tandläkare skräck är helt klart en fobi och ansökte då om det gröna kortet och som sagt vad så godkänd även tandvårdsförbundet denna ansökan och jag fick beviljat det Gröna tandläkare kortet.

Lasse

[TanatosNyx]
1

Vet inte om det nämnts redan i tråden (hoppade en del inlägg på slutet) men det finns ju bedövningssprej till halsen för att dämpa kräkreflexen. Används vid bla gastroskopi. Kanske det är tillräckligt för att du ska klara tandis utan att få kväljningar? 🙂

Fridaaaa
0

#28 Testat sån spray, hjälper inte på mig 😕

[TanatosNyx]
0

attans då! ush vad jobbigt det måste vara 😕 vi skulle kunna dela lika du och jag, jag har knappt nån kräkreflex alls, så skicka hit lite vettja 😃 nej skämt och sido, men jag förstår att det måste vara skitjobbigt att hulka så fort de rotar i munnen 😕

Jag fick en gång bedöva halsen inför en föreställning när jag jobbade på teatern, hade vrålont i halsen och skulle givetvis sjunga! suck. Då fick jag dricka flytande xylocain, blev bedövad hela vägen ner i magen haha! Det kanske kan vara något?

ps. sjungandet gick sådär… det blev mest sludder och dreglande.. ds.

Fridaaaa
0

#30 Ja det är superjobbigt 😕
Haha ja du får skicka hit lite 😉

Låter ju hmm inte så bra att sjunga då? hehe
Vad är det för något`?

[TanatosNyx]
0

Xylocain är bedövningsmedel. Ofta i nån slags gelform som man brukar häva på myggbett, men det flytande på flaska är mkt starkare. Tyvärr smakar det äckel-päckel dock.

Nej det var en ganska tjurig läkare som skrev ut det åt mig, med rätta, för jag förstörde rösten totalt för resten av livet. Kan inte ta en ton längre. Men vad gör man när man har en viktig roll och man har 17 föreställningar att klara? 😕 det krävs mer än halsont och feber för att backa ur 😕

Fridaaaa
0

#32 Aha okej.

Åh 😕 Tråkigt

signemo
0

Hej. Hoppas Du bor i Halland.

Här har Du en kvinna som inte gick till tandläkaren på 30 år.

Till sist var det helt nödvändigt. Tänderna gick sönder. Gick till min mans tandläkare på en helt underbar tandläkarmottagning i Varberg.

Skämdes som en hund.

Detta är snart ett och ett halvt år sen. Nu är mina tänder så fina. Jag skulle kunna gå och göra behandlingar var vecka om det behövdes. Kopplar av fullständigt i tandläkarstolen.  Min tandsköterska o tandläkare är de bästa man kan ha. Fick ingen speciell behandling. Det var deras sätt

Var rädda om varandra

allhealing
0

#0,

kan det ha att göra med att du har svårt att lita på personer du inte känner? Att du upplever att du tappar kontrollen på situationen när nya personer kommer in i ditt liv?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Fridaaaa
0

#34 Nej har långt till Halland.😕

#35 Nej handlar inte om tillit. (läs övriga kommentarer).
Spelar ingen roll om det är ny tandläkare eller någon jag haft flera år. 
Och handlar inte om att inte ha "kontroll". 

Jag har inga problem med nya människor. 
Så nope, inget av det du skrev är med i bilden då jag inte har problem med det.