Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6301 ggr
J0554N
0

konstant svullen mage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag är 18 år och jag har under kanske 3-4 år haft otroligt uppblåst/svullen mage i stort sett helatiden men som blir mycket värre efter jag har ätit, spelar ingen roll vad jag äter tror jag. Får även ont/kramper, ljud i form av bullringar och gaser i magen. När jag försöker dra in magen så mycket jag bara kan blir den inte ens platt. Äter vegetariskt alternativ sedan några år tillbaka (dock har jag varit vegetarian längre men tog bara kosttillskott då). Innan jag åt quorn, soya produkter osv hade jag inte svullen mage så just nu provar jag med endast linser och bönor men märker ingen skillnad. Har varit hos läkare flera gånger men får ingen hjälp.

Det är oerhört jobbigt eftersom jättemånga tror att jag är gravid, hittar knappt byxor som passar utan att jag får röda märken då dem sitter så hårt runt magen, det påverkar också min hållning eftersom det spänns så mycket i magen så lutar jag fram/ihop överkroppen när jag går.

Vad skulle ni säga…?

Strong people don't put others down, they lift them up. 

bohan85
0

Gluten, laktos?

J0554N
0

#1 har provat glutenintolerans hos en läkare för ca 2 år sedan, visade ingenting. Sedan äter jag väldigt sällan laktosprodukter/mjölk så jag tvekar stort på att det skulle vara det.

Intehärutandär
0

Jag har ibs o qourn kan vara tungt för magen. Sojakorv går bättre.

Ladydragon
0

Det låter som om det kan vara IBS läs gärna mer på länken

angående byxor så köp större storlek och använd skärp eller knytband beroende på vilken sorts byxor och satsa på linnen och tröjor som inte sitter åt så mycket så syns magen mindre…..

har själv IBS och har fått höra några gånger att man ser gravid ut 😕 när man inte är det utan magen valt att bli några storlekar större ändå

J0554N
0

#4 hm.. men IBS besvär får man väl efter att man ätit saker man är känslig för, min mage är ju svullen dygnet runt även om jag fastar 2 dagar?  Skulle helst skippa att köpa större byxor(jeans) haha, sen har jag i stort sett bara pösiga tröjor men syns ändå 😮

TjockaBerta
0

Så där har jag också sett ut i hela mitt liv. Inte så kul men det är som det är.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
0

#2 Var det bara blodprov (inte 100% säkert) el gastroskopi också?

För är det bara kollat med blodprov kan det hända att du har gluteintollerans ändå, det enda säkra sättet är med gastroskopi.

Men man kan vara könslig mot gluten och inte vara glutenintollerant (jag är det)

l'm back