Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 18237 ggr
[Tilde]
1

Svullna skelett? - Någon som vet?

Få se här… För 1-2 år sedan svullnade revbenen på vänster sida. Det syns ganska tydligt och det var ömt i början. Jag ignorerade det ett tag men gick sedan till läkaren då jag började fundera på om det var mjälten som hade svullnat, efter en sjukdom jag hade haft.

Hos läkaren konstaterade han att det var "helt normalt", då det inte gjorde så ont då vid tryck (det är däremot riktigt obehagligt). Jag blev såklart sur och undrade sen när fasen det är normalt att skelett bara svullnar upp på vuxna människor, men lät det vara.

Nu är det så att mitt högra nyckelben också har blivit svullet. Det gör inte ont, men är varmt som om det är inflammerat. Det är nästan 2/3 större än det vänstra nyckelbenet.

Jag har bett om en läkartid på torsdag (väntar fortfarande på att få det bekräftat), men är bara orolig för att läkaren kommer bedöma även detta som "normalt".

Är det någon annan som har varit med om olika ben i kroppen som svullnar upp? Vad orsakade det? Gick det över?

mongu
1

Själva skelettet alltså benet kan det inte va som är svullet på dig. Däremot kan olika muskelfästen och liknade va irriterade och svullna upp.

Har du gjort nåt särskilt? Tränat eller nån rörelse som du inte brukar göra? 

Eller är du eller har varit infekterad så det kan va nån lymfkörtel som svullnar?

Bra att du i alla fall kollar upp det. Togs det några prover vid förra läkarbesöket?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tilde]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Det känns som själva skelettet, det är liksom mitt på nyckelbenet istället för vid ändarna. Kan bifoga en bild…

Jag har i princip konstant svullna lymfkörtlar sedan en tid tillbaka :/ I halsen, nackel, bakhuvudet… så det skulle kunna vara en lymfkörtel på nyckelbenet, bara att det känns så hårt! Och det är så stor del av nyckelbenet som är svullet.

Nej inga prover eftersom läkaren tyckte att det var "normalt". :/ Men jag ska kräva blodprov nu på torsdag. Annars byter jag läkare!

mongu
1

Men själva skelettet kan inte bli svullet så det är säkert något runt det finns ju massor med vävnader som kan ge symptom.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tilde]
2

#3 Ja jag vet inte :/ Skelettet kan ju muteras i alla fall. Vi får se vad läkaren och blodprov säger i alla fall.

Halvdansken
0

Det ser onekligen mysko ut, du måste berätta vad som händer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tilde]
0

#5 Ja :/ Jag hoppas få svar på torsdag! Kan uppdatera då.

[Tilde]
0

Uppdatering: Läkaren trodde att det förmodligen var lymfkörtlar omkring nyckelbenet som var svullna och eftersom allt såg fint ut sist vi tog blodprov så ville hon skicka en remiss till ett sjukhus. Där ska de röntga lymfkörtlarna i halsen och bröstet för att se om det är något konstigt med dem. 

Eftersom jag varken har feber eller någon infektion i kroppen så tyckte hon att det var märkligt med svullna lymfkörtlar. Jag får brev från sjukhuset inom någon vecka, så vi får se vad jag får veta där.

Halvdansken
0

Så skönt att du får en ordentlig undersökning. Håll oss informerade.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Håller med om att det är bra att man kollar upp det.

/Maria

[Tilde]
0

#8 Ja äntligen hände det lite mer än en klapp på axeln och ett "det är inget att oroa sig för"! Hoppas man ser vad som är fel på sjukhuset. Jag hoppas även att det inte tar så lång tid innan jag får ett brev om när jag får komma.

Anne-
0

Gammal tråd men har själv nu svullet på ena sidan av nyckelbenet. Hur gick det sen Tirin?

[Tilde]
0

Jadu, ingen har kunnat lista ut vad det är. Är fortfarande svullen, men som tur är så gör det inte ont.

Vid ultraljudet kunde de konstatera att det inte var någon mjukdel som var svullen så det förmodligen var brosk/skelett… men sen hände inget efter det.