Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 3487 ggr
Erika trött
2014-06-03 10:06
0

Sover så dåligt

Jag har problem med att jag sover så dåligt och har ingen aning om varför. Jag somnar lätt på kvällen om jag lägger mig ca 23 så sover jag innan 23.30 MEN sen vaknar jag mellan 01 och 02 och sen är det kört. Jag ligger vaken och vrider och vänder mig, räknar får, läser en bok, snurrar några fler varv sen står jag inte ut utan stiger upp och startar tvn, kollar en stund sen lägger mig och stirrar i taket tills väckaren ringer och det äntligen är morgon. Nästa dag är jag som en zombbie, trött trött och trött.

9 av 10 nätter är det såhär. Någon enstaka natt somnar jag faktiskt av utmattning och sover 7-8 timmar men guud vd bra jag mår nästa dag sen. Vilken skillnad. Så jag behäver verkligen mina 7-8 timmr. Annars kan det ju vara vissa som bara behöver väldigt lite sömn men inte jag.

Problemet är ju inte som sagt insomningsbesvär för jag somnar ju av trötthet på kvällen men vaknar ganska snart igen.

Alla dom vanliga knepen följer jag redan som att varva ner på kvällen, inte dricka kaffe, motionera regelbundet, lyssna på avslappningsskiva.

Det är inget i mitt liv som jag ligger vaken och grubblar över, jag bara vaknar ändå och kan inte sova.

Jag har provat sömntabletter i en vecka men de hade noll effekt på mig. Jag somnade som vanligt på kvällen och vaknade som vanligt på natten. Enda skillnaden med sömntab var att jag om möjligt kände mig ännu mer som en zombie och otroligt seeg dagen efter.

Jag har även köpt på hälsokost valeriana det var 60 tab jag har ätit allihop alltså en varje kväll i 60 dagar men det var som sockerpiller jag märkte ingenting.

Min sambo blir också störd i och med att jag vaknar och inte kan ligga still så är det lätt att han vaknar också trots att vi har dubbelsäng så det är inte för trångt i sängen. Madrassen är också bekväm att ligga på så där ligger inte felet.

Jag försöker komma på hur problemen började men kan inte riktigt minnas. Det var inte tvärt från ena dagen till nästa. Det var enstaka nätter som jag vaknade först men sen blev det oftare och nu nästan jämt. Minst ett år har jag iaf sovit såhär dåligt.

[Outlawly]
2014-06-03 10:29
0

Detta är saker jag fått reda på att man ska anpassa sig till.
Är rummet mörkt, det ska vara en bra temperatur svalt runt 16-19grader,
ät inte innan du lägger dig, ta bort el ur rummet (tv ,mobiler), undvik koffein.

Själv har jag svårt att sova ordentligt om det är för ljust och för varmt i rummet.

Hoppas det löser sig! Inte kul att vara trött hela tiden.

🙂

[TanatosNyx]
2014-06-03 11:57
0

Sömntabletter är ofta just insomningstabletter, för din del kanske det kan vara värt att få sömntabletter för att få behålla en god natts sömn? Melatonin är något jag rekommenderar, även om det inte är särskilt vanligt och man kan få jaga en läkare som skriver ut det här i sverige. 

Melatonin är kroppens eget sömnhormon, och melatoninrubbningar ger sömnbesvär. Så det är den snälla medicinska vägen att gå. Inga tunga beroendeframkallande medel med massa biverkningar.

Erika trött
2014-06-03 12:23
0

#2 Finns melatonin på hälsokost eller receptfritt? eller måste man ha recept? För då blir det svårt. Läkarna tycker inte det är nåt större fel på mig så länge jag är på benen tydligen. Dom är inte så pigga på att skriva ut något över huvud taget.

[TanatosNyx]
2014-06-03 12:30
0

Det är receptbelagt tyvärr, och rätt svårt att få recept på. 😕 har du möjlighet att få komma till en annan läkare, eller bor du på mindre ort?

tarotlasse
2014-06-04 00:58
0

Melatonin ä ju receptbelagt här i Sverige men i de flesta andra länder är det ju ett receptfritt läkemedel. 

I Sverige är ju läkemedlet med namnet Melatonin inte godkänt  och är licensbelagt och krävs  en licens ansökan för att få det utskrivet.

Här i Sverige 

Men TS sömn så hade  troligtvis inte melatonin hjälpt ändå.  För det vanliga Melatoninet är direktverkande och fungerar bara under ca 30 min till en tmme så ungefär som insmningstabletten. 

Däremot så läkemedlet Circadin är godkänt i Sverige men receptbelagt.

Är också rent Melatonin som innehåll men däremot är själva tabletten en depå tablett som sakta smälter ner och  då utsöndrar Mealtoninet  under  ca 5 timmar  så här har man en verkan av  innehållet Melatoninet under hela natten. 

Så Circadin är mer lik en sömntablett med betydligt längre verkan en det vanliga direktverkande Melatoninet. 

I övrigt exakt samma läkemedel ochexakt samma  innehåll den enda skillnaden är att själva materialet som då sakta smälter ner i kroppen och på det viset gör att Circadinet i stället verkar precis hela natten. 

istället för den vanliga Circadinet som är direktverkande  och bara verkar upp till en timme. 

Så jag skulle rekomendera TS att i stället  prova Circadin som är samma läkemedel men med betydligt längre verkningstid och fungerar hela natten.

Circadin är ett och Melatonin är kroppens eget naturliga sömnhormn. 

Det är recept klassat  men  de är inte narkotika inte med några speciella 

Det såldes även i Sverige och i hälsokostaffärerna  tidigare innan ett läkedelsbolag gjorde en vetenskaplig forsknings studie på det  och därmed kunna bevisa att det fungerade och då få det registrerat som läkemedel. 

Enda skillnaden är att som hälskostmedel fick jag betala  över  600 kr för en månads tabletter som receptbelagt läkemedel utan högkostnads skyddet får jag betala 221 kr för en månads tabletter  men i  USA är det är receptfritt  läkemedel där behöver jag bara betala 18 kr för en månads tabletter

Så   det är fruktansvärt skrämmande att det ska vara en sådan enorm  prisskillnad  på att det ska vara 582 kr dyrare att köpa  exakt samma produkt  i hälsokost  affären en att köpa det från läkemedels bolagen . 

Jag har försökt att  beställa det från USA där det är så billigt som receptfritt läkemedel men de vägrar sälja Melatonin till Sverige eftersom det är recept belagt här. 

Men åker du till USA så rekommenderar jag dig att köpa några askar  för 18 kr

Däremot kan man ju köpa det  och beställa det från Hälskostaffären   England men då blir det 360 kr dyrare en att köpa det på apoteket plus att frakten tillkommer och att risken att det blir beslagtaget av tullen är väldigt stora.

parsley
2014-06-05 13:01
0

Om du inte får något utskrivet eller vill försöka på egen hand, försök med något av följande:

Magnesium. Många sover bättre om de tar kosttillskott i form av magnesium. Köp på hälsokosten och välj en lite dyrare sort som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom de tas upp bättre av kroppen. Man kan ta 600-800 mg per dygn, ev mer. Det finns även spray eller magnsiumolja som sprayas på huden. Tas innan läggdags.

Kalcium. Om man vaknar mitt i natten kan det även bero på kalciumbrist. Testa magnesium i första hand. Kalcium brukar vi få i oss via kosten eftersom vi vanligtvis äter mycket mejeriprodukter.

Gurkmeja. Sk golden milk av gurkmeja verkar rogivande. Gurkmeja är även antiinflammatoriskt. Ta en burk gurkmeja, vanlig från livsmedelsaffären, och blanda med två burkar vatten i en kastrull. Koka upp och låt stå på eftervärmen ca 10 min. Förvara gurkmejapastan i kylskåp i en burk med lock. Ät 1 msk per dag. Blanda gurkmejapastan i t ex te, varm mjölk (mejeri eller alt produkt) eller yoghurt strax innan du ska lägga dig. Svartpeppar eller ingefära förhöjer effekten av gurkmeja, så svälj t ex några svartpepparkorn till.

Läs Mia Lundins bok Kaos i kvinnohjärnan om du har möjlighet eller kolla på hennes hemsida och se om du hittar någon användbar information där.

Ha en spikmatta tillgänglig och ligg på den så du åtminstone slappnar av även om du inte sover.

Testa EFT. EFT betyder emo free technics och innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag inte kan sova, accepterar jag mig själv fullt ut". Instruktioner finns på youtube eller kan hittas via google.

parsley
2014-06-05 13:04
0

Det finns en aminosyra som heter L-Glycin, som sägs förbättra sömnen. Den diskuteras bl a här.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5330671c8e0e7461540004aa-l-glycin

tarotlasse
2014-06-06 01:30
0

När det gäller sömnen så råder jag att alla med allvarliga sömnstörningar söker remiss till ngt av landstingets laboratorium

Det har tyvärr inte full kunskap de heller eftersom sömnen är ett av vårt sämst forskade område. 

Men kunskapen om sömnen och sömn problemen ute på vara vårdcentraler ligger  bara på ett % och den sämsta kunskapen inom västvärlden. 

Så går man till vårdcetralen så är det oftast de traditionella sömntabletterna de skriver ut för de jar inte mer kunskap en detta inom allmänvården. 

På sömnklinikern som ska finnas ett i varje landsting arbetar det bara personal som har sömnen som sitt arbetsområde och är experter även om de är långt i från fullärda så är det dom bästa inom området i Sverige. 

Jag lyssnade på ett radioprogram för många år sedan där det gjorde ett repotage om sömnkliniken i Lund som då funnits i 20 år.

Där det berättade om sitt arbete om att koppla elektoniska sladdar till alla muskler i kroppen och till hjärnan så datorerna kunde mäta precis alla signaler från och till hjärnan under våran sömn och på det viset kunde de genom detta få fram olika kurver i datorn och då se var för sömnstörning man har.

Det finns flera hundra olika sömnstörningar och olika diagnoser så ett sömnproblem kan bero på ofantligt många olika orsaker. 

Som allmänläkaren oftast aldrig någonsin fått lära sig och då naturligtvis ingen kunskap om det.

Så när jag berättade för min husläkare om detta radioprogram så sa hon att hon inte hade den blekaste aning om att landstingen hade dessa sömnkliniker.

Hon bläddrade lite i datorn och hittade detta labb och mailade dem om vad de ville ha för uppgifter  i en remiss för undersökning där. 

Eftersom personalen  redan på BB reagerade på att jag inte sov som andra barn. Även  att jag redan som barn fått sömntabletter utskrivna så blev det väldigt nyfikna på sömnlabbet och fick besked direkt att man ville träffa mig men en remiss skulle ändå skickas ren formalitet.

Sedan fick ett brev från sömnlabbet om information att jag skulle bli inlagd två nätter. Där de då skulle koppla mig till alla dessa sladdar och då kontrollera min sömn plus en jäkla massa papper som jag skulle fylla i om hur jag upplevde att min sömn fungerade.

Jag tror att jag skulle vara där kl 20:00 på kvällen och så började attt koppla på alla dessa sladdar och elektroner och tog ca 2 timmar innan det var klart och jag skulle gå att lägga sig mig o sova. Sedan mätte datorn precis alla muskel  signaler och hjärnsignaler alla rörelser mm. 

Det som var intressant var att de berättade att de kunde till och med avgöra vad personen drömmer om under natten. 

Drömde du om att du spelade fotboll så kunde de ju se det dels på signalerna hjärnan skickade ut och dels vilka muskler som påverkades o man kunde se hur personen i sömnen ektiverda nerverna för att sprinag och sparka  och samma drömde man erotiska drömmar så kunde man se dels hur de nedre regionerna reagerade och dels hur centrat för sexualiteten aktiverades i hjärnan så man kunde se enormt mycket på sömnlabbet. på morgonen så kopllade man bort alla sladdar och jag pkte till jobbet o jobbade hela dagen och åkte hem till familjen en stund, 

Innan det var dags att köra ner till Lund igen och återigen kopplas upp med alla sladdar innan jag fick lägga mig o sova och en natt sömns nya mätningar. 

Det tog väl ca 2 månader innan jag blev kallad ner till lund för att gå igenom resultaten och det var ungefär 1 månad senare en vad de sagt från början. 

När läkaren då började berätta om vad man kommit fram till så sa hon att det med en gång konstaterat 3 saker under mätningarna dels visade det sig att jag aldrig gick ner i en remnsömn under dessa två nätter och att jag rent tekniskt aldrig sov utan bara gick ner í en djupare avslappning  och i och ned detta så drömmer jag aldrig  och min hjärna aldrig återhämtar sig under sömnen som hos  normala människor. 

Plus att jag dessutom jag under natten ett flertal  tillfällen slutade att andas så jag fick även en syrebrist till hjärnan under natten. 

Sedan så var mina sömnkurvor mycket underliga och ngt som de aldrig tidigare sett så man hade skickat dessa sömnkurvor tiil den världsledande sömnforskaren i världen förde Lund hade de aldrig sett något liknande innan och de hade det inte gjort på de andra sömnklinikerna i Sverige heller. Så det hade skickat vidare mätningarna till världens ledande sömnforskare i Köpenhamn.

Därför jag fått vänta lite extra tid på svaret och man hade då inte fått ett fullt svar från den forskaren utan han ville träffa och undersöka mig också. 

Så det jag fick reda på var att jag inte kunde sova utan bara gick ner i en djupare avslappning men varför kunde man inte svara på. 

Plus att jag då hade dessa andningsuppehåll och sömnapné.

så jag fick en Cpap maskin som ser till att jag andas hela natten.

Ett par veckor senare så kom denna sömnforskare till Lund och jag fick träffa honom och han undersökte mig. 

Det första han frågade mig var om jag hade ADHD och jag sa nej men att min son har det.

Då berättade forskaren att min sömnstörning v

Mn ytterst ovanlig att det enbart var ett 20-30 tal i hela världen man konstaterat ha denna sömnstörning och att den inte ens hade ngt namn. Forskarna hade väldigt dålig kunskap om det för det forskat alldeles för lite på detta. Han berättade i korthet att min hjärna aldrig skickade ut signaler till övriga kroppen att jag skulle sova. 

Så mina hjärnas dygnsklocka fungerar inte och då talar aldrig hjärnan om att jag ska sova och man måste då söva ner atienterna på konstgjord väg. Det var bara en sak som i nte stämde det var ju att alla med denna sömnstörning även hade ADHD vilket jag inte hade.

Plus att problemet var att sövde man ner mig på konstgjord väg så blev min sömnapne sämre och jag slutade andas av de här sömntabletterna. 

Så vad vi en gjorde så funkade inte min sömn som den skulle,

Men efter detta så gjorde man ju en ADHD utredning på mig och visade ju sig att mycket riktigt så hade även jag ADHD som den danska läkaren misstänkte. 

Nu helt plöstsligt när jag började ed ADHD medicinerng och ett amfetamin preparat ja då somnade jag. 

så jag funkar inte som andra somnar inte på sömntabletter utan fp andnings stopp  men på amfetamin som andra blir pigga och håller sig vakna på ja det sover jag på. 

Gå till din husläkare och be om att hon skriver ut amfetamin för dina sömnproblem ja hon kommer skratta ut dig, 

Så dessa sömnkliniker har en helt annan kunskap och kan ge en helt annan hjälp en vad din vårdcentral kan ge dig. 

Så har du allvarliga sömnstörningar så för allt i världen be om att bli remitterad till ditt landstings sömnlabb. 

Det tog över 40 år att finna vad som orsakade mina sömnproblem inte någon i sjukvården sedan de upptäckte mina sömnproblem hade denna kunskap eller ens visste att dessa sömnkliniker finns. utan har skrivit ut starka sömntabletter till mig som orsakat syrebrist till min hjärna, 

Idag anser läkarna att jag 53 år har fått svåra hjärnskador av denna syrebrist genom åren. Så att i dag måste jag ha hjälp i hemmet eftersom mitt arbetsminne är så försämrat av dessa hjärnskador.

I dag klarar jag bara att arbeta 50% och lär aldrig bli helt arbetsför igen säger läkarna. 

Så för guds skull har ni svåra problem så sök till sömnlabben för de enda som har en någorlunda kunskap om vetenskapen om sömnen, 

Finns ingen annan inom den svenska sjukvården som har ngn kunskap om sömnstörningar tyvärr. 

Lasse

hansson57
2014-06-11 04:40
0

Tack Lasse för en intressant läsning.

Jag har påbörjat en ADHD-utredning. Det ska bli spännande att få se resultatet, och kanske få hjälp med mina egna sömnproblem.

Åter igen, ett STORT tack!

Ingrid.