Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 5410 ggr
[Mia-45]
0

Gastric bypass?

Jag ska nog ta och göra en gastric bypass snart.
Läkaren jag pratat med säger att det är ytterst sällan det tillstöter komplikationer efter en sådan operation.

Finns det någon här inne som gjort detta och kan berätta lite om det? För- och nackdelar?

Tack på förhand. 👍

Fridaaaa
0

Komplikationer kan uppkomma efteråt, alltså ett tag efteråt, så du är medveten om det, kan även gå några år innan det kommer.

Vet nämligen dem som har gjort sån operation, så riskfritt är det inte. Men finns även dem som det inte blivit något alls på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mia-45]
0

Kan du berätta vad för slags komplikationer som kan uppkomma då?

Ja jag har pratat med flera av mina vänner som gjort denna och de mår superbra och har inte känt några problem alls.

Fridaaaa
0

#2 Kan ju vara ren otur med men hört dem som fått problem med tarmarna/magen efteråt, som inte alltid uppkommit kort efter utan kanske några år efter. Vet även en som rasade för fort i vikt efteråt (inte hon som gjorde något fel). Men kan ju vara ren otur med. operationer är ju alltid operationer.

Ja jag vet dem som mår toppen också.

Saffran0Spice
0

Väldigt många får problem med tarmvred, allergier och andra matproblem efter gastric bypass. Vissa kan inte längre äta mat som dom alltid annars kunnat äta och får leva på strikt diet resten av livet.

Därför är det få läkare som ser detta som bästa alternativet.
Bättre är att du istället gör en såkallad Sleeve operation isåfall.

Skillnaden mellan en sleeve och en gastric är att gastric bypass är en operation där man plockar bort magsäcken och ev ersätter denna med en ny.
Medans en sleeve operation går ut på att minska magsäcken man redan har. Väldigt få har några komplikationer som allergi eller tarmvred efter sleeve.

Jag har vänner som både gjort gastric och sleeve
- Inte för att skrämmas, men dom som gjort gastric känner att dom förstört sitt liv många gånger =(
Medans de med sleeve är lyckligare än någonsin.

Fridaaaa
3

#4 Vid gastric bypass så minskar man magsäcken, i regel med titthålsoperation, så man byter inte ut magsäcken.

[Mia-45]
0

#5 Ja jag tänkte det med. Man snörper av långt uppe och minskar på så sätt magsäcken. Man byter absolut inte ut den.

Och vad är då skillnaden på sleeve och gastric?

Saffran0Spice
1

#5 Min vän genomgick en sleeve för 1 år sedan, jag var med på hennes informations möte och då gick läkaren igenom de två operationerna noggrant för att hon skulle välja - man rekommenderade då sleeve och inte gastric just pga av att man inte minskade den nuvarande magsäcken.

Sedan kan bådas utföras med titthål och det brukar vara det man gör.

Maria
3

#4 Det är precis som Frida skriver.

Annars vore det ju en transplantation😉

/Maria

Saffran0Spice
0

#6 Om det nu inte blivit ändrat på 1 år så tror jag isåfall att skillnaden är denna.

i en Gastric så ''snörper'' man åt med någonting - behöver detta plockas ut med en andra operation?

Sleeve - inget behöver plockas ut efteråt.

Fridaaaa
1

#7 Dock byter man inte ut magsäcken vid gastric bypass som du skrev. 

"Magsäcken förminskas och man blir fortare mätt. Vid operationen skapas en liten ficka överst i magsäcken som på så vis har plats för mycket mindre mat än tidigare. Den kvarvarande stora delen av magsäcken kopplas bort. Maten leds förbi den första delen av tunntarmen. Ingreppet gör att näringsupptaget försämras."

1177.se

[Mia-45]
0

Ahaaa…vid en gastric så kopplas magsäcken bort helt och födan går via  tunntarmen.

Vid en sleeve så tas 3/4 delar av magsäcken bort och resten formas till ett rör. 

Vilket är bästa metoden då?

Saffran0Spice
0

#9 Konstigt att läkaren sa att man byte ut magsäcken till oss då =/

Fridaaaa
0

#12 Nej magsäcken kopplas inte bort helt men stor del av den 🙂

Saffran0Spice
0

#12 Ja med en sleeve så behåller du ju magsäcken och kroppen ger maten ''en naturlig väg''
Med gastric får ju maten en omväg

Jag hade satsat på Sleeve =)

[Mia-45]
0

#14 Läste att den kopplas bort helt, på Wikipedia. Men det kanske är fel.

Usch vad svårt detta var. Har iallafall fått en remiss till en kirurg.

Så jag får ta detta med honom. 🤔

Fridaaaa
1

#16 Wikipedia är ingen säker sida ;) Läs #11, är från 1177 🙂

Saffran0Spice
0

#16 Gör så, hoppas att allt går bra vilket det nu än blir! 🌺

[Mia-45]
0

Tack alla för er info. Men jag blev nästan ännu mer förvirrad…hahahaha

❤️

Fridaaaa
0

#19 Blir nog klarade när du pratat med en duktig läkare 🙂

[TanatosNyx]
1

Skillnaden mellan gastric och sleeve är att man behåller nedre magmunnen med sleeve. Så enkelt är det. 👍 Sen tar man inte bort något av tunntarmen. Detta minskar risken för sk "dumpning".

Liz85
0

Detta är kanske ingen komplikation med gastric bypass men min far gjorde en sådan för några år sedan. han tyckte det gick jättebra o gick ner i vikt som han skulle.

Cirka två år efter ingreppet eller så upptäckte de magcancer. Det behöver antagligen inte ha något samband och nu har jag släppt det lite men jag vet att vi då hörde talas om fler fall på olika håll som också fått cancer en tid efter. Detta kanske bara bara råkar vara ren o skär otur för en mindre del av gastric-gruppen som man egentligen inte kan läsa in något i.

mongu
0

Det jag vet många smärtdrabbade får problem med är att effekten av läkemedel blir störd så det är svårare att smärtlindra eftersom effekten försvinner fort. Det krävs högre doser för att nå smärtlindring.

Det borde ju kunna gälla andra läkemedel med.

Sen måste man va beredd på att förändra sitt sätt att leva och ta tag i sin matsituation. 

Det är en förändring som man måste hålla på med hela livet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Intehärutandär
3

Jag känner en hel bunt som gjort denna nu (10+ släktingar, vänner, lärare till barnet m.fl) 

90 % har fått tagit bort galla efter. Fast har plågats enormt innan.

Du kan med stor risk få b-vitaminbrist och järnbrist. Detta för att Du kan inte äta så stora portioner som ett daglig intag av detta kräver. Många opererade glömmer att de ska äta fler mål per dag än innan. 

Halsbränna/Uppstötningar är vanligt då Du har lika mycket magsaft som innan, fast mindre plats för det.

Operationen tar x-antal timmar, beteendet kring ätande tar dock år av nya vanor. Så alla går inte ner per automatik. (En jag känner kom hem från sjukhuset och mixade dammsugare och delicato-bollar m.m. för att fortfarande kunna få i sig flytade godis…extrem fall förvisso, men fortsätter man äta snabbmat, snask, läsk osv och inte rör sig - så händer inte mycket på vägen efter det första 20-30 kilorna de flesta rasar direkt efter operationen)

Terapi och dietist efter brukar sällan finnas erbjudet. 

Stor risk för annat missbruk finns. Allt från ätstörning till alkohol och droger.

Det sociala förändras. Kroppsbilden hinner inte med, samtidigt som man blir socialare. Och vänner och partners kanske flyr. I en perfekt värld är dem med och stöttar hela vägen, men faktum är att många skiljer sig/gör slut under vägen. Och depression är vanligt.

Bukplastik är i många fall nödvändigt, men inte alltid godkänt av landstinget. Allt beroende på ålder (elastisitet) , gener, hur snabbt man rasar i vikt och om man rör på sig under tiden.

Detta är dem nackdelarna jag erfarit från dem jag har nära som opererats. Och fakta jag läst mig till för att förstå mina vänner/släkt bättre under vägen. 

Fördelar finns det förstås också, min önskar vore att det fanns ordentligt hjälp till bakgrunden av viktuppgång istället.

annia1
1

Mia du har sajten viktoperation här på iFokus. Den är inte så där jätteaktiv, men det finns några där som genomgått operation som skriver då och då. Och du kan ju läsa trådar och artiklar där och se om du hittar nåt.

.

[Mia-45]
0

Tack annia för tipset. Ska kolla in där. 👍

tarotlasse
0

Jsg gjorde min gastric by pass operation för 4 år sedan  på Kristanstads Lassarett och visst var det pirrigt även om jag tyckte vi fick bra information på motagningen i Lund före operationen. 

Här var det flera förberedande undersökningar och även det någon kritiserade här inne om det psykiska måendet efter en sådan här operation så kollade de även vårt psykiska mående och om vi var lämpliga för att göra operationen. 

Det var 2 st i gruppen som inte blev godkända för att de ansågs vara i riskzonen för att må dåligt psykiskt av att göra denna operation. 

Det var obligatoriska samtal med läkare om information inför och  om  operationen och efterarbetet  man informerade om de olika medicineringarna som skrevs ut oavsett man behövde de eller inte så skulle vi ha tillgång till dessa när vi kom  hem efter operationen. 

Här blev jag väldigt irriterad eftersom jag informerade läkarna att jag är före detta  heroin missbrukare och inte klarar av att hantera opiater eftersom det skapar ett omedelbart beroende hos mig och att det under inga förutsättningar fick ge mig morfinpreparat för att jag får enorma abstinens besvär även av små mängder en tablett räcker för att jag ska hamna på gatan igen eftersom jag inte kan hantera sådana preparat.  

Döm om min förvåning när jag hämtade ut kassen med alla mediciner från apoteket så  vad ligger det där i påsen ett syntetiskt morfinpreparat som jag  tidigare missbrukat och de som är mest likt heroin i sin sammansättning och som jag dessutom är svartlistad för på apoteket. Så även apoteket har restriktioner på just det preparatet för att det inte får skriva ut det till mig. 

Ja det var det enda som jag reagerade negativt  på när det gällde min Gastric by pass operation  

Sedan var  det intervjuer om allergier och om olika sjukdomnar och framför alt om olika mag och tarmsjukdommar.   

För då  för fyra år sedan hade man  vad har för mig  var 5 st olika gastric by pass operationer de kunde välja på.

I dag vet jag att det lär finns flera olika varianter som de kan välja på beroende på förutsättningarna del hur vi ser ut i magsäcken tarmar osv för ingen är exakt lika varandra inte ens det inre organen utrymme i buken mm 

Läkarna sa att de  avgjorde vilken metod som var lämpligast först efter de varit inne och kollat inne i buken,magsäck och tarmar och även beroende om man hade någon mag eller tarmsjukdom så avgjorde de då efter hand  från person till person vilken metod som  skulle var den bästa att använda så ingen visste innan exakt vilken metod som skulle användas.    

Sedan besök hos narkos läkaren o vilken narkos som skulle användas och om de var någon narkos man inte tålde. 

Hela eftermiddagen ja då var det information från dietisterna först om olika förslag om hur vi skulle gå ner till den vikt som bestämdes av läkarna som vi var tvungna att gå ner till för att bli godkända att göra operationen för att de ska underlätta själva operationen och läkarna ska få ett större utrymme att arbeta med i buken.   

Sedan så fick vi kostråd och tips på vilka flytande produkter som var lämpliga att inta direkt efter operationen för  underlätta läkning o.sv

Vilka tider vi skulle inta måltiderna  för var viktigt med de  olika tiderna och hur lång tid en måltid skulle ta tror att 1dl buljong skulle intas under minst 20 minuter.

Man informerade sedan om perioden med puré mat och även olika rcept man kunde tillverka själva det omreklamerad inte  barnmatspure´n som oftast inehöll på tok för mycket socker. 

Sedan när det gällde riktig mat vad som var lämpligt att börja med vilka mängder det skulle röra sig även lite varningar på vad för mat man skulle undvika i början så man inte fick livslånga besvär av vissa saker som kan vara extremt svåra i början som sparris svamp mm.

Det var en tjock bok vi fick hem och studera dels om de olika operations metoderna och hur medicinerna skulle användas mm 

Här fanns även alla  kost schema  recept med mera  så  det var ett omfattande material  vi fick med oss hem som vi skulle läsa innnan operationen.  

De som önskade mer information och  få extra samtal en det som ingick i detta förbesök kunde  boka in tider för detta både för hjälp av dietist eller av  läkare  och sjuksköterska om man önskade detta. 

Men en alldeles utmärkt information även om det var lte jobbigt att proppas in av alla information på en dag så hade föredragit att informationen varit utspridd på fler dagar. 

Men det är väl också svårt eftersom  när jag opererades  var  det patienter från Örebro i norr till Ystad i söder. 

Själva operationen gick bra för alla den dagen förutom  för en person som fick en blödning i buken och fick opereras om dagen därpå. 

Orsaken var mänskliga faktorn och att läkaren råkat med titthålsinstrumentet skada en tarm och  blödningen upptäcktes inte fören senare. Hon hade ju ont och mådde ju inte så bra men vi andra som opererats under dagen var alla uppe i dagrummet på kvällen blev inte mycket tv tittande men en jäkla massa pladder och en massa skratt  under kvällen tänkt på det när jag gick och la mig allt detta skratt och alla hade gjort denna omfattande magoperation men ingen reagerade på att det gjorde ont över att de skrattade. 

Jag hade fått tag i  både läkaren och narkosläkaren när jag kom till sjukhuset för jag ville ha klarhet i detta med morfinhanteringen och att jag var ordentligt irriterade över att jag överhuvudtaget fått detta utskrivet och även fått det utlämnat. De bad så mycket om ursäkt och förklarade att de hade ju redan en färdig bankett på datorn så de behövde bara fylla i namn o person nummer sedan skickades allt med automatik till  apoteket oavsett om man behövde, ville ha det, eller inte tålde det tyvärr. 

Men det lovade att de inte  under några omständigheter skulle ge mig ngt morfinpreparat under mitt besök där utan jag skulle få annan smärtlindring som jag skulle kunna hantera. 

Jag får säga att personalen där var helt fantastiska  det var dels en fantasisk service, det var väldigt lättsamma, hade humor och även gav sig tid att sätta sig ner i väntrummet  och prata  ge råd om både det ena och andra om efterarbetet när vi kom hem. 

Samma på vår torftiga välling frukost så  samlades vi  matrummet  och då satt personalen med och pratade med oss gav oss råd mm. 

Vid lunchen ja då kom operationsläkarna upp till oss och satt o pratade och informerade om de olika medicinerna och vad vi skulle tänka på och lägga märke till om vi inte tyckte något stämde och vad vi då skulle göra och hantera det och då vilka läkmedel som skulle hjälpa och när det kom till  informationen till det morfinpreparat vi fått utskrivet så sa de att de skulle vara absolut sista hands valet vid extrema smärtor och var mycket sällsynt ngn fick dessa svåra smärtor att de flesta brukade klara sig med de recetfria smärtstillande  som  vi också i en lite påse  för hemfärden o sedan fick vi åka hem en del åkte bussen hem  andra  tog tåget hem  o andra blev hämtade med bil. 

Så mycket värre var det faktiskt inte med denna omfattande  operation som jag oroat mig rätt så rejält för innan. 

Lasse

tarotlasse
1

ja jag vet inte vad jag ska säga om kritiken här inne. 

Detta om  biverkningarna med tarmarna som flyttar på sig när det blir större utrymme och om tarmvred  mm 

Ja det var en vanlig biverkning vid tidigare operations metoder. 

för 4a år sedan när jag gjorde min operation och som jag sa fanns det redan då flera olika alternativ av operationer beroende på hur du är skapt i magen eller man hade ngn tarmsjudom mm 

Så gjorde man olika typera av gastric by pass så det är inte en  enda metod utan ett flera metoder. 

Men vid samtliga operationer för 4 år sedan så har man med häftklammrar fäst hela buken så att tarmarna inte ska kunna flytta sig och att man då ska slippa dessa problem med tarmvred och problem med tarmarna så det var ett gammalt problem för en tidigare operations metod och som sagt vad så har man löst detta problem med dessa häftklammarar. 

Så en mycket sällsynt biverkning i dag men ändå den vanligaste biverkningen.  

När det gäller smärtlindring så smälter tabletten ja och går sedan ut i blodomloppet som vanligt så nej inga problem med det.

Skulle kunna tänka mig att det skulle kunna ha en viss verkan när det gäller depåtabletter som har en långsamverkande effekt och som sakta ska utsöndras under en längre tid. 

Men jag har 2 olika sorters depåtabletter och  jag har inte  heller här märkt ngn skillnad i effekten  av dessa mediciner efter jag gjorde min operation,  

Halsbränna har jag varken haft besvär med varken före eller efter operationen. 

ja helt klart tar det tid att ändra sina matvanor och sina matrutiner och har ju inte alls med operationen att göra utan är det samma oavsett vilken metod du väljer för att gå ner i vikt. 

Detta med  dietist och terapi ja det fick vi dels en hel dag innan operationen med information och utbildning. 

Även på sjukhuset fick vi tala med dessa dietister och även vid första återbesöket var det enskilda samtal med dietister och terapuefter. 

Samma sak vid tredje återbesöket plus att ville man ha extra stöd och hälp om man ville ha det så erbjöd man även detta och kunde då boka personliga rådgivnings besök. 

När det gäller bukplast operationer så är det något alla i vårt landsting erbjudes om det önskas och behövs  varken jag  eller 6 av mina bekanta som gjort operationerna har valt att göra dessa bukplast operationer. ingen av oss har varken ansett att vi behövt att göra det eller att det varit ngt problem. 1 av det 8a jag känner har valt att göra en bukplast operation.

[Mia-45]
0

Tack så jättemycket Lasse för det du skriver. 👍
Mycket intressant.

Jag kommer göra denna operation oavsett. Är trött på att vara överviktig och ses ned på. Men först och främst för min egna hälsa.

tarotlasse
2

Jag han inte skriva färdigt och bemöta all kritik när jag var inne sist så jag fortsätter nu. 

att man kan få brister på vitaminer och mineraler vid operationen är ju välkänt. Men det gör många andra också vid andra viktnedgångsmetoder och helt naturligt vill man gå ner i vikt så måste man minska på intaget av föda eller öka förbränningen.

Vilket som så påverkar det ju även vitamin och mineral balansen i kroppen är oundvikligt att komma i från. 

Men vid en Gastric Pass operation  så är det inte bara det minskade intaget av näring som påverkar vitamin och mineral balansen. 

Utan magen och tarmarna får även svårare att ta upp vitaminerna och mineralerna. 

En tråd här brist på B-vitamin och järn men det kan lika gärna  bli ngn helt annan vitamin och mineral brist.

Hur vet du vilken när du på egen hand påbörjar en viktminskning?

För helt oundvikligt att ngn av dem påverkas under viktminskning men vilken av dom har du kontroll på det?

Eller du gör som de flesta andra går till hälokost affären och köper en multivitamin tablett där de många i dag ligger på doser 

Mellan 6000 -12 000 gånger dagsbehovet och som är rent hälsofarliga. 

Flera vetenskapliga undersökningar har visat att dödligheten bland de som tar dessa  extrema kosttillskott ökar med 30%.

Så  det är en större risk att dö av överdosering av vitaminer en av övervikt. 

Ett flertal länder har i dag ändrat reglerna för gränsvärdena på just dessa vitamintillskott eftersom det visat sig så farligt att överdosera vitaminer.

Ett flertal länder inom EU föreslår nu att man receptbelägger vitamintillskotten för att hindra en Hälsokatastrof i framtiden. 

Det är ytterst få av kosttillskotten som säljs i Svergie som skulle klara dessa gräns värderna  ett av dem i Svenska hälsokostbutiker översteg detta gränsvärde med över 20 000 gånger. 

Ett annat av dessa vitamintillskotten innehöll utöver vitaminerna 5 st olika amfetamin preparat tro fan att man blev pigg av dem. 

Det är helt lagligt i Sverige med narkotiska tillsatser om det är ett registrerat kosttillskott ngn annanstans i övriga världen. 

Köper du amfetaminet på plattan  så riskerar du ett fängelse straff men köper du exakt samma preparat i en blandning  med vitaminer i  hälskost affären är det fullt lagligt. 

Så fungerar tyvärr vår Svenska lagstiftning i ett nötskal och är det enda landet i världen som har en så generös lagstiftning när det gäller kosttillskott.

Så du har inte den blekaste aning om vad för brister eller vad du stoppar i dig om du sköter din viktminskning på egen hand vilket tyvärr är ett faktum. 

Jag var tidigare grossist för kosttillskott och sålde kosttillksott till olika hälsokost butiker ett flertal av de kosttillskotten fick jag överhuvudtaget inte sälja vidare till några andra länder i världen eftersom de var narkotika klassade. Utan det var enbart tillåtna att sälja i Sverige.

Efter du gjort en Gastric By Pass operation så går du på regelbundna kontroller för att kontrollera ditt närings intag. 

Första året gick jag på kontroll  och lämnade blodprov en gång i kvartalet.

Andra året lämnade jag dessa blodprov 2 gånger om året och nu mer så lämnar jag blodprov en gång om året vilket jag får göra livet ut .

Jag får gå till sjukhuslabbet för dessa prover för distriktsläkare mottagningarna har inte  den utrustningen  för att kunna mäta upp alla näringsämnena.

Dessutom har man numer infört alkoholkontroll vid dessa prover där man får lämna ett blodprov där man kan se exakt hur många centilter alkohol du druckit sex veckor tillbaka.

Jag läste någonstans att man kunnat se när man införde dessa alkoholprov att alkoholintaget inte ökat mer för GP opererade en hos andra grupper i samhället

Efter min Gastric by pass operation så har det visat sig att jag har fått en brist på B-12 vitamin, D vitamin som de flesta i de Nordiska länderna har brist på så i absolut inte bara vi GP opererade som har brist på D- viteamin plus att jag hade brist på kalcium. I övriga näringsämnen hade jag inga brister alls och fick det i mig genom den vanliga kosten.

Så nu efter operationen har jag full koll på mitt näringstillskott vilket jag aldrig tidigare haft genom åren. 

Vilken annan viktminsknings metod kan erbjuda detta ? 

Jag får dessutom av läkare utskrivet rätt dosering av dessa vitaminer på recept från sjukvården och det går inom högkostnads skyddet. 

Så denna Service jag får efter en GP operation kan jag absolut inte se som en nackdel  för som sagt vad näringsbrister kan man få oavsett på vilket sätt man väljer att gå ner i vikt av och då har  du fullfomligt 0 kontroll  över det.   

Lasse

tarotlasse
1

På kritiken om att de GP opererade har fått  stora förändringar i sitt sociala liv efter operationen. 

Ja det kan jag verkligen hålla med om mitt sociala umgänge har påverkats enormt mycket efter min GP operation. 

Idag orkar jag på ett helt annat sätt umgås med  mina vänner och det känns mycket mer bekvämt att även besöka vänner som ibland bjudit in andra personer till denna träff.  

Idag tänker jag inte på samma sätt  innan jag tackar ja till en inbjudan på en fest, middag, föreläsning mm

Innan kunde det ofta ske att när jag visste att de skulle komma personer jag inte träffat innan att jag tackade nej till en inbjudan. 

För tyvärr finns det många förutfattade meningar och fördomar mot överviktiga personer. 

Något år innan jag gjorde min GP operation gjorde jag ett scenframträdande. Jag kommer inte i håg om det var i Västerås eller i Eskilstuna.  Efter detta kunde jag läsa i ett annat forum här på Ifocus 

Hur kan man släppa upp ett sådant svin och äckligt fetto på en scen. 

Fanns inte ett ord om vad jag gjorde på scenen eller om mitt arbete på scenen eller om det varit bra eller om det varit dåligt utan man skrev bara om mitt utseende och om min övervikt.  

Att följa med familj och bekanta på resor o aktiviteter med  trånga busssäten. flygsäten mm har ju gjort att man sagt nej att följa med på någon trevlig resa och aktivitet i bland. 

Bara detta med att följa med vänner och familj på en promenad har inte alltid varit en självklar aktivitet 

Så jo visst så denna GP operation har påverkat mitt sociala liv enormt mycket efter operationen. 

Jag har hört liknande upplevelser och erfarenheter av de andra 8 jag känner som gjort denna GP operation. 

Men det beskrivningar om förändringar i det sociala livet  som jag kunde läsa  i en annan tråd är inget jag personligen  kan känna igen. 

Det var även varningar om katastrofer i relationer och partnerskap om skilsmässor mm efter dessa GP operationer. 

Av de 8a jag pratat om innan så ja där har en av dem skilt sig efter operationen och jag tror faktiskt GP operationen påverkade detta och hade hon inte gjort operationen hade hon troligtvis fortfarande varit gift med samma man.

i och med att hon gick ner i vikt så växte även hennes självförtroende och en dag så slog hon näven i bordet och sa ifrån att hon fått nog av att få stryk och bli hånad i förhållandet och nu ville skiljas.

Så visst jag är helt övertygad att denna GP operationen påverkade henne så pass mycket att hon lämnade detta  destruktiva förhållande.

Så jag tvivlar inte alls på att en GP operation kan leda till en skilsmässa.

Jag själv var ju redan frånskild när jag gjorde min GP operation så kan inte uttala mig om äktenskaps problemen. 

Men relationer kan jag ju ha erfarenhet av före och efter operationen. 

Det är betydligt lättare i dag att få ett ligg igen och det har jag inte alls upplevt som deprimerande snarare har det blivit många skratt och ökat min livsglädje.  

Sex har dessutom blivit mycket roligare och gett helt andra höjder när rörligheten blivit så mycket bättre när  man inte är lika otymplig och känner sig lika klumpig. 

Lasse

tarotlasse
1

Jag blir nästan heligt förbannad över okunskapen om övervikt och säger att man inte ska göra dessa operationer utan gå ner i vikt på annat sätt.

Att gå ner i vikt på ett annat sätt är tyvärr inte alla förunnat även om många säkerligen hellre valt det alternativet en att välja riskerna av en narkos som ökar av en övervikt och  då den oro det skapar. 

En operation är aldrig riskfri både att operera bort en vårta eller att göra en Gastric by Pass operation innebär medicinska risker.  

Men många överviktiga har kämpat i åratal utan att lyckas att gå ner i vikt.  Många  har då tyvärr efter lång och hård kamp och efter många misslyckande tappat självförtroendet livsglädjen och till slut avslutat sitt liv på egen hand. 

Vissa kan av medicinska skäl  också ha enorma problem att gå ner i vikt. Lika gärna kan medicinska orsaker ge enorma viktökningar utan man kan göra så mycket åt detta på egen hand. 

Det är inte alltid så lätt att välja mellan pest eller kolera. 

Så det finns många skäl till att man väljer att göra en gastric by pass operation och det är aldrig ett förstahandsval varken av patienten eller av vården. 

Jag själv fick för några år sedan ålders diabetes som jag fick medicinera mot. Jag fick en biverkning av insulin sprutorna viktuppgång när jag gick upp i vikt fick jag öka mitt insulin intag  och gick då upp ytterligare i vikt så jag hamnade í en ond cirkel som jag inte kom ur. 

När jag gått upp nästan 40 kg efter 3 år med insulinsprutor  och även efter råd av både dietist och diabetes sköterska och vikten fortsatte att öka. 

Så sa min läkare en dag till mig  gör en Gastric by Pass Operation nu 

eller så går du en alldeles för tidig död till mötes valet ligger hos dig. 

Så jag hade  själv inte mycket att välja på  och  för mig var valet självklart. 

Redan samma dag som operationen gjordes så kunde jag sluta med mina insulin sprutor  jag och har inte behövt att ta en enda insulinspruta igen.

Men 2 år efter operationen så har jag fått börja med den svagaste dosen av tabletter så helt fri av insulin blir jag nog aldrig . 

Men det är ju en enorm skillnad mot alla insulinsprutor jag fick ta innan operationen. 

Så jag tycker det är en enorm okunskap om detta med övervikt och dessa trådar med kritik av  Gastric By Pass operationer.  

När man då även kommer med skrämsel propaganda om biverkningar som låg 10 år tillbaka i tiden då en helt annan operations teknik användes en den som använder sig av i dag. 

Jag lovar det finns ingen av oss som gjort denna operation valt denna typ av viktminskning för att vi tyckte det var bekvämt och så mycket lättare att gå ner i vikt på detta vis. 

Vi har kämpat i många år med andra alternativ innan vi har tagit steget att göra denna operation. 

Så det är både skrämmande och ledsamt att se att  kunskapen är så dålig i ämnet. 

Jag hoppas att någon orkar att läsa igenom mina långa trådar och på det viset får lära sig något nytt och se detta med operationen med nya och olika perspektiv. 

Lasse

[Mia-45]
0

Tack Lasse för att du orkar skriva allt. 👍
Det som du skriver har gjort mej säker på att jag vill genomgå operationen. Du skriver så ingående och bra om de olika delarna man måste tänka på.

Ha en bra kväll.
🌺

tarotlasse
3

Jag kan ju berätta att jag föddes över en månad för tidigt och vägde bara omkring 2 kg när jag föddes. 

Jag har alltid varit lite rastlös och stressat och ska ha klart saker  långt innan det behövs. Så det var väl det samma  med födseln att jag absolut måste födas innan jul. Så alla släktingar fick rusa ut o jaga julklappar för jag envisas att komma innan jul. 

Jag var den minsta bebisen på BB och läkaren höll mig i en näve och sa det ska nog bli en stor o rejäl grabb av honom också. 

Han fick rätt ja stor blev jag verkligen på den tiden så skulle ju alla förtidigt födda barn modersmjölksersättning och näringstillskott så vi skulle växa i kapp de andra bebisarna jag slutade nog aldrig att växa i kapp. 

Så förutom vid födseln så har jag alltid legat på plus på  dessa viktkontroller och listor. 

Det har genom åren varit åtskilliga besök hos dietister mm om kost rådgivning mm. 

Vid ett tillfälle fick jag ett kostschema av dietisten och jag följde den till punkt och pricka och jag fick en sådan jäkla utskällning eftersom jag gick upp 7 kg av hennes kostschema. Enligt henne hade jag i stället för hennes jäkla schema smällt i mig choklad kakor och bakelser mm, i stället. 

Jag var så förbannad på henne eftersom jag följt schemat till punkt o pricka så jag skällde ut henne och satte aldrig min fot hos den dietisten i gen. 

Jag har nog testat de flesta bantnings kurerna o tabletterna på marknaden. Samma här  så var det ett flertal jag faktiskt gick upp i vikt av i stället för att gå ner. 

Jag gick på gym o tränade under flera år och jag joggade regelbundet och sprang halvmaror men min övervikt blev inte mindre. 

Har bara varit två bantnings kurer genom åren som faktiskt fungerat genom åren. Det var dels Helsingörspillren de rasade jag i vikt av men de kunde inte vara nyttigt jag var aldrig hungrig och man fick tvinga sig ner de här två Knäckebröds mackorna med skivad gurka som var ett dygns måltid. Ändå var man hur pigg som helst och var aldrig hungrig så man rasade ju i vikt väldigt snabbt. 

Var även ett jäkla liv på Svenska myndigheter som sa att dessa tabletter innehöll amfetamin och skulle stoppa införseln av dem i Sverige. 

Men det visade sig när de kollade upp pillren att de innehöll ju inga narkotiska preparat överhuvud taget utan helt lagliga preparat så de kunde ju inte stoppa dem. 

Men när man slutade med dessa tabletterna så gick man upp allt lika snabbt man gick ner det så visst gick jag ner men lika snabbt gick jag upp det. 

Sedan så fick jag under en period läkemedelet  xenial utskrivet av läkare och det funkade också och hjälpte mig att gå ner. 

Sedan fick jag min diabetes och insulinsprutor och gick upp nästan 40 kg vägde som mest 137 kg.

jag provade allt men bara ökade i vikt dietistens diet funkade inte heller. Jag provade återigen en massa olika bantningspreparat de flesta utan resultat. Sedan hörde jag talas om en brustablett som ska vara väldigt effektiv. När jag frågade i Hälsokost affären om det var så lämpligt att jag tog dessa brustabletter eftersom de innehöll vldigt höga halter Guerana  visserligen helt laglig i Sverige men extremt centralstimulerande och är i väldigt många övriga länder narkotika klassat och det brukar höja blodtrycket rejält. 

Så jag frågade i hälsokostaffären  om detta verkligen var lämpligt för mig att ta detta eftersom jag har högt blodtryck. 

Jag har ju en hel del kunskap om dessa preparat eftersom jag själv sålt naturläkemedel tidigare. Men hälsokost affären sa att det var helt ofarligt och var inga problem för mitt blodtryck o detta var ju bara ett naturläkemedel.  Jag borde gått på mina egna kunskaper och inte på en försäljare även om de säljer dessa produkter har det oftaqst inte ngn kunskap alls om dessa och om biverkningar. 

De är en skrämmande dålig kunskap i hälskostbranchen. I detta fall höll det på att kosta mig livet efter ett par veckor med denna effektiva brustablett för visst jag gick ner i vikt av den. 

Men jag tuppade av och blev ambulansen till akuten visade att mitt blodtryck var så högt och att det bedömdes som livshotande.

Så bra är hälsokost affärernas personal på  kunskapen om bantnings preparaten som de säljer. 

Läkarna sa när han såg vad det innehöll att det var ett rent mordförsök att ge ngn med blodtryck detta. 

i Höstas  så kollade man 52 olika bantnings preparat som såldes här i Sverige 48 av dem innehöll preparat som inte redovisades på förpackningarna. Det var allt från amfetamin,, Viagra  antidepressiva läkemedel.

Det värsta var att alla dessa innehöll ett bantnings läkemedel som total förbjöds över hela välden och även i Sverige 2006 eftersom så många avlidit av biverkningarna av detta läkemedel. 

Men Sveriges lagstiftning  som enda land i världen tillåter att stoppa i vad fan som helst i kosttillskott och naturläkemedel kunde det stoppa i detta totalförbjudna bantningsmedel och dessutom i dubbla koncentrationen som de receptbelagda medicinerna innehöll och förbjöds på grund av alla döds fall. 

Så Sverige är enda landet i världen detta totalförbjudna läkemedel nu mer kan säljas men då som bantnings medel inom naturläkemedels branschen.  kg 

Så det finns så extremt mycket farligare sätt och med betydligt högre risker att gå ner i vikt på en dessa Gastric by pass operationer. 

Som sagt vad jag vägde 137 kg när jag gjorde min operation målet var att gå ner till 78 kg. Men kom inte hela vägen dit utan slutade på 82 kg innan jag upp 5kg.  

Vilket är helt normalt att man går upp några kg när man gått ner till det kroppen tydligen sätter gränsen. 

Men  jag har hållt dessa 87 kg +-2kg i över ett år nu. 

Dessutom att jag helt och hållet kunnat sluta med insulinsprutorna och kunnat minska min blodtrycks medicin. Jag har inte haft några problem alls varken under eller efter denna operationen och är hel nöjd av resultatet 

Så jag rekommenderar ju verkligen denna gastric by pass operation där man har full kontroll från sjukvården med regelbundna efterbesök blodprover av närings intaget, recept utskrivning av rätt doser av rätt vitaminer och mineraler och inom högkostnads skyddet. 

En att prova vissa av dessa bantningsmedel och kosttillskott som i vissa fall kan ge livshotande biverkningar och där man inte har den minsta kontroll över sitt näringsintag elelr om man får för lite eller för mycket vitaminer och mineraler för faktum så är det betydligt farligare att överdosera vitaminer och mineraler en att ha ett underskott av dem enligt den nya vetenskapliga forskningen. 

Så behöver du gå ner i vikt sök alltid hjälp hos vårdcentralen och dietisten och få professionell hjälp i stället för att experimentera med en massa  bantnings preparat som  i vissa  fall kan ge livshotande skador. 

Lasse