Hormonspiral, erfarenheter och perforering?
Jag satte idag in en hormonspiral, Mirena, otroligt smärtsamt nu eftersåt. Hade så ont så jag nästan kräktes och har haft liksom hugg ut mot sidorna, förmodligen äggledare. Jag bytte till hormonspiral pga risken för proppar med p-piller, barnmorskan hade sagt till mig att den risken inte fanns med det hormon som finns i hormonspiralen men en av biverkningarna kan visst vara propp, blev skiträdd eftersom jag under dagen även haft ont i bröstet och lite svårt att andas (men lider också av ångest och har lite svårt att avgöra vad som är "riktigt" och vad som är ångest).
Läste nu efteråt att hormonspiralen inte helt sällan perforerar in i livmodern, ofta i samband med insättning, och att den kan vandra vidare till andra organ och vara direkt livhotande, hade tyckt att de kunde informerat om det när jag var på rådgivning.
Undrar vad ni har för erfarenhet av hormonspiral, gärna Mirena? Hur farligt är det om den perforerar och märker man det genom att det gör ont eller bara genom att känna efter om trådarna är kvar?
Har mått så dåligt idag och blev lite nervös över det här med perforering…
Jag har försökt att sätta in en sån, men det var helt omöjligt. Jag försökte verkligen stå ut men jag klarade det inte. Synd, för det hade ju varit perfekt med en sån. Det är ju mycket lägre hormonmängder som cirkulerar i blodet och de mesta hormonerna verkar ju lokalt i livmodern. Grattis till dig som lyckades, säger jag 🙂
För det första, ta ett djupt andetag!
Jag satte in min spiral för snart 2 år sedan, det var bland det värsta och bland det bästa jag gjort. Jag hade väldigt, väldigt ont under de första 6 månaderna och hade smärtsamma menskramper de nästkommande 6 månaderna. Först efter ett år är det tillbaka på mer normala nivåer. Jag hade sedan tidigare problem med detta och det är inget du ska räkna med händer, bara skriver det för att förvarna dig om att de flesta får ökad mensvärk det första året. Så blanda inte ihop det med att du har blivit perforerad.
Om du råkar ut för att den perforerat din livmoder så kommer du att känna det. Det är otroligt smärtsamt och inget du kan råka missa. Så försök att ta det lugnt. Jag har inte alls hört att detta skulle vara något vanligt, då är det vanligare att den glider ut och det i sig är inte särskilt vanligt.
Risken för propp finns alltid när det kommer till hormonprepparat men den är betydligt lägre när det kommer till spiral då den tillför betydligt mindre hormoner än ex p-piller. Därför är det med största sannolikhet inget du har drabbats av nu utan ångesten som lurar dig.
Har du haft proppar eller har någon i din familj haft det?
Tack för era svar!
#1 Ja, om det var så smärtsamt att sätta in en spiral så vill jag inte veta hur det är med barnafödande! Men jag fick testa två gånger och till sist fick de använda en tång, fy tusan alltså. Längtar mest till att killar kan ta p-piller istället ;)
#2 Tack, haha, ska försöka andas och vara logisk :) Kom in på en tråd på typ Bröllopstorget där det var en massa som skrivit om hur den perforerat in i urinblåsor och tarmar och ut i buken utan att de märkt det, och att det var vanligast vid insättning, så blev alldeles nojjig. Men tänker också att det borde kännas om den börjar vandra in i kroppen?
Inga proppar i familjen. Hade problem med mina senaste p-piller och fick typ propp-liknande symtom (det var dock ingen propp) men bestämde mig för att sluta med det. Har dessutom lågt blodtryck och enligt läkaren innebär det minskad risk för proppar om jag fattar det rätt?
Jag är rätt nojjig av naturen ja… och ganska feg :) Men försöker chilla och tänka att då får man väl kontrollera trådarna med jämna mellanrum typ
#3 Tänk på hur ont det gjorde att sätta in den, och då gick de genom en naturlig öppning, så tänker du på hur ont det skulle göra om den istället grävde sig genom köttet ;) Det GÖR ont. Har man inte upptäckt det så har man förmodligen fel på smärtreceptorerna eller inte åkt in eller överdriver. En liten förvarning till. Jag har bara känt mina trådar 2 gånger, oftast så kommer jag inte åt så jag känner dem. Satte också in spiralen utan att ha fött barn, det gör också att det gör mer ont eftersom livmodern är trängre, den blir lite lättare att ta sig in i säger de när man fött barn och det är inte alls lika smärtsamt att sätta in en ny spiral. Men att föda barn är kroppen med på så den förbereder sig, dvs inte samma smärta säger de och en fin bonus slutet ;) Som #1 skrev så kommer hormonerna dit de ska med en gång vilket minskar risken för propp betydligt. Min barnmorska jämförde mängdn hormoner som spiralen utsöndrar med 4:a minipiller, så det är en drastisk minskning :)
Jag har haft min i snart 5 år utan några problem alls. Första mensen jag hade kom mensvärken dock i vågor istället för att vara konstant och då jag har ganska rejäl värk blev jag nästan golvad av varje smärtvåg. Men det var bara en gång, efter det har jag inte haft någon värk alls och blödningen minskade eftersom, för att sluta helt efter ett halvår.
För mig är det självklart att sätta i en ny spiral till våren, trots att jag inte behöver preventivmedel längre, det är bara så skönt att slippa mens, mensvärk och PMS.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#4 Tack! Ja, jo, det är sant :) Har haft ganska mycket huggande smärtor i magen och ryggen nu sedan jag satte in den, är det normalt? Hoppas det går över snart, för jag börjar ångra det hela haha :p Tack för lugnande svar, blev lite nervös när jag läste att folk haft spiraler som perforerat utan att märka det och kände att shit vad läskigt, då har man ju ingen aning! Men jo, logiskt bör det ju kännas en del.
#5 hoppas också på att slippa mensen lite! Är rädd för nu i början bara, barnmorskan sa att det var typ som minipiller och när jag hade det blödde jag varje dag i de tre månader jag orkade ha dem, hoppas att så inte är fallet här :)
#6 Jag hade fruktansvärt ont i 1-2 veckor. Sen hade jag bara ont runt mensvärk och mens. Första tiden fick jag också ont vid orgasm (dock intr dödsont, men som dov mensvärk). Detta höll i sig ca 3 månader. Pratade med barnmorska och de tyckte det var onormalt men efter lite googling framkom det att många hade liknande besvär. Så jag höll ut ochsen gav det med sig. Nu är det bara mensvärk och ägglossningvärkmen det har jag alltid haft och det är inte värre än innan jag började med hormoner. Det är drygt i början men så värt det! Håll ut och ät ipren + alvedon. Smärtan ger dig och sen är det så skönt. Jag har inte sluppit mensen men blöder mindre, behöver bara bära skydd 1 dag av mensen, räcker med mer regelbundna toabesök i övrigt. För en hel del är mensen kvar undef första spiralen men i land försvinner den efter 1-2 år eller vid nästa spiral. De flesta tycker inte heller det gör lika ont att sätta in nästa spiral. Dettahar jag kommit fram till efter intensivt forumläsande :P
Hur har det gått för dig ?
Jag fick kopparspiral insatt efter blodproppar i ben/lungor pga Desolett (p-piller). Då jag inte fött barn så var det en smärta utan dess like att sätta in den.. Svetten sprutade, kräket satt i halsgropen och höll på att svimma när jag skulle resa mig upp.
Efter 3 år gav jag upp.. Att ha kopparspiral och äta Waran (blodförtunnande) var ingen större höjdare; Stockholms blodbad var en musfjärt i världsalltet !
Fick grönt ljus att ta p-spruta (Depo-provera), innehåller inget östrogen. Har Apc-resistans i släkten, men det var inget hinder för att få sprutan. Pratat med ett x antal olika läkare och ingen hade någon invändning. Har den fortfarande och är supernöjd ! Inga biverkningar, och mensen håller sig borta..vilket är enormt skönt eftersom jag fortfarande äter Waran, och kommer få göra det livet ut.
Hoppas värken ger med sig för dig !
Värken har blivit lite bättre, men jag har haft mycket hjärtklappning och får fortfarande rätt så ont men nu kan jag i alla fall röra mig utan att det hugger till i magen eller ryggen ;) Det är fortfarande läskigt och jag har känt mig nedstämd och har haft lite tungt med andningen :(
Vet egentligen inte varför det blivit p-spruta eller liknande för mig, pratade om det för ngra år sedan men den barnmorskan trodde inte det skulle passa mig så jag har typ förträngt att dt fanns :)
#7 Forumläsande is the thing ;) Jag ska försöka hålla ut, som jag skrev ovan så har det blivit lite bättre även om jg fortfarande har lite ont och lite andra besvär. Vaknar med hjärtklappning vilket är riktigt jobbigt men jag ska försöka testa typ tre månader så får vi väl se :) Skönt att höra om andras erfarenheter så att man kan jämföra och få veta ungefär vad som är normalt.
Hejsan, Satte in samma spiral för dig för ca 3 månader sedan. hade otroligt ont av sammandragningar & ville ta ut den efter bara några timmar, men efter 1 vecka hade jag knappt ont & känner fortfarande inget… Trådarna kändes första dagen, men känner jag de inget alls :D
När jag hade som ondast hjälpte inte värktabletter så min sambo fixade en veteudde åt mig som jag fick värme & ha över mage & rygg, stod även otroligt länge i en varmdusch & fick massage av sambon :)
Tråden kan du känna om du sticker in fingrarna, men för mig la sig de rätt otroligt snabbt & de känns knappt längre.
Jag googlade mycket i början, det absolut sämsta man kan göra. Fick bara upp massa dåliga artiklar om vad sjuk man kunde bli, vad ont du fick när du hade mens, såna som blev gravida endå mm, du vet säkert hur det är :D
Släpper inte smärtan något skulle jag ringa till gynekologen & ta ett snack med den, inte meningen att du skall ha ont. Sedan skall du väl på en 3 månaders kontroll? Då lär de se då om den har växt fel eller inte. är du orolig ang det med så ring & prata med dem, du skall ju känna dig säker!
För när smärtan släpper lovar jag dig, det var så jävla värt det :D
jag älskar in spiral :)
#10 så kul att höra att det blev så bra för dig! :) ska avvKta, pratade med gyn igår och fick samma svar som ni sagt, avvakta osv. Har märkt att när jag rör mig runt i hemmet så kan det vara lugnt men om jag flänger iväg kommer den där mensliknande värken. Är lite lugnare nu och ska test sex med min sambo idag, lite nervös för om och hur det ska kännas :p
Jag säger som #5: det är bara så skönt att slippa mens, mensvärk och PMS!
Min hormonspiral (vet ej märke) sattes in för ca 5 år sedan. Den första veckan gjorde ont, de två första dagarna kunde jag knappt sitta men jag tog värktabletter för att stå ut. Jag hade två små blödningar (som menstruation) någon dag de två första månaderna. Sen har jag sluppit både mens och PMS!
Innan har jag haft kopparspiral och det varit syndaflod med riktigt rikliga menstruationer som pågått 7-9 dagar!!! Jag hade då KRAFTIG PMS! Det slog aldrig fel.
Jag ångrar verkligen inte att jag gått över till hormonspiral men jag undrar om någon sakta gått upp i vikt.
Alltså, jag har fått så jäkla ont av min spiral nu! Är över 2 veckor sedan jag satte in den, och i helgen var vi i Madrid. Stod på ett varuhus när det högg till som tusan liksom i livmodershalsen, kunde knappt stå upp. Huggen kom tillbaka med jämna mellanrum och det hela slutade på sjukhuset, där inget verkade vara fel. Dagen efter fick jag samma huggkänsla i vänstra äggledaren, och nu har det gått över men har sån satans mensliknande värk. Det gör så ont!
#13 Vissa kan inte ha spiral för att den inte passar in i ens livmoder.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nu jar huggen försvunnit men har menliknande starka krämpor var och varannan dag. Pratade med en barnmorska och förklarade även att jag bara blöder när jag är på toa och hon trodde att det var tarmbesvär och inte spiralen, att man kan få mensliknande smärta i tarmen,.. Men jag vet inte. Ni som hade ont av spiralen, hur länge varade det? Blödde ni lilsom jag bara vid toabesök? Blodet ser liksom ut att vara blandat med flytningar…
Ja, och ja, känner igen mig i det du säger. Hade ont till och från i 6 månader typ… Har fortfarande mensvärk och så, men den här spontana lite när som. På slutet där så hade jag nästan bara ont vid orgasm. Nu besvärar den mig inte alls förutom vid mens.
#16 ja känns verkligen som att det har med det att göra, var lite jobbigt när hon sa det om tarmen eftersom hag kollat tarmen och varit orolig för allvarlig sjukdom, men alltså… Tycker att man känner skillnad på smärta i tarm resp livmoder. Men baserat på vad du skriver så kanske jag får bita ihop :)
#17 Jag tror du kan lyssna på din kropp o h blir du orolig kontakta annan gyn och berätta om staven och dinamisstankar. En del är väldigt skeptiska till sina patienters tankar. Men tror du kan bita ihop ett tag till om det känns ok med dig, annars sök annan barnmorska :)
Helt klart borde du undersökas så den sitter rätt.
Hur har det gått för dig?
Jag har haft samma problem som dig vad gäller jobbigt med andning samt lite ont i bröstkorgen. Jag har även upplevt ångestattacker. Jag vet dock inte om det beror på hormonspiralen men jag känner igen mig i vad du skriver.
Vore skönt att veta om det blivit bättre för dig! :)
Jag hade Mirena, blev helt förvandlad och mycket hormonell. Upplevde humörsvängningar och tappade sexlusten.
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
Hej!
Det slutade med att jag tog ut hormonspiralen efter 3-4 månader. Jag hade ont, kunde inte ha normalt sex eftersom det kändes och gjorde ont, det var helt enkelt inte värt det. Men hela min kropp (nåja, mina lady parts i alla fall) har blivit helt rubbade efter spiralen! Jag har fått besvär som jag inte haft innan, där jag får fruktansvärda smärtor i äggstockarna vid ägglossning och strax innan mens. Jag har rosa mellanblödningar mellan mensen och ja. Jag var hos gynekolog strax efter (i februari) som kollade allt och sa att det inte var något fel på mig, men jag är ständigt orolig att något ska ha hänt i äggstockarna eftersom det gör så ont och att jag ska få problem med barn.
Just nu går jag inte på någonting, vi använder kondom och det är så skönt! Ångrar att jag testade spiralen i alla fall, jag tror att jag i alla fall skulle ha väntat till efter att jag fått barn att testa den. Hoppas det fungerar bättre för andra dock :)