Oförklarlig viktuppgång
Hej,
det är så att jag totalt gått upp 18 kg under ca 2 år nu utan förklaring. Jag lever på svältkost sedan 4 år tillbaka (ÄS) och har inte ändrat på kosten något mycket. En ökning på kanske 200-300 kcal då och då som skiljer sig från hur jag brukade äta. Jag har tagit sköldkörtelprover som varit fullt normala och står helt handfallen på vad som gör att jag konstant ökar i vikt. Ekvationen går inte ihop. Någon som varit med om något liknande eller är i samma position?
Kan det vara någon brist jag har i kroppen som åsamkar detta?
Mediciner?
/Maria
Hur gammal är du, glömde jag att fråga?
/Maria
Inga mediciner, 17 år.
Du har alltså gått upp 18 kilo från att du var 15 år tills du nu är 17.
Du har ätstörningar och lever på svältkost och det är väl egentligen det största problemet. Har du någon hjälp för detta?
Jag gissar att din kropp (trots ätstörningar) har ändrat sig en hel del från 15-17 år. Förmodligen har du både blivit längre och kurvigare vilket är helt normalt.
En människa har garanterat aldrig samma vikt som 15-åring senare i livet.
Har du ingen hjälp för dina ätstörningar så tycker jag du ska söka snarast.
/Maria
Nej det förstår jag också att kroppen naturligt ska ändras efter att man blir äldre, men den ska ju inte utvecklas om kroppen inte får näring. Det är jättevanligt med äldre ätstörda att de har oregelbunden mens, inga kurvor eller bröst osv då de varit/är under svält.
Jag får samtalshjälp, ja.
#5 Visst är det vanligt men alla stannar inte i utvecklingen.
Det låter nästan som du hoppats på att din svältkost ska göra så att du inte utvecklas men jag kanske har fel?
Det är absolut något du måste ta upp med din samtalskontakt. Har du kontakt med någon dietist också? Det vore kanske en bra idé annars…
/Maria
Utan att veta startvikt innan viktuppgång och din längd är det inte lätt att uttala sig…..
#6 Ja, det stämmer. Min samtalskontakt har inte kunskap inom näringslära/mat. Dietist söker jag febrilt men det är såpass fullt överallt att det inte ens går att boka tid långt framöver. Startvikt och längd : 165 cm och 48 kg Nu : 168 cm och 66 kg
#8 jag skulle väl snarare säga grattis åt en mer hälsosam vikt
l'm back
#6 Du har en hälsosam vikt nu, jämfört med innan till din längd. Du bör inte gå ner till det du vägde innan, det är undervikt till din längd.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#8. Eh…. du vill inte utvecklas till en vuxen människa, utan bli kvar i nån sorts barnstadie? Varför det?
Tjej eller kille?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#8 och #9 Tack för era synpunkter!
Men nu är det ju så att jag äter i princip likadant som jag gjorde då, och därför undrar jag: hur är det möjligt att jag ökar i vikt, trots min kosthållning?
Det går inte ihop för mig att en människa på svältkost är i en konstant ökning av vikt.

Därför att du går ur puberteten och in i en vuxen kropp som förbereder sig för barnafödande osv. Det handlar om hormoner och sånt. Inte maten.
#11 Jag är tjej.
#13 Räcker det verkligen? Det känns som om kost och träning ändå borde påverka.
#12 du kan omedvetet minskat på hur mycket du rör dig, att tex röra på benen då man sitter, byta ställning, gå då man pratar i telefon kan göra stor skillnad.
Sen så spelar ju hormonerna in också. Jag går upp 2-4 kilo på några dagar då jag får mens och går ner samma el mer då mensen slutar. Det är ju varken fett eller muskler som jag går upp/ner utan vätska.
Försök vara glad över din nya vikt istället för att försöka hitta nått fel i det.
l'm back
#15 Det låter inte så troligt, eller kan hända att jag kanske är mer stillasittande i skolan men nu tränar jag oftare och tuffare så det jämnar nog ut sig.
Jag förstår att ni vill att jag ska vara nöjd med min vikt men det är ju inte normalt att svälta sig själv och fortfarande öka. En normal kropp ska ju reagera på svält och träning, vilket min tydligt inte gör. Det finns inga brister som gör att man ökar?
Om man svälter sin kropp en längre till så har jag hört att det kan leda till en försämrad ämnesomsättning, vilket i sin tur kan leda till att det inte krävs så mycket mer ätande för att man ska gå upp i vikt igen. Det bästa du kan göra är att kontakta en dietist som kan hjälpa dig med att få ordning på dina matvanor igen. Det gäller att äta regelbundet, gärna flera små måltider under dagen för att kicka igång förbränningen igen. Ja, i början kanske du kommer att gå upp något kilo till, men om du fortsätter att äta bra och träna regelbundet så kommer det att stabilisera sig vid en vikt din kropp känner sig nöjd med. Om du vill leva ett liv där du får må bra så är svält ingen lösning om du vill gå ner i vikt.
Att du hade en viss vikt när du var 15 är inte alls relevant i dagsläget. Kroppen hos en vuxen person ser annorlunda ut i jämförelse med ett barn. Din kropp är troligen inte färdig med sina förändringar än på 2-3 år.
Själv vägde jag 86kg som 15-åring och som 18-åring vägde jag under 65kg och nu när jag är 26 är min vikt ganska stabil på 75kg. Så vad man väger i början av tonåren säger absolut ingenting om vad man ska väga som vuxen.
Varför svälta sin kropp och förstöra den? Mår du inte bättre av, tvärtom
#17 Ja, jag är rädd för att det kan stämma, med ämnesomsättningen. Borde det synts på mina provtagningar där jag kollat sköldkörteln eller kan det visa sig på andra sätt så som i viktuppgången även fast T-4 osv varit normalt?
Jag kämpar på med att få tag på en! Tack! 🙂
#18 Jag skrev i #0 att jag hade ätstörningar. Vill du ha vidare förklaring så skriv igen!

Men då ska du kanske ta tag i anledningarna ätstörningarna istället? Varför vill du inte bli vuxen?
19# Läkarna mäter oftast sköldkörtelproblem med TSH, även om T4 spelar stor roll. Kan ju säga att OM du har hypotyreos (alltså den sköldkörtelsjukdom som ger dålig ämnesomsättning) så fungerar inte kroppen på under 1300 kcal per dag. Man ska snarare ligga på 1700 för att må bra. Kroppen samlar på sig mkt vätska, speciellt om man äter fel med hypo. Så har du det, vilket jag dock betvivlar, kan din livsstil hämma det. Det är också en sjukdom då de flesta är mycket överviktiga, och trots en massa motion inte KAN gå ner, ens med kostomläggning. Men när man försöker så funkar det ändå inte med att ligga långt under 1000 kcal per dag.
Man får också myxödem av hypo, du frågar om det finns andra sätt att mäta om man har hypo eller ej, ett sätt är att varje morgon mäta kroppstemperatur. Har man mellan 34-36 så kan det vara en indikation på hypo. Eller om du sträcker ut din högerarm rakt ut, och tar och "nyper tag" i huden ovanpå överarmen, kan du ta tag i din hud, så har du inget myxödem i kroppen, och därför förmodligen ingen hypo.
Här har du två sätt. Men jag tror att du borde gå till dietist som lär dig hur man äter normalstora portioner, och snarare ökar träningen (nu vet jag inte hur mkt du tränar) men att göra som du gör blir skadligt i längden.
#21 Nja 1700 är ganska mycket för vissa, som för mig, jag ligger på 1300-1400 ungefär per dag, 1700 skulle aldrig fungera, hade ökat direkt samt inte fått i mig så pass ändå. Så det är lite individuellt.
Men som du säger, man ska inte äta för lite heller.
22# jo visst, de flesta skulle öka på det, Men många med HYPO mår inte bra på ett kaloriunderskott, då sköldkörteln får ännu svårare att arbeta, om den dessutom måste hantera ett underskott. På mig funkar ca 1700. på andra måste man leva på ca 2000 för att det ens ska fungera att gå ner i vikt. Men detta gäller ifall man har hypo. att då äta rätt är viktigt. Vad jag vet så har inte du hypo Frida.
Jag tror dock inte att TS har hypo, för hon/han har inte nämnt några andra symptom. Men ja..
#23 Inte vad jag vet, aldrig testat mig för det ;) Men tror inte det hehe :P
Nej tror jag inte heller men, aaa..
Men TS: du behöver försöka ta tag i dina ätstörningar för din egna skull
#20 och #24 Jag går hos terapeut sedan ett år tillbaka så jag får hjälp! :)
#21 Mina värden har alltid legat lite under/över, minns ej vilket, men aldrig såpass att jag kan börja medicineras med levaxin.
Som jag förstår det så säger du att jag kanske har sköldkörtelproblem - men att svälten gör att det inte syns? Eller har jag missförstått helt?
Jag gjorde myxödem testet och det visade ingenting.
Jag kämpar som sagt med att få tag på dietist men får aldrig svar/det är så fullbokat att det inte går att få en tid överhuvudtaget.
25# Nej jag tror inte att du har det, men att OM du har det så blir du ännu sämre av svält. Har du inte Myx så är det stor sannolikhet att du inte har det. Dock skall sägas att om du ligger på för högt TSH och T4 så kan du ju definitivt ha det.
Det är en sån där dryg sjukdom där man kan vara helt frisk i proverna, och ändå vara sjuk med jättemånga problem. Hur mår du i övrigt? Har du läst på om vad hypo innebär? Det kan ju kopplas till hundratals symptom.
24# nej, annars kan jag ju säga att för en NORMAL människa utan hypo, så blir det svårt att gå ner och äta så mkt som jag sa, så där håller jag med dig! :)
Sen är det så att alla kroppar behöver 1000 kcal om dagen för att kunna överleva, så TS, minst 1000 kcal "kan" du äta utan att du behöver må dåligt för det liksom. Det kan vara därför du går upp i vikt, att du ligger så långt under lägsta gränsen man "ska" äta att din kropp lägger på allt. Det är med en teori!
Jag har läst på men sedan har ju de andra symptomen liknande biverkningar som svält har, så som trötthet osv. Så jag har de flesta symptomen men det var mest jag som spånade på om det kunde vara det då jag ökar i vikt…
Tack för fina svar du gav mig!!
Nu har jag positiva nyheter i alla fall, och det är att jag fått dietisttid efter långt kämpande… Om några veckor är det dags och då kan förhoppningsvis denne hjälpa mig. Tack för alla svar!
Jo det är sant att det kan vara pga svälten med! Grattis till tiden, jag håller tummarna, om du undrar mer om hypo i framtiden kan du gärna skriva till mig och fråga, ifall du vill. 🤗
"Kan ju säga att OM du har hypotyreos (alltså den sköldkörtelsjukdom som ger dålig ämnesomsättning) så fungerar inte kroppen på under 1300 kcal per dag. Man ska snarare ligga på 1700 för att må bra."
Vart har du fått den siffran ifrån? Jag har aldrig sett socialstyrelsen göra en sådan rekommendation och har heller aldrig hört någon dietist göra det. Efter att ha googlat så har jag inte heller funnit något sådant påstående. Om man har hypotyreos så har man en supprimerad ämnesomsättning, men graden varierar. Dessutom varierar aktivitetsnivån från person till person. Så en rekommendation på 1700kcal/dag låter osannolik. Sedan verkar du utgå från att behandling förekommer eftersom en hypotyreospatient knappast skulle må bra av att bara äta 1700kcal/dag. Förutsatt att hypotyreosen inte är väldigt mild så lär patienten fortsätta gå upp i vikt samtidigt som allmäntillståndet är nedsatt. Jag förstår dock inte hur det skulle hjälpa TS eftersom h*n bevisligen inte intar sådana läkemedel.
Jag tänkte mer på att TS låg på väldigt lågt kcaldagsintag. Och jag har fått de siffrorna rekommenderade från min hypoläkare. Men ja, 1700 är högt, det tycker jag med. Håller mig i underkant för då mår jag bäst. Men fortfarande, kroppen ska inte ha under 1000 kcal per dag.
Talade absolut inte ur något dietistperspektiv. Utan bara ut hypoperspektiv.
Och nej. jag utgick inte från att hon/han får behandling.
I vilket fall har han/ hon fått tid till dietist nu, vilket jag tror kan vara jättebra, oavsätt eventuell sjukdom! :)
Ibland händer det att man går in i ett väldigt starkt fokus på en sak, i det här fallet kostkontroll för att flytta fokuset från ett annat område man inte vill titta på, ett område/ämne/händelse man vill förtränga.
Kan det vara så att du känner igen dig i den beskrivningen?
Nu har jag inte orkat läsa igenom allt, men här är mina tankar:
Din kropp kan ha gått in i svält-stadie och sparar allt den kan och gör inte av med mer än vad som precis är nödvändigt. Motverka detta genom att äta en normal kost!
Du har växt. Det gör man! Jag har gått upp 8kg på 9 månader varav minst 2 bara är bröst (är 18, var 17) och resten är muskler och lite fett. Din kropp förbereder sig för att vara vuxen och kunna föda barn, det krävs breda höfter för det! Bröst och ben väger ganska bra!
Sen är jag orolig över att du verkar vilja vara extremt underviktig, men eftersom tråden inte handlar om det så ska jag inte gå för OT
Medarbetare på Skor iFokus
#31 Jag förstår hur du tänker men jag tror inte att ÄS fungerar så! Men det var fint att du skrev!
Jag antar att det handlar om det och låg ämnesomsättning. Förhoppningsvis kan dietisten leda mig till rätta när det gäller det så att jag hittar saker jag klarar av att äta som hjälper mig på traven. Tack för ditt svar! 🙂
Ja, om du träffar en dietist lär ni komma fram till något bra!
Medarbetare på Skor iFokus
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden. Men be din läkare kolla dina hormoner. En störning i dessa kan verka för att man inte går ner utan upp i vikt.
Bara ett tips. 😉
#35 De är helt normala! Redan kollat!