Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1865 ggr
JustMySelf
1

Kan tår bli sneda av skor?

Jag har under flera års tid nästan enbart använt riktigt dåliga (men fina!) skor, alla med väldigt höga klackar. Nästan varje dag under 3-4 år, men har nu gått över till att bara ha det ibland. Båda mina stortår är sneda, de pekar liksom väldigt mycket mot de andra tårna. Tror ni detta kan bero på de skor jag använt, eller hade de blivit så iallafall? Kan tillägga att jag var 15-16 när jag började använda skor med så höga klackar, så tror jag hade vuxit klart då. Det är ingenting jag störs av, så vill väl bara veta av ren nyfikenhet :)

JustMySelf
0

Rubriken borde varit "kan tår bli sneda av skor", men kan inte ändra i efterhand med mobilen…

Molekylflickan
0

Min mamma har sneda tår, men det beror inte på det. Hon har det bara ;)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Xristina
2

Japp, det är fullt möjligt, och till och med rätt vanligt tror jag också.

[rumelle]
1

Ja, det kan absolut ha kommit samband med dåliga val av skor. Vad jag har förstått finns det även ärftliga faktorer som kan spela in, men valet av skor påverkar mycket. Det kan innebära smärtsamma problem i framtiden. Läs på om hallux valgus.

Maria
2

Dåliga skor kan absolut skada fötterna och och göra så att tårna blir sneda.

Sedan kan man ha dessa problem ändå men det blir som sagt inte bättre om man dessutom felbelastar foten.

Det är inte alltid man har besvär av det men det kan även utvecklas till att bli smärtsamt så försök att undvika den typen av skor så mycket som möjligt.

/Maria

sisela
1

Min mormor gick alltid i pumps när hon var ung och medelålders. När hon blev gammal hade hon så sneda tår och stora knölar att hon hade svårt att gå och bara kunde ha specialskor. Ta hand om fötterna.

Intehärutandär
0

Jag är född med lilltårna på båda fötterna snedställda inåt. BVC rekommenderade mor att ha på mig rymliga skor.

Kan absolut inte ha spetsig tå på skor t ex. Så absolut kan fötterna förändras av för trånga skor (Tänk på asiaterna som plågar flickor att snöra fötterna hårt hårt så de bryter tåna till slut). Hög klack kan däremot förändra hälsenan och rygg bl a.