Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 12621 ggr
HenryssonC
0

Bränt mig på plattång..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I förrgår (onsdags) lyckades jag klantigt nog under stress bränna mig på plattången.. Då såg det ut som ett vanligt litet 'köttsår' som man ofta får om man rivit sig lite djupare. Tänkte att det skulle bli bättre. Men idag ser det ut som på bilden och jag undrar om någon vet vad som kan hjälpa och hur jag ska gå till väga? Tack på förhand!!!

Intehärutandär
2

Aloe vera och vaselin på det och plåster/kompress. Ser inte om blåsan är kvar, men vätska och blåsa ska vara kvar och skydda nya huden.

Karmatarerskanise
0

Tvätta med sårtvätt och låt det vara. Det kommer läka.

Jag avråder tvärt om vad 1 säger från att använda plåster eller smörja på saker.  Sår behöver andas.

Intehärutandär
0

Inte brännsår! Har själv bränt mig ordentligt på 1½ ben - andra gradens brännskada. Detta är ordination från både ambulanspersonal, akutpersonal och VC som jag besökte varje dag för att lägga om!

HenryssonC
0

Det blev aldrig någon blåsa utan mer som att man skurit bort huden med en skapell eller liknande, som hudprov man tar på barn, några mm djupt.. Samma rekomendationer ändå?

HenryssonC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under stress tog jag den här bilden innan jag begav mig hemifrån precis efter incidenten, så såg det ut..

HenryssonC
0

Om det syns.

Karmatarerskanise
0

3 Alla sår behöver andas. Jag har själv bränt mig på just plattång.

4 Håll håret borta från såret och använd parfymfritt schampo.

HenryssonC
0

Hoppas verkligen på detta, då jag ofta har luggen uppsatt med hårnål och behöver sätta om den då och då, händer det att man råka 'riva' i såret, fyyy, gör ont så in i bänken!!!

Portie
1

För mig funkar det bäst om brännsår får andas, jag brukar bara kyla med lite vatten precis när brännskadan uppstår. Sist jag brände kokande vatten på låret så sköljde jag med lite ljummet vatten och sen gjorde jag inget mer utan lät det vara och det läkte väldigt fort.

Dom få brännsår jag måste sätta plåster på (ifall det skulle börja blöda när man jobbar t.ex.) så har det läkt mycket långsammare och det har blivit mer irriterat.

[Thiah]
0

Jag skulle också bara hålla det rent och sen låta det vara. Brännskador är känsliga för infektioner men den du skaffat dig verkar inte vara av den värre sorten.  Säger som Hera, alla sår mår bra av att andas. Och att sätta gegg på sår som läker är bara onödigt, kroppen är ju gjort för att läka sår.

Rumblebee
0

Håller med om att inte göra något speciellt, kanske badda lite med kallt vatten och försöka att tänka på såret nät du grejar med håret :p kommer speciellt ihåg när jag lyckade bränna mig på ett värmerör i ugnen när jag skulle ta ut en lasagn.. Hur man nu lyckas med det… Var ju inte speciellt stort brännsår, lite tunnare än en penna, säg ut som en rejäl sårskorpa typ, lite brunaktigt också men allt jag gjorde var kyla det lite med vatten ibland.

[TanatosNyx]
0

Tycker såret ser ut att läka väldigt fint, låt det bara vara för att få så litet och fint ärr som möjligt.

Ladydragon
0

Rekommendationen är att man alltid först kyler ner det skadade området med svalt inte iskallt vatten i ungefär 10-15 minuter 

enligt 1177 så är rådet om man har fått brännblåsor att man skyddar dom med kompress 

länk till artikeln

sen speciellt vid brännskador skulle jag vilja säga är det en god idé att skydda huden efteråt med plåster eller kompress då dom brukar göra rätt ont och bandage brukar lindra smärtan lite 
men det är ju oxå viktigt att man byter bandaget varje eller varann dag och är uppmärksam på eventuella tecken på infektion…

HenryssonC
0

Ni tror inte att klantiga jag lyckats riva upp sårskorpan som Rumblebee beskriver? >.

Maria
0

Försök att skydda såret och ärret mot solen nu i sommar så att du inte får bestående hudfläckar.

/Maria

tarotlasse
0

Jag skulle absolut inte använda vasselin det täpper igen och får huden  svårt att andas. 

Gå ut i naturen om det är säsong och plocka ett av vårat vanligaste ogräs Groblad som är otroligt läkande och grymt effektivt till brännsår.

Dels  att använda det som det är uppblött i lite varmt vatten  låt svalna o använd som en kompress.  

Jag brukar mjuka upp det i kokande vatten köra det i en mixer och en liten skvätt olivolja för en bra konsistens o som salva o stryka på och låta under ett omslag som andas  och över natten. 

Är även enormt bakterie dödande och fungerar utmärkt på mindre inflamerade sår. Liggsår mm. 

Men som i detta fall i ansiktet  så bli inte chockad efteråt för huden blir enormt missfärgad efteråt  huden ser ut som ngt äckligt spygrönt där man använt det men effektivt är det.

Kanske inte så vackert i ansiktet även om missfärgningen  försvinner efter 3- 5 dagar.  

Men annars något som är ruggigt bra för lättare brännskador och något som är högst aktuellt nu när den starka vårsolen kommer fram och många bränner sig i solen. 

Det är att gå in i vilken grönsaksdisk som helst och köpa en avocado. 

Mosa den antingen för hand eller i en mixer tillsätt även här olivolja och då inte vilken skit som helst utan olivolja av kvalitet o då får man nog räkna med över 200 kr flaskan men det är ju drygt.

Är samma när det gäller blandningen av grobladen.

Men tillsätt en aning olivolja i den mosade avocadon så man får en lagom kletande effekt som en kräm och stryk över det brännskadade området. 

Det är inte enbart läkande utan de ger en så  underbar skön svalkande känsla över det svidande skinnet. 

Mycket bättre och billigare kan du inte hitta om du bränt dig i solen. 

Finns varken ngn  aftersun eller hälsokost salvor som kommer i närheten av denna verkan eller  i pris på det och är så enkelt att tillverka själv. 

Att jag just rekommenderar dessa  högklassiga och mycket dyra olivoljorna beror på det enorma fusket som sker inom exporten av olivolja. 

I EU kommisionens undersökning av fusket av våra livsmedel så är olivoljan den produkten som det fuskas mest av mellan 70-90% av olivoljorna i butikerna är tillverkade av rapsolja för industriellt bruk med tillsatt olivarom.  Det är Italienska maffian som tagit över olivoljeproduktionen. 

Fusket inom livsmedelsbranchen bara ökar o ökar de är få kontroller och minimala straff påföljder så en guldgruva utan några störrre  risker som t.ex narkotikan. 

En av de andra produkterna det fuskades mest med var honungen det säljs dubbelt så mycket honung i världen en vad som produceras av bina. 

Den andra honungen ja den är tillverkad av olika sockerarter som man sedan tillsätter honungsarom. Så den består av rent socker. 50% av honungen i butikerna är rent socker  rätt så skrämmande kan man tycka. 

De största beslagen som gjorts inom EU när det gäller falsk honung ja trot om ni vill är från  Svenska honungs leverantörer. 

Så fusk ja det sker överallt. 

Lasse

Maria
1

#16 Alla sår ska/bör inte andas.

Vissa sår som brännskador kräver ren och fuktig miljö för att läka optimalt men pratar vi vanliga småskador så kan man mycket väl använda sig av husmorsknep.🙂

/Maria