Bra tips mot halsbränna?
Sambon har fått sån halsbränna, tagit samarin eller vad det heter, men vill inte hjälpa.
Något annat man kan göra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
honungsvatten :)
#1 Ingen honung hemma dessvärre.
Men tack för tipset
Drick mjölk, det kan lindra halsbrännan. Annars rekommenderar jag en medicin som heter Gaviscon, jag tar den själv mot halsbränna. Det finns receptfritt men man kan också få utskrivet av läkare.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#3 Mjölk ska jag säga till honom samt berätta om den medicinen, kanske han kan köpa & ha hemma ifall han får se jobbig som ikväll! Tack👍
#4 Jag får ju halsbränna själv så jag vet hur det är. Att hålla koll på kosten brukar vara en god idé. Övervikt kan bidra till halsbränna bland annat. Sura saker och socker brukar också påverka. Gaviscon är smidig då den bildar ett lock som hindrar magsyran från att läcka.
#5 Ja överviktig är han inte men en del socker eller så blir det ju. Så kan ju vara det.
Har tipsat honom om det, mjölken lindrade lite igår 🙂
Mandel funkar för mig. 🙂
#7 Tror inte han gillar att äta ren mandel. Hur många äter du då för att det ska hjälpa?
vanlig grädde 1-3klunkar eller kiselgel som kjöpes på hälsekost
#9 Grädde har vi aldrig hemma.
Vad är kiselgel? Hur använder man det, och kostar?
lenge sen jeg kjöpte det så kommer ikke ihåg hur mkt det koster. Man drikker det, lite trög flytande vätske, jeg blander det med veldig lite vatten. ingen full glass, halvfull glass, kiselgel+vatten.
#11 Ok får kolla upp det
i medicinväg så brukar Omeprazol vara det som ger mest effekt då den reducerar syran i magsäcken och ger på så sätt lindring frå halsbrännan
har själv till och från problem med halsbränna och jag har testat alla råden i tråden har testat dom flesta receptfria läkemedlen på apoteket men det var först när jag tog Omeprazol som jag äntligen fick lite lidring från halsbrännan
tänk bara på att man ska inte långtidsbehandla halsbränna själv utan man ska söka läkare som får utreda så det inte ligger nån annan sjukdom bakom besvären
Säg åt honom att undvika kaffe, coladrycker, stark mat och fet, stekt/friterad mat ett tag och ät mild mat ( t ex kokt potatis och fisk/kött med bara lite krydda). Det är första man ska undvika vid halsbränna/uppstötningar. Då han mår lite bättre, så kan han introducera igen försiktigt. Mår han dåligt igen, så bort med det.
#13 Han får det bara ibland, och brukar bara vara just den dagen/kort stund i regel.
#15 Gaviscon och peciduo är de mediciner jag rekommenderar vid tillfällig och sporadisk halsbränna. Mjölk är basiskt och kan därför hjälpa till att ge magen balans. Novalucol kan fungera men peciduo är bättre. Gaviscon är tacksamt om man får halsbränna när man ska sova. Att ha huvudet högt är också bra, gärna en extra kudde typ.
#16 Ska kolla upp dem två.
Fler än en kudde har vi båda, så relativt högt med huvudt ligger han
Högt huvud hjälper inte, han måste upp med överkroppen. Är ju inte i skallen halsbrännan sitter, utan magmunnen kan sippra upp magsaft i strupen (brösthöjd). Prova halvsittandes.
#18 Han kan inte sova bra om han är halvsittandes utan måste ligga ner samt skulle vara svårt att få till det bra/bekvämt med halvsittandes med.
Varför rekommenderar vissa bara högt uppe, andra inte? Lite olika hur pass bra det fungerar?
Man rekommenderar ju att höja överkroppen för att få hjälp av tyngdlagen att hålla magsaften nere i magen. Om man bara höjer huvudet kan man likförbaskat få magsaft hela vägen upp.
Har man ingen glapp magmun, utan halsbränna av annan anledning så hjälper det antagligen inte att höja upp överkroppen när man sover. Därför gissar jag att man kan få olika råd, då folk har olika erfarenheter av vad som hjälper.
Samma sak gäller ju omvänt då gissar jag; har man halsbränna pga obalans i magen så lindrar säkert diverse huskurer som jämnar ut syrahalten och lugnar magen, men är det att magsaften är på fel sälle och fräter så behöver den ju komma bort därifrån så att det kan läka.
Så gissar jag att det ligger till.
#20 Ok ja han kan inte sova så, så går bort ändå.
Så han får testa något av det andra om samarin inte hjälper nästa gånger ;)
Lider med honom, jag är likadan haha. Jag har väldigt strikta sovrutiner annars ligger jag bara och snurrar hela natten 🤪
#22 Hehe 😛 Sedan har vi ingen ställningsbara madrassen så hade blivit svårt att få det bra till halvsittandes med :P
Har du lingonsylt hemma så ge honom en rejäl matsked. Det hjälper direkt för mig när jag misskött mig ordentligt och hoppat över min medicin. (Pantoprazol, receptbelagd) Den enda som hjälpt mig av allt jag provat.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#18 Har man huvudet högt brukar resten av kroppen följa efter. Givetvis spelar det roll varför man får halsbränna men vissa saker bidrar.
#24 Japp Lingonsylt har vi hemma 🙂
Prova att lägga kuddarna under bäddmadrassen. Det är skönare för nacken att sitt-ligga så. Eller om man bara är snuvig/hostig.
#27 Han är inte så förtjust i att sittligga när han ska sova dessvärre. Svårare att somna då säger han. Och bäddmadrassen plus hans tyngd hade nog "plattat" till kuddarna en del.
Novalucol. Finns att köpa i affärer.
Sen det som även hjälper mej är att dricka något med kolsyra i så jag får rapa.
Och att se över kosten som så många andra säger här med.
Undvika stekt och för kryddad mat.
#29 Halsbränna blir värre av kolsyrat och dricker han en del kolsyrat kan det uppkomma pga det.
Han är glad för kryddad mat (inte jag hehe) men stekt mat kan vi inte skippa i vår kost, skulle inte bli mycket varierad kost då :P Däremot äter han inget sånt medan han har halsbränna :P