Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1843 ggr
truedobrevic
0

Ont i ryggen

Jag är 15 år och har under ca 2 år haft problem med ryggen. Den växer snett. Men jag har även ont lite då och då, allra värst var dom första gångerna. Jag kunde inte slappna av utan att det högg och jag var tvungen att gå stelt och sitta rak som en pinne. Varje gång jag säger att jag har ont i ryggen säger alla "du sov nog konstigt". Och ja visst, det kanske jag gjorde men jag är ju den enda som får såhär otroligt ont i ryggen?! Nu har jag ont i ryggen igen, senaste gången var ca tre månader sen (det kommer inte lika ofta som förut). Ska på tivoli imorgon och är det inte borta innan dess vet jag inte vad jag ska göra. Så har någon nåt tips på en övning som kan hjälpa? I alla fall lite så jag klarar mig igenom alla karuseller. Jag tänker inte skippa tivolit för jag har redan lovat att gå med en kompis och jag har sett fram emot det jättemycket. Tack på förhand! :)

Maria
0

Du skriver att din rygg växer snett. Det låter inte bra.

Vad säger läkarna om det?

/Maria

Intehärutandär
0

Har Du en sned rygg(rad) så har Du förmodligen scolios av någon grad. Då ska sjukvården hjälpa dig med allt från korsett, operation till rätt ryggträning.

truedobrevic
0

#1 & #2 Ja jag har skolios men den är inte så pass sne att dom kan göra något åt det :/ Var och kollade i somras

Intehärutandär
0

Nej, har Du bara en mindre grad, så är det ryggträning som gäller. Att stärka musklerna, så de orkar hålla upp den sneda ryggraden. Annars är risken stor att den blir snedare pga svaga muskler.

Tyvärr blir man inte av med smärtan, men man vänjer sig och finner sätt att underlätta litet.

Ring upp en sjukgymnast - eller föräldrarna får göra det åt dig. Ibland behövs remiss från VC. Ibland inte. Finns kommunala och privata sjukgymnaster. De ger Dig ett eget tränings-schema anpassat efter dina behov.

truedobrevic
0

Tack #4! Ska kolla med mina föräldrar och se vad dom säger :)