Spänner käkarna konstant, kan inte slappna av!
Hej har problem med mina käkar, jag går och spänner dom HELA tiden dygnet runt känns det som! Har hållit på såhär jag vet inte hur länge men säkert över ett halvår eller mer! Och nu senaste har det blivit så jobbigt, har börjat få väldigt ont i huvudet av det med och käkarna är så trötta och gör ont hela tiden, men jag kan inte slappna av! Så fort jag försöker så släpper det lite men sekunden efter så är det igång igen.. Det är inte så att jag biter ihop tänderna utan jag bara spänner musklerna liksom..
Det har säkert att göra med stress det är jag medveten om, och har också fått veta av min tandläkare att mina käkar är olikformade, och på ena sidan så knäpper min käke när jag gapar mm. När han berättade detta frågade han om jag hade något problem med käken men just då kom jag inte att tänka på att nämna detta av någon anledning!
Har ni några tips på vad jag ska göra? Övningar som kan hjälpa, prata med tandläkare/doktor?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag har precis likadant. Tyvärr har jag inga supertips men jag använder i alla fall en sån bettskena från apoteket. Minns inte vad den heter nu, men den kostade kanske 450 kr och man formar den själv. Det var jätteenkelt. Den gör att man i alla fall skyddar tänderna på natten för de tar mycket stryk när man biter ihop. Jag upplever att man inte har riktigt lika ont på dagen sen. Jag har lite svårt att bita av saker när det är som värst för käken gör ont. Sen är det avslappningsövningar och att försöka att påminna sig själv konstant att slappna av i käken. Ibland funkar det bra ibland inte. Mycket jobbigt. Hoppas du får en massa bra tips av någon annan som även jag kan använda. kram 🤗
En tandläkare kan ge bra råd, de kan se mera exakt hur man biter och spänner sig.
Sen massage/akupunktur osv kan hjälpa för avslappning i nacke/axlar osv, mycket kan komma därifrån.
Spänner mina käkar med, men hittills gör det inte ont, men det är ändå jobbigt och har gjort så i några år nu. Försöker slappna av i käkarna upprepade gånger under dagen, men jag vet inte om det hjälper.
Sök på youtube, finns lite filmer där på hur man kan träna området. Har testat lite men inte hittat något som fungerar så där jätte bra.
Något som dock kanske har hjälpt lite är stretchövningar för nacken.
Det är precis som du skriver, stress. Du behöver professionell hjälp för att komma tillrätta med din inre stress.