Sköldkörtelprover, T2?
Hej!
För 6 år sedan togs prover på min då 2 åriga son angående hans sköldkörtel. Dessa visade 5,0 på T2, medan resterande var inom gränserna. Läkaren ville avvakta innan medicin sattes in, och sedan blev vi inte kallade för fler besök.
Nu 6 år senare bad jag om ett nytt prov då sonen har väldigt många problem vilka jag läst kan kopplas till sköldkörteln, och vi tog nya prover. Dessa visade återigen avvikande på T2 - 5,1, medan resterande var inom gränserna. Vi har fått en telefontid om TVÅ veckor för att få prata med läkaren om vad vi ska göra.
Två veckor är lång tid att vänta utan en susning om vad det innebär, så jag tänkte kolla om det finns någon här som har lite bättre koll på den där T2'an, och om det innebär över eller underfunktion?
Jag kan tillägga att sonen är kraftigt överviktig, har mycket mörk och hes röst, atopiska eksem, svåra koncentrationssvårigheter, problem med kraftiga svullnader i ansiktet vilka kräver kortison för att gå tillbaka, platta fötter, torrt hår, mycket dåligt självförtroende, svettas oerhört, och en rad andra symptom vilka jag kunnat läsa mig till kan vara symptom på underfunktion.
Tacksam om någon som vet vill svara. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det här var riktigt klurigt..
T1 och T2 omvandlas ju till T3 och T4, så med min ringa lekmannakunskap låter det väldigt konstigt att T2-värdet är avvikande men inte T3 och/eller T4, samtidigt som alla dessa symptom finns. 🤔 Normalt sett går väl läkarna på T3, T4 samt TSH när man diagnosticerar över/underproduktion.
Symptomen pekar ju som du säger mot underproduktion, men T3, T4 och TSH pekar emot. 🤔 jag misstänker att läkaren själv river sig i skallen också över detta (hoppas att jag har fel). Hoppas att man tar det här på allvar och fortsätter utreda vidare och inte bara sopar det under mattan med att övriga prover ser bra ut. I såfall får du stå på dig.
Berätta gärna hur det går.