Kattbett hjälp
Vad har ni för erfarenheter kring kattbett? När vet man ifall det behövs sjukvård? Jag blev biten av min katt idag (torsdag) rakt genom långfingernageln - av misstag från hennes sida. Jag försökte ta ut ett sånt där metallmåttband ur hennes mun för att hon inte skulle lyckas skära sig. Baddade fingret med natriumklorid, vet inte om det hjälpte för nu har fingret domnat av på motsatt sida av fingret som det inte gick hål i huden. Huden är lite ljusare och mycket varmare just där också. Klockan är ganska mycket och vet inte om det är värt att åka in för stellrampsspruta nu, på akuten - går det att vänta till imorgon bitti?
Det går väl o vänta, men min mamma blev biten av våran Russian Blue blandras i foten en gång, hon fick hoppa på kryckor.. Vill ju inte skrämma upp dej nu, men alltså better safe than sorry?! Jag har blivit biten av den katten med, en gång på em. på ögonbrynet. När jag vaknade på morgonen dagen efter såg jag inte mina ögonfransar ens, men jag hade inte direkt ont som tur var. Men fick åka till vårdcentralen osen va det borta, kommer dock inte ihåg hur dom löste det, eftersom jag var rätt liten.
svullnar det upp mer så tror jag inte du har något annat val. Händer är också just känsliga med många nerver och senor som lätt blir infekterade av kattbett
// Johanna och Ester
Ring sjukvårdsupplysningen och rådfråga.
Jag gjorde just det när jag fick ett "lekbett" av hund, inget allvarligt men det gick hål i huden. Blev tillsagd att åka in och ta stelkrampsspruta direkt. Är inte säker på hur kattbett och hundbett relaterar till varann men tror det är samma riktlinjer.
jag har blivit biten av katter, vilda möss etc etc jag har aldrig åkt in för något men det är ju från person till person hur man reagerar
Kattbett är giftigare än hundbett så det är viktigt att du håller öga på det om det redan börjat svullna :)
// Johanna och Ester
Tack för svar alla! Nja, det är ju inte svullet direkt. Är mest konstig känsla, stickande och dunkande. Och sen att det domnar lite som jag nämnde tidigare. Det var mest att det blev ljusare i huden och att känseln minskat som gjorde mig fundersam. Enligt Google så kommer man alltid dö när man söker på saker haha.. Och min pappa tyckte jag var löjlig så blev mest kluven till hur man borde göra. Kanske ska hålla ett öga ifall det blir svullet osv. Så får jag gå till vårdcentralen och höra med dem imorgon.
#6 Ja jag hatar det med google, allt livsfarligt kommer upp övest. Inte konstigt man blir nojjig :p Lycka till!
Har du en giltig stelkrampsvaccination? För det vore bra att ha om man blir biten.

Jag har blivit biten och riven massor av gånger av katter och det har aldrig blivit nåt allvarligt. Vänta o se.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Själv hade jag inte väntat utan åkt in och tagit en vaccinering…
Det "fina" med vaccinering är att man kan ta det i förebyggande syfte och en spruta vart 10e år är inget jag drar mg för att ta..
Hoppas det gick bra iaf ochinte blir värre…
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Nuförtiden räcker det med stelkrampsspruta vart 30 år.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Oavsett vilket, så sa de på vårdcentralen 10 år minst.. det var vad jag utgick från i mitt inlägg.. Det som är viktigt är att ha skydd mot farliga sjukdommar (som t.ex. stelkramp)
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
11 Om man fått alla fyra sprutor ja. Det hade inte jag så jag fick en när jag skar upp senan i stortån.
Tack för alla svar! Precis vad jag behövde. Har alltid svårt att ta mig i kragen och gå till läkare :p var på vårdcentralen för några dagar sen, eftersom jag hade stickningar i armen som kändes upp till halsen. Läkaren sa att det att berodde på att händer och fingrar har många små nerver osv som gjorde att det "stördes" av själva bettet. Fick antibiotika i sju dagar. Känns redan bättre, antingen är det placebo eller så behövdes det bara. Han nämnde inget om stelkrampsspruta men det var nog mest för att jag kom in så sent och det inte fanns tecken på något sånt gissar jag. Däremot skulle jag definitivt tänka om ifall det här hände igen. Jag skulle absolut åka in på en gång, inte värt att chansa som jag gjorde nu. Så nu har jag lärt mig en läxa. Som folk skriver här, varför inte ta det säkra före det osäkra? Även fast bettet är mini! Jag blev alldeles för påverkad av min pappas gubbiga "äsch det löser sig". Inget kul att gå och undra, eller ens googla för mycket. Läkaren var "imponerad" över min katts starka bett… Haha. Jag svarade: Jag med.. Det kändes :)
#14 Vad skönt att höra! Bett kan gå bra, vilket de ofta gör, men ibland kan det gå illa, riktigt illa. En bekant blev biten i handen av en liten hund, gick bara igenom huden, tyvärr blev det infekterat, minns inte bakteriens namn, det ledde till flera operationer o sedermera amputation av 3 fingrar. Hon var veterinärkirurg men kunde aldrig mer operera.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.