Knakar rejält i käkarna
Hej allihopa.
Jag gjorde för ett par år sedan en operation då min underkäke delades i 3 delar. Jag har överbett så det var därför dom gjorde det. Slipper ha framtänderna vilandes på underläppen nu, men har istället ett annat problem.
Framför allt när jag gäspar så knakar det till främst på vänstra sidan vid öronsnibben kan man säga. Det gör ibland mycket ont, speciellt om jag gäspat många gånger tidigare. När jag väl börjat gäspa gör jag det mååånga gånger.
Ibland försöker jag hindra gäspningarna, men då låter det krasande i käken och gör ont. Jag har haft detta länge nu, men börjar bli ordentligt trött på det. Därför sökte jag på internet, och någon nämnde att man kan ta bort någon slags disk vid käkleden. Det skulle tydligen hjälpa. Någon som har erfarenhet av det?
Ja, det är en liten broskskiva/disk som antagligen har glidit iväg, då blir det sådär. Det är rätt vanligt och går att operera om det är mycket problematiskt.
#1 Okej vart ska jag då gå för att få hjälp med detta? Först husläkaren och sedan käkkirurgi på sjukhuset?
Gör det mycket ont efteråt? Jag har haft så mycket smärta i munnen, men kan man operera bort detta som gör så ont, så är det värt det.
Ja man får remiss till käkkirurgen antar jag via vårdcentralen. Man kan antingen spola käkleden eller plocka ut disken, beroende på hur illa det är. (Om jag minns rätt, var ett tag sen jag läste om det här).
Jag har själv inte genomgått operation, då mina besvär till slut mattades av, så nu bara knakar det utan att göra ont. Det kan jag leva med.
#3 Jaha okej. Då kanske man först kan pröva att spola rent och se om det hjälper. Men får ju givetvis se vad läkaren tycker. Det gör tyvärr ont på mig när det knakar så jag vill absolut få bort besväret på något vis. Man ska inte behöva känna sådan smärta varje dag för en operation man gjorde för överbett.
Så jag ångrar det bara för det. Hoppas dom kan göra något åt det. Men jag får ta det i slutet av denna månaden eftersom jag ska utomlands. När jag nu levt med det så länge så är det inte akut.
Tack så väldigt mycket för svar :)
Det är viktigt att dom kollar så allt är som det ska efter den urspungliga OP:n, så att det inte är nånting där som orsakar smärtan. Är det "bara" disken så bör du bli helt smärtfri med lite hjälp.
#5 Hoppas verkligen att det är bara disken. Jag har svårt att säga om det blivit sämre med tiden med. Tycker på senaste tiden att det gjort väldigt ont. Gäspar nu och det känns inte alls bra i käkarna. Går kanske på måndag redan ändå, eftersom det kanske tar tid innan dom gör något åt det.