Bakis- vad göra?
Var ute igår och är nu fruktansvärt bakis :( mår jätte dåligt och vet inte vart jag ska ta vägen! Någon som har något tips på hur man kan må bättre? :(
Vila och vänta ut tillståndet.
Det finns en massa tips men jag läste någonstans att de oftast inte funkar särskilt bra.
Kroppen reagerar för att alkohol är ett gift som ska ur kroppen. Drick vatten och vila dig är mitt enda tips.
/Maria
Lår bli att hälla i dig en massa alkohol så slipper du må som du gör.
#1 är väl så, men hade hoppats på värsta super kuren från någon! #2 massor är att ta i, blir bakis av typ 3 cider… :( dricker därför jätte sällan! Hatar det, men igår blev jag bjuden av några kompisar och ville inte säga nej när de fixat massa… Dumt!!
Drick mycket vatten, ta en kort lugn promenad för frisk luft och vila. Äta något lätt (typ smörgåsrån) kan hjälpa mot illamåendet.
Med vänliga hälsningar
Chess
#4 Tror jag spyr om jag dricker :( ligger just nu i sängen med öppet fönster, har inte vågat resa på mig.. Borde göra det snart och kissa.. Å ska aldrig mer dricka :(
Reste mig upp och promenerade in på toaletten med handen för munnen… Mådde asbra efteråt men nu börjar jag må dåligt igen.. :( tänkte testa ta en resorb, vad tror ni om det? Bra eller dåligt?
#6 Det kan nog knappast skada.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 Struntade i reserven när jag kände lukten.. Herregud, nått måste ju gått fel igår! Aldrig mått såhär dåligt efter så lite! :(
Jag brukar försöka tvinga mig i mycket vatten och försöka äta något litet, sallad funkar bra för mig då i alla fall, kan inte äta "tung" mat som pizza eller annan snabbmat när jag är bakis (vilket händer väldigt sällan, kan dricka rätt mycket utan att må särskilt dåligt dagen efter), glass kan dock faktiskt funka att äta mot illamåendet. Man kan också ta bakistabletter eller liknande innan man lägger sig (har dock inte testat det själv men hört att det ska funka). Sen brukar jag även gå en liten promenad för att få frisk luft.
Fet mat, resorb och vila. Tyvärr får man lida igenom det.
Vatten, frisk luft och en lång skön dusch brukar bota mina baksmällor :3 Framförallt frisk luft, ta en kort prommis.
Ett tips är att hinka i dig vatten samt ät något innan du går och lägger dig efter partyt, då slipper man må piss dagen efter ^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tack för tipsen alla! Vet inte vad som blev fel, brukar ju klara mig med lite huvudvärk och kanske lite yr, men igår va det hemskt!! Spydde och mådde verkligen riktigt dåligt! Kunde inte ens stå typ!
När jag låg en morgon med huvudet i toan (efter inte alls mycket dricka, har nog blivit överkänslig..) så fick jag tipset av min pojkvän att blanda ljummet vatten med socker och dricka ett glas. Vet inte om det var att magen var tom efter 4 timmar eller om denna lilla kur faktiskt hjälpte. Kan ju inte skada att prova - till nästa gång dvs
När jag har illamående kan det ibland hjälpa att äta knapriga saker som tex skorpor, knäckebröd m.m. Du lär ju må bättre nu men till nästa gång kanske det kan vara värt att testa :)
Jag hoppas att du mår bättre nu? haha.
Men enligt undersökningar finns det några saker som är överlägsna mot bakfylla. Tomat, banan och sprite. För mig hjälper det bäst att förbereda innan läggdags genom att äta och dricka ordentligt, somnar jag på fastande mage blir det inte kul dagen efter…
Glass brukar vara lätt att få ner också och är rätt mättande.
Kycklingsallad till frukost dagen efter är underbart. Vet att det låter knäppt men för mig är det himelen ;)
Tack för alla svar!!! Jätte bra tips jag får använda mig av på lördag ;) (och söndag)
Alltså de här med att inte äta tung mat varför inte? Var ute i lördags och blandade allt möjligt som ja kunde hitta (öl, cider, vin, shotar mm.). I och för sej spydde jag ju som en katt på tåget hem och hoppade av på e station tidigare och faceplantade och spydde lite mer innan jag höll på att somna. Fast min kompis drog hem mig till henne och vi tvättade och ducshade allt innan vi sov. Dagen efter åt vi pizza med cola typ på morgonen runt ett - fem. Senare var vi helt okej utom lite så i ansiktet och massor med blåmärken.
De var faktiskt bra för jag har varit värre, har typ knappt hittat hem vissa gånger. Men ett tips är ju att inte äta något alls nästan innan man drar ut annars massor med timmar innan och sen får man väl prova sej fram. Jag tycker personligen att det är trevligare att spy på vägen hem istället för dagen efter då är man ju mer medvetande och de e inte kul :( Ett annat tips på mat är hamburgare, fast typ direkt efter då samma med pizza och sånt också. Man borde inte äta så mycket innan. Dagen efter om man är känslig borde man väll bara dricka vatten antar jag fast cola utan kolsyra är minst lika bra. Dessutom en sista grej, beställ varann vatten de brukar vara lite bättre för kroppen, typ som när man tar väksteesättning när man är magsjuk.
// Med vänlig hälsning Elin :)
18 Snacka om inkompetent råd. Att inte äta innan man festar!
Jag hoppas att andra dricker på ett mognare sätt än du. Spyr på tåg så andra får städa och är redlöst full så du inte kan gå.
Du borde låta bli alkoholen. Du klarar inte av den.
#18 Hela ditt inlägg är pinsamt.
Det enda vettiga är väl tipset om varannan vatten.
/Maria

#18. Det där fungerar när man är ung, men vänta några år så är det inte så kul att vara bakis. Och att spy på ett tåg (och skriva om det som om det var oviktigt) är otroligt respektlöst. Vill du städa upp efter någon som spytt på tåget?
Väx upp och ta ansvar för vad du håller på med.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Skulle verkligen inte rekommendera att inte äta något innan man dricker. Det är just äta man ska innan man börjar dricka för annars mår man dåligt (så är det för mig och alla jag känner). Klarar man inte av att dricka utan att varje gång spy som en kalv samt inte kunna gå så ska man nog som andra redan sagt avstå från alkoholen. Visst att man blir så någon gång men då har man ju oftast lärt sig till nästa gång för det är ju inte så kul att må dåligt..
Att äta MASSOR innan utgång är guld värt och nåt jag alltid gjorde förut! Det är himmelskt att få trycka i sig massor med mat och därmed må bättre under kvällen!
Nu är jag nykterist dock och saknar inte alkoholen alls, unnar mig ett glas Coca Cola i vinglas 😎

Ät innan utgång, drick vatten innan du ska lägga dig, ät gärna något salt också. Börja dagen efter med vatten och något salt och fettigt. Brukar funka i de flesta fallen.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Nu har jag ingen erfarenhet av att vara bakis (jag ha helt enkelt aldrig druckit, det är väl det bästa tipsen mot att vara bakis) men jag såg på nån dokumentär nån gång att stekt ägg var bra, det innehöll nått bra ämne som skulle återställa på nått sätt.
l'm back
Jag har den ultimata bakiskuren som man alltid mår bättre av! (rutinerad på den fronten på gott och ont.. :p)
Kvällen innan:
1. Ät mycket innan, gärna tung mat.
2. Drick något glas vatten här och var emellanåt.
3. När du kommer hem så se till att dricka en jäkla massa vatten (ev. ta en resorb) och äta något, typ rostade mackor eller så. Lovar att en sån enkel sak kommer göra underverk dan efter bara det. Alltidalltid äta innan man somnar. :)
Dagen efter:
Drick massor med vatten och ät saker som apelsin, kiwi, jordgubbar osv. till frukost. Lätt och fräsch mat med mycket vitaminer i.
Är du så bakis att du knappt kan ta dig ur sängen, öppna fönstret och tvinga i dig vatten oavsett - du blir uttorkad av alkoholen och ibland mår man illa bara av det.
Ibland brukar jag kravla in i duschen och sätta mig där i typ fosterställning under vattnet (helst kallt) tills jag känner mig bättre :p
En kort promenad när man mår bättre brukar också hjälpa bra. Och sover man bara tillräckligt länge så brukar man må mycket bättre, så försök sova minst 8 timmar och sov ut.
Det är mina bästa tips iaf, förutom att låta bli att dricka dagen innan då :p
Vatten dagen efter är också guld värt! Dagen efter nyår drack jag 3 liter vatten utan att bli kissnödig, där pratar vi uttorkad….
Faktum är att ju mer vana levern får i att förbränna alkohol, ju bakfullare blir man.
Jag vet inte hur gammal du är eller hur van du är, men när man börjar dricka är levern rätt kass på att förbränna alkohol. Dem har ju aldrig gjort det förut. Med tiden blir levern bättre och bättre på det där och det går allt snabbare. Det som inte går snabbare är att svettas ut gifterna. Det tar alltid lika lång tid och det är då baksmällorna kommer. När levern har förbränt alkoholen och kroppen fortfarande jobbar med att bli av med gifterna, så mår man inte bra. Som någon redan sagt, så finns det inte några dunderkurer. Det är bara att vänta ut skiten.
Jag tillhör också den skara som avstår helt från att dricka. En anledning är att till slut var inte dagen före längre värd dagen efter… 😉
Sluta drick alkohol.
Akta så du inte är allergisk. Vet inte hur vanligt det är, men en vän till mig upptäckte att han var allergisk mot öl som visade sig i hemska bakfyllor efter bara en öl. Nu vet jag inte om det är allergi eller om det är något annat kroppen reagerar på, men oavsett!
Något fel måste det nog vara med mig, låg bakis och utslagen efter 2 st 4,5% cider.. Och sån sjuuuuk magvärk!
När jag var ung och dum och bodde utomlands festade jag en del och fick väldigt mycket problem med magen. Det gick så långt att jag kräktes varje gång även om jag bara druckit 1-2 öl och inte blivit särskilt full. Dagen efter kunde jag inte ens dricka lite vatten utan att kräkas upp det direkt. Det visade sig att det var magslemhinnan som var känslig och blev inflammerad när jag drack.
Försökte sluta och började dricka cola när jag var ute istället (jag var som sagt ung och dum) och det slutade på akuten med inflammerad matstrupe som gjorde så ont att jag var vit i ansiktet och inte kunde prata.
Så om du framför allt får ont i magen och kräks kan det vara värt att fundera på om du har en känslig magslemhinna som du behöver vara lite mer rädd om.