Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sömn-vila-och-avslappning
Läst 2027 ggr
[Oceansoul]
0

Insomnia :S vad ska jag göra?

Jag är student just nu mitt i min masterutbildning och ska ta en break eftersom att jag är oerhört skoltrött. Jag har också ett extrajobb som jag jobbar på 1-2 dagar i veckan. Jag har den senaste veckan haft oerhörd ångest eftersom att jag inte hittat ett sommarjobb och det har stört min sov/ät och sociala mönster…

Detta är dock ingen tillfällighet då jag i flera år lidit av insomnia men har valt att inte gå till läkare eftersom att jag har lite av en läkarfobi (har blivit feldiagnoserad och blev inte tagen på allvar med min IBS och glutenallergi) Utöver min ångest över att jag inte har jobb anser jag mig må rätt så bra även om jag har en gås oplockad med mitt ex vilket ibland stör mig under min vakna tid. Men på natten då tänker jag oftast på ingenting. Jag ligger bara och nynnar på låtar.. babblar mig igenom alla repliker från Fellowship of the ring och ja jag kan bara inte sova. Att jag inte kan sova leder många gånger till att jag spelar spel och äter mitt i natten (antagligen för att jag har tråkigt) 

Har ni tips på vad jag ska göra för att sova bättre?

Är 165 cm väger ca 57 kg och är helt frisk vältränad tjej. Om det hjälper något i bedömningen.

KitoBonito
0

Jag har också stressrelaterade sömnproblem som går i vågor.. I värsta fall äter jag tabletter som jag fått utskrivet men när jag tror att jag klarar mig utan dem så ligger jag och försöker att inte tänka oroande tankar. Jag har börjat med att "känna igenom" kroppen med mina tankar. Jag tänker på mina tår och "känner" dem. Utan att röra på mig eller tårna då alltså. Svårt att förklara. Min teori är att det är små små muskler i kroppen som går igång när man koncentrerar sig. :P I vilket fall som helst gör jag så, för varje kroppsdel. Tå, trampdyna, häl, ankel, vad, smalben, knä, lår, baksida..osv. Det brukar få mig att somna. 

Hahah, kanske lite flummigt men det funkar för mig då och då.