Bettskena?
Jag har fått en bettskena för att spara mina tänder (enligt tandläkaren).
Men jag undrar på vilket sätt den kan skydda mina tänder. Jag har hört att en bettskena ska hjälpa mot när man gnisslar tänder (gnider tänderna mot varandra). Det sliter ju en del och den effekten förstår jag att en bettskena hjälper mot.
Men hur fungerar bettskenan på mitt problem? Jag biter bara ihop hårt och det kan jag ju göra även med bettskena.
I natt hade jag bettskena för första gången och i morse hade jag både ont i huvudet och i tänderna, något jag inte haft tidigare (utan bettskena).
Kan det vara så att mitt problem inte kan avhjälpas med bettskena? På vilket sätt ska i så fall en bettskena göra att jag inte biter så hårt? Jag biter tydligen så hårt att mina tänder spricker.
Någon som vet?
Har haft samma problem som du, men gnisslar även förutom trycker. Har haft bettskena i några år och kan inte vara utan. Man lär sig slappna av till slut. :)
Bettskenan avlastar ju tänderna så att det inte blir så stort tryck just på en punkt, utan det fördelas över alla tänder, vilket minskar risken för att du biter sönder dem.
Problem med huvudvärk och spända käkmuskler brukar också kunna avhjälpas med hjälp av bettskena. Nu är det ju såpass nytt för dig att det kan vara en invänjningsperiod innan du är van vid att ha skenan, och då kan det hända att du spänner dig pga att det inte känns som vanligt i munnen när du sover. Ge det 2-3 veckor där du använder den varje natt och om du fortfarande får huvudvärk så tycker jag att du ska kontakta din tandläkare och se om skenan behöver slipas in eller liknande.
Tack för svaren. Tycker ändå det är konstigt att bettskenan ska kunna hjälpa mot trycket mot tänderna. Visst, trycket kanske fördelas men enligt tandläkaren så är det flera av mina tänder som har spruckigt pga trycket. Tycker att det låter som att det är flera tänder som i så fall får ta emot trycket redan utan skena.🤔
Fast jag har inte tidigare haft varken huvudvärk eller spända käkmuskler. Det kom då jag började med bettskenan.
Men jag ska absolut ge det en chans.🙂
Det tar några veckor minst innan man har vant sig vid spänningarna man får av skenan från början. Tänderna ska ju liksom fixeras i den på natten, och det tar ett bra tag. men där efter är den ljuvlig!
Jag tycker också du ska ge det en chans.
I och med att vissa av dina tänder spruckit så kan nog bettskenan förhindra att det händer igen.
Skenan gör ju att trycket fördelas och så blir det inte lika hårt som emalj mot emalj så att säga….
/Maria