åldras för snabbt:S
hej , jag runt 25 års åldernmen mitt ansikte har redan börjat hänga !
Någon mer som upplevt detta?
Speciellt ena kinden har "ramlat" ner under kindbenet . Har bara sett detta på människor runt 40 +
Doktorn viftar bort problemet och säger att man åldras olika..
Har varit utbränd i 2 år ca och har läst att man kan åldras i förtid av stress…
Ja, stress kan åldra en i förtid, men även livsstil för övrigt (kosthållning, dryckesvanor, motion, rökning, sömn osv) spelar roll för hur man åldras. Du kan få en bra vink om hur du kommer att åldras genom att titta på dina föräldrar och hur de har åldrats, men som sagt så kan du göra mycket själv för att påverka.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Dricker inte alkohol och röker inte , är inte mycket i solen , rör på mig och äter helt ok . Så jag vet inte vad jag mer kan göra :S
Hur har dina föräldrar åldrats? Stress och sömn är jätteviktigt, så där kanske du kan göra en del? Tänk också på att du behöver få i dig tillräckligt med näring för att huden ska kunna nybildas, speciellt om kroppen är i stress så går det åt myckt mer vitaminer och mineraler än annars så det kan vara väldigt svårt att få i sig tillräckligt bara genom kosten. Ett bra tillskott med t ex höga doser B-, och C-vitamin tillsammans med kisel, zink och MSM skulle nog inte vara fel. Solen är nyttig i rimliga mängder, det är därifrån vi huvudsakligen får D-vitamin och utan D-vitamin försämras bland annat immunförsvaret snabbt.
/Sjöis
Aa stress (ångest) och sömn är väl det som är den största boven antar jag. Har även fuskat en hel del med kosten nu de senaste 2 månaderna . Mycket socker och salt fet mat!
Har u något förslag på vart jag kan införskaffa detta? Eller finns det någon multiprodukt ?
D-vitamin tablett tar jag varje dag för annars får jag brist.
Tack för tipsen!
MVH
Sol är viktigt, inte bara för D-vitamin… Studier har visat att människor som är lite i solen lever hälsosammare och friskare.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Ett bra multitillskott är Mivitotal, sedan kan du alltid komplettera med andra saker som t ex MSM och extra B-vitamin om det behövs.
http://www.mabrapostorder.se/se/mivitotal-plus-1l-hela-pharma.php
/Sjöis
Tack :) MSM är anti inflammatoriskt va? Äter du det själv? Vilka positiva/negativa effekter har du fått?
Japp, MSM är antiinflammatoriskt. Både hunden, katten och jag själv äter det. Hunden har fått jättetät och fin päls (hade bra päls innan men ännu bättre nu), katten som är lite till åren rör sig bättre och verkar ha mindre ont i sina leder och jag har blivit av med cirka 80% av mina allergiska besvär sedan jag började med MSM. Dessutom märker jag att sår och skador läker mycket snabbare vilket inte är så konstigt eftersom MSM är en viktig beståndsdel i alla vävnader i kroppen.
/Sjöis
Negativ var det ju också. 🙂 Jag ser inget negativt med MSM, det är ju ett kroppseget ämne som bland annat finns i modersmjölk så det finns inga biverkningar. Det enda man ska tänka på är att börja med en liten dos och öka långsamt till den dos man tänkt sig, för om man tar för mycket med detsamma kan man få springa på toa en del extra i början.
/Sjöis
om du lever hälsosamt måste stressen va boven i dramat, men ett stressat sinne kan också bedra en och överdriva problemen i sinnet.
mindfullness, yoga etc finns det mkt böcker om på alla bibliotek samt mkt info på nätet, det kunde du prova det hjälper minska och hantera stress bättre
du skrev du tar antidepp mediciner nånstans, är man deprimerad så kan det ju stressa emotionellt förstås, det bästa är att ta itu med orsakerna bakom och inte bara maskera dem med medicin, kanske en bra kbt-terapeut (kognitiv beteende terapi) det hjälper en vända om negativa tankar finns mkt info på nätet om det med sök ex på ANTS (Automatic negative thoughts)
lycka till/jara
Jo stressen är nog boven. Jag är konstant stressad inombords och har alltid ångest inuti och har haft det sen tonåren . Konstant.
A , jag har läst böcker om KBT och det stämmer in bra på mig ang negativa tankar och hur de skapar olika känslor . Känns bra att veta att det är tankarna oftast som skapar ångesten .
Men just nu är det mycket omkring som ger mig ångest. Inget arbete & depression som medfört social fobi , har börjat bli lite bättre men nu har jag istället panik över att jag måste ha ett arbete och jag vet inte hur jag ska klara av det med den sociala ångesten som jag har. Är utskriven från försäkringskassan så har ingen inkomst .
Har även massvis med ångest över att jag missat så mycket av mitt liv. Har haft en djup depression nu i snart 5 år . Börjar närma mig 30 såhela sista ungdomstiden försvann . Är som en stor lucka.
Vet inte heller hur jag ska hitta tillbaka till mina sociala färdigheter när jag varit borta så länge från människor . Känner mig nästan handikappad när jag är med folk . Det blir ju så när man varit ensam så länge som jag har varit.
Sen ser jag folk på stan jämt , gamla "vänner" och klasskompisar från förr. SEr hur lyckliga dom är och hur fräscha dom ser ut när de går där med sin man och barn . De som sett ner på en i alla år. Det ger mig ångest. Att jag ser ut som jag gör genom att jag slitit ut mig redan i så ung ålder ….. trist men men
Jo stressen är nog boven. Jag är konstant stressad inombords och har alltid ångest inuti och har haft det sen tonåren . Konstant.
A , jag har läst böcker om KBT och det stämmer in bra på mig ang negativa tankar och hur de skapar olika känslor . Känns bra att veta att det är tankarna oftast som skapar ångesten .
Men just nu är det mycket omkring som ger mig ångest. Inget arbete & depression som medfört social fobi , har börjat bli lite bättre men nu har jag istället panik över att jag måste ha ett arbete och jag vet inte hur jag ska klara av det med den sociala ångesten som jag har. Är utskriven från försäkringskassan så har ingen inkomst .
Har även massvis med ångest över att jag missat så mycket av mitt liv. Har haft en djup depression nu i snart 5 år . Börjar närma mig 30 såhela sista ungdomstiden försvann . Är som en stor lucka.
Vet inte heller hur jag ska hitta tillbaka till mina sociala färdigheter när jag varit borta så länge från människor . Känner mig nästan handikappad när jag är med folk . Det blir ju så när man varit ensam så länge som jag har varit.
Sen ser jag folk på stan jämt , gamla "vänner" och klasskompisar från förr. SEr hur lyckliga dom är och hur fräscha dom ser ut när de går där med sin man och barn . De som sett ner på en i alla år. Det ger mig ångest. Att jag ser ut som jag gör genom att jag slitit ut mig redan i så ung ålder ….. trist men men
sorgligt om livet inte blir som man vill, men att gräva ned sig i det gör att man fastnar i det, inte tar sig upp jag har själv haft depression förr så jag vet hur det är, det är inte lätt men att ge sig själv ''bra anledningar'' att må dåligt gör en värre
försök se de goda tingen i ditt liv och koncentrera dig på dem så att din hjärna tränas om att inte bara fokusera negativt, hur små de en tycks vara och försök att göra något åt din situation, sök hjälp och/eller försök att på allvar börja med kbt övningar när sånna tankar kommer
tex tänk när du ser andra som verkar lyckliga att de har haft totalt annat liv än du, andra chanser och mindre hinder, så det beror inte på att du är sämre än dem utan omständigheterna och du är inte död ännu och ditt liv kan ännu bättras många säger de börja leva efter 30-40
försök att formulera en plan med små steg framåt för hur du ska förbättra ditt liv i framtid vad du nu än vill ha i ditt liv för att må bra tex vill du bli mer socialt trygg kan du kanske hitta en bra stödcirkel i din stad för social fobi med många med samma problem
jag vet inte om du ''förstört dig'' utseendemässigt eller om du inbillar dig, ångest kan göra allt verka värre, om du visar en bild kan jag se men inte annars
men i vilket fall, självklart blir INGEN ''förstörd'' pga utseendet! personen du är är din själ, din personlighet, vänlighet, värme och medkänsla inte nått flyktigt yttre som försvinner för alla i slutändan så snälla vanhedra dig inte med att kalla dig ''förstörd'' du är säkert en medkännande, snäll människa många deprimerade är det, ovanligt medkännande för andras smärtor pga vad de upplevt
vet många ''snygga'' som inte är gifta, har många vänner etc för de har aldrig lärt sig vara bra vänner, intressanta, trevliga etc , de har bara levt på utseendet vilket kan locka endel till dem i början, men när ett förhållande utvecklas märker folk att de bara är tomma skal, utseendet är allt de har och de tröttnar
oj så lång jag skrev XP hoppas jag hjälpte på nåt iaf
lycka till/jara