Vad bör jag göra?
Hej allihopa.
Det är så att jag har ett jobb
som är för tungt för mig. Min rygg mår inte alls bra och har inte gjort det på flera år nu. Jag känner mig så otroligt dum som jobbar kvar där, men det är ju inte precis enkelt att skaffa något annat. Jag frågade om jag inte kunde få något annat inom kommunen där jag jobbar. Men då sa min arbetsledare att jag måste bli bättre i ryggen först…
Men hur ska jag kunna bli det när jag verkligen försöker träna men knappt kan då det ofta gör för ont. Jag har prövat att träna oerhört försiktigt även då jag har haft ont och det har då blivit värre. Skulle börja med simning men det är då inte billigt. Kanske får ta abbonnemang månadspris, för annars blir det på tok för dyrt att ligga ute med pengar
, för att sen ta ut det på friskvårdsbidrag.
Det många inte verkar förstå är att det är inte lätt att jobba med det som skadar en, samtidigt som man ska träna för att försöka bli starkare och slippa de här
problemen i ryggen.
Vad tycker ni att jag bör göra? Det är såklart ett stort och viktigt beslut bara jag kan ta. Men vad hade ni gjort?
Sjukskriv dig?
Ni måste väl ha någon form av företagshälsovård inom kommunen som du kan vända dig till?
Annars kan du vända dig till facket för de brukar kunna hjälpa till med råd.
/Maria

Tränar du ryggen på rätt sätt? Det kan va idé att gå till en sjukgymnast och få ett bra program som är anpassat för just dig.
Har man tungt jobb är det viktigt att man tränar sin kropp så den orkar. Men det är lika viktigt att man vet hur man ska använda kroppen i jobbet. Så man inte gör några felaktiga lyft eller liknande.
Har ni fått genomgång ordentligt på ditt jobb? Om inte ska ni har möjlighet att få det.
Många gånger är inte själva tyngden på jobbet det värsta utan att man använder sin kropp fel och får därigenom skador.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Kan ju vara bra att gå till kiropraktor el bra naprapat, ofta kan det vara nån låsning som gör att det känns värre än det är + man kan behöva hjälp lösa upp muskler som krampar innan man börjar träna och stretcha upp en rygg som krånglar. Är det nån låsning i ryggen kommer det inte hjälpa hålla på med träning eller sjukgymnastik då gör det oftast för ont och då spänner man sig så det bara blir ännu värre.
Hej allihopa. Kunde nu äntligen logga in via mobilen iallafall :/ Jag har gått till både sjukgymnaster och en kiropraktor. Två sjukgymnaster gjorde helt fel!! Gav mig övningar som jag fick göra där så jag vet att jag gjorde dom rätt men det kändes inte alls bra. Fick sedan en riktigt bra sjukgymnast som sa det att alla övningar jag fått innan bara skulle göra skada. Han sa också att bara för att jag är ung så betyder inte det att jag kan klara vilka övningar som helst. Äntligen någon som fattade det. Jag jobbar med hemservice och det är inte alltid lätt att göra lyften på rätt sätt. Det håller även mina arbetskamrater med om. Vissa kunder har en massa tvätt, handlar mycket varor som även är tunga. Vi använder cykel i jobbet men ni förstår nog själva att det inte är så lätt att lyfta en matkasse på rätt sätt ut ur cykelkorgen. Det räcker inte med att böja på knäna. Kan väl prova att packa ur det tyngsta men då måste jag ju ändå ställa det typ på marken… Sen dammsuga är inte det roligaste då många äldre verkar älska mattor något så in i helsike. En del har så fullt i sina städskåp och tunga dammsugare så det är svårt att få ut och in dom på rätt sätt. Jag tycker faktiskt att jag bär lite dumt ibland. Måste tänka ännu mer på det. Men frågan är om jag bör sluta på detta jobbet, ägna mig helhjärtat åt att hitta något annat eller stanna kvar och försöka träna så gott det går? Jag har föresten varit sjukskriven förr och chefen är INTE glad över det givetvis. Hon tycker jag har haft hög frånvaro. Känns så dumt att sluta på ett jobb om man inte har något annat på gång. Ska prata med facket imorgon för jag kunde tydligen kräva att min chef antingen hittar något annat jobb till mig inom kommunen eller att hon sparkar mig så att jag kan få a-kassa… Det vill jag ju givetvis inte egentligen men man kan inte bara leva på pengar från försäkringskassan….
Det är föresten inte någon låsning. Det är inflammation i musklerna då jag överanstränger mig. Kan tillägga att jag endast jobbar 50% men på senare tid har det blivit lite mer och det har då blivit värre i ryggen. Jag har haft väldigt ont nu i påsk eftersom vi hade dagar att ta igen. Jag känner mig orolig över att behöva arbeta imorgon. Jag vill inte att dessa ryggproblem blir något permanent!!!

Tror ändå när du har ett så krävande jobb som i hemtjänst att du måste få bra undervisning i ergonomi. Det ska din arbetsgivare kunna ordna.
Sen är det många tunga lyft men samtidigt så måste man lära sig att arbeta med hela kroppen. Det finns möjlighet att göra lyften på bra sätt. Har själv jobbat med hemtjänst av olika slag, inom hemsjukvård. Där fanns inga sjukhussängar utan man fick hitta alternativa lösningar. Men det är nödvändigt att hitta dom lösningarna.
Men börja träna och gör det regelbundet. Att sluta ditt jobb utan att ha nåt annat är ingen bra lösning.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Kräv att din chef köper in en vettig cykelkärra typ denna: http://trollkarran.ebutik.se/cykelkarror-for-transport/burley-travoy
Då slipper du lyfta påsarna då den går att koppla loss och använda som en dramaten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja det borde ju finnas någon sådan utbildning för oss. Eller så får jag väl gå till den där sjukgymnasten igen som är så himla bra. Han är till för just oss och hemtjänsten så han har ju bra erfarenhet av just våra skador. Nej precis det känns ju inte bra att sluta utan att ha något annat på gång. Jag måste söka en massa men det är svårt att få tid till det om jag ska jobba, träna, sköta allt i hemmet och söka jobb… Är dessutom ofta väldigt trött efter jobbet. Så trött att jag måste vila och ibland somnar typ en timme. Efter det är jag väldigt seg. Borde kanske hålla igång istället? Sätta mig vid datorn och söka jobb, greja med nåt igen när jag blir trött osv. Det var tyvärr inte så länge sen det köptes in nya cyklar och jag tror inte jag skulle kunna få någon specialcykel :/ Men mycket bra förslag iallafall :)
#9 Det är en kärra, inte en cykel. Kärran fäster man i befintlig cykel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har du testat stötvågsbehandling? Hade själv en gammal inflammation i höften som inte ville gå över men det försvann med stötvågsbehandlingen hos min naprapat, tyvärr fick jag betala allt själv. Lyfter tungt jag med i jobbet, det blr nåra ton man lyfter per dag och jag väger själv bara lite mer än 50kg. Har dock blivit bättre på att tänka ergonomi + jag låter arbetet ta tid även om jag vet att vi har tidsbrist hela tiden så jag har börjat använda hjälpmedlena mm. även om det tar längre tid då.
#10 åååh jaha då förstår jag. Hade inte möjlighet att kolla i mobilen i morse men då ska jag definitivt kolla när jag kommer hem 😄 Vill inte chefen köpa in så kan jag kanske köpa en själv om dom inte är så dyra. #11 nej det har jag faktiskt aldrig gjort eller hört talas om. Gör det ont? Vad kostar det?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 Billig är den inte, men till skillnad från vanliga cykelkärror, så kan man ta med den in i affären/lägenheten.
Jula hade en billig variant av den förut, men den välte tydligen lätt, denna har fått bra betyg.
Min naprapat har behörighet + utrustning för stötvågsbehandling men alla har det inte och det kostade 100kr mer än en vanlig naprapatbehandling. Och ja det kan göra ont man spränger sönder de delar som förhårdnats i musklerna, känns det inte har inte stötvågsbehandlingen nån effekt. Stötvågsbehandling kan även användas för att spränga sönder urinstenar inom sjukvården och dyl. Man kan behöva flera behandlingar och man ska helst inte lyfta de närmsta dagarna efter en behandling. Så det kan ju kosta mer än någon tusenlapp.
Sök på stötvågsbehandling på nätet så hittar du en hel del info
Har din rygg röntgats? Vanligt eller magnet.. det kan faktiskt vara någonskada i kotor eller någon disk… Hälsningar från en 24 åring med 3 stora diskbråck, 4 skadade och nerslitna kotor, 1 operation bakom sig och ev steloperation framför. Läkarna sa till mig i 6 långa år att det var musklerna och inflammationer… vilket resulterat i det jag skrev ovan. Jag har nu varit sjukskriven över 2år och inget arbetsliv i siktet än…
#14 Oj det var dyrt det :/ Jag jobbar ju bara 50% så vet inte hur jag ska få råd med någon sådan behandling. Man kan ju förstås testa. Tack så mycket för informationen :)
#15 Nej den har faktiskt inte röntgats, jag kanske borde kräva det? Det har bara varit så att läkaren tittat på ryggen och några rörelser från sida till sida och sen: Jahapp du får gå till sjukgymnasten… Jag måste nog verkligen röntga då när du säger att läkarna sa att det var inflammation och så. Det är ju precis det dom säger till mig… Tack så väldigt mycket för att du berättade det. Ska väl ta och ringa imorgon för jag vet inte hur det är idag när det är 1a maj :)
Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig snart :( Kan inte vara roligt att gå hemma så länge. Jag mådde dåligt av bara den månaden jag var hemma…
Nej det är tungt och har även börjat tära på förhållandet till min sambo pga ekonomin som inte är den bästa:-( Det kan ju vara så att du inte har någon direkt skada i din rygg men det är alltid bra att kolla! Man kan få röntgen ganska lätt men var beredd på att få krångla till dig magnetröntgen, vilket är bättre då den visar alla mjukdelar! Stå på dig, hellre kollar man 1 dag för tidigt än för sent… som för mig som hade så pass stora skador när jag väl fick åka på magnetröntgen efter så många år :/ På måndag ska jag åka och träffa min ortoped.. lite nervöst då det väl ska avgöras vad som ska hända :-) Kan du gå på tårna och hälarna?
#17 Jag förstår det :( Pojkvännen tjatade om att jag skulle börja träna då jag kände som värst, och han ville inte förstå att det knappt går utan att skada sig själv. Man bråkar en del om det, och ekonomin blir såklart lidande när man går hemma :( Som om man inte kände sig dålig nog så ska man knappt ha pengar också.
Nej precis det kanske inte är någonting men kan ju vara lika bra att kolla då jag haft detta så väldigt länge också. Ja visst jag kan gå på hälar och tår men jag har ganska dålig balans hehe :)
Åh så spännande. Hoppas det blir goda nyheter :)